MAZDA CX-60: Toto je vstupenka do lepšieho života. SUV, na aké sme čakali.

Nová Mazda CX-60 je natoľko zaujímavé auto, že je o škoda o ňom mlčať. Predstavujeme novinku, s ktorou sa budeme stretávať aj na slovenských cestách.
Vydané  Text: 
Spraviť veľké SUV vie dnes každý, ale sotva sa ostatní výrobcovia svojím prístupom vyrovnajú Mazde. Model CX-60 neostáva nič dlžný povesti japonskej značky, ktorá spravila auto s nádherne vyladeným podvozkom, ergonomickým a luxusným interiérom a celkovou sofistikovanosťou, ktorá prekonáva aj skvelú CX-5.
### Skvostný dizajn, ktorý lahodí zmyslom * **Dobre známy, pritom celkom nový.** Mazda CX-60 je najnovší a najväčší model japonskej značky. Jeho robustnosť je viditeľná už na prvý pohľad, s dĺžkou 4,74 metra je podstatne dlhší ako CX-5, zároveň širší a vyšší. Najmä kapota pôsobí pre svoje proporcie ako z luxusnej limuzíny. Ten vzhľad akoby sme už predtým videli viackrát, a predsa je nový, neopozeraný, trochu svojský. V čase, keď sa výrobcovia áut snažia o WOW efekt, **Mazda triezvo a s citom uplatnila všetky tie pekné prvky známe z ostatných modelov** a naškálovala ich pre potreby svojho najväčšieho auta. Vidieť to pri pohľade zo zadoboku, že celkový dizajn zdieľa s CX-5, zatiaľ čo predné svetlá majú tvar jedinečný. Napokon, **ide o novú vlajkovú loď značky a vrchol 100 rokov vývoja automobilov**.
### Príznačne japonský prístup * **Minimalizmus, ktorý dáva zmysel.** Technické inovácie, remeselné spracovanie a detaily. Japonská automobilka je iná ako ostatní a cítiť to v každom detaile. Nie, že by to auto malo výnimočné technologické riešenia otvárania dverí, uloženia motora alebo tlmičov, tu ide o prístup ako taký. Japonská organizácia výroby Monozukuri, modelárski majstri s hlinou Takumi, proces lakovania Takumi Nuri, to všetko Mazde pomáha odlíšiť už samotný proces vývoja a výroby. Potom sú tu ďalšie detaily: nový šesťvalcový motor je kompletne vyvinutý Mazdou, rovnako aj podvozková platforma, všetko je orientované na vodiča.
Stačí sa len pozrieť na interiér: **ergonómia povýšená nad trendovú estetiku**. Tá estetika totiž prichádza ruka v ruke s princípmi užitočnej jednoduchosti a optimalizácie pracovného priestoru vodiča. Ak sme si pri modeli CX-5 neboli istí, či to už je prémia alebo ešte nie, pri CX-60 je konštatovanie jednoznačné. Toto už prémiový interiér rozhodne je. Na výber je tu skutočné drevo, koža Nappa i remeselné textilné čalúnenie. Palubná doska, ovládacie prvky aj sedadlá sú spracované prvotriedne, pridanou hodnotou je sofistikovaný dojem z ovládacích prvkov. Lesklé čierne plasty ani zbytočne veľké obrazovky tu nenájdete, no a v tom je tá krása modelu CX-60. ### Lepší plug-in hybrid * **S ohľadom na aktuálne ceny palív a energie dáva čoraz diverzifikácia pohonu v jednom aute ešte väčší zmysel.** Mazda CX-60 prináša do produktového portfólia značky novátorský pohon pomocou benzínového aj elektrického motora. To, čo bežne poznáme ako plug-in hybrid, bolo v Mazde vypracované s ohľadom na vodiča, preto je prínanie medzi pohonmi kultivované, nenápadné a vplyv na dynamiku je minimálny a dojazd maximálny. Pod dlhou kapotou sa nachádza známy, no prepracovaný benzínový štvorvalec s objemom 2 488 cm3. Dosahuje výkon 141 kW / 191 k a maximálny krútiaci moment 261 Nm pri 4 000 ot./min. Jeho sparingpartnerom je elektromotor s výkonom 100 kW (136 k), štandardom je osemstupňový automat. Sila motora pôsobí priamo na vstupný hriadeľ a viackotúčová vstupná spojka nahrádza bežný hydraulický menič krútiaceho momentu.
Prvý plug-in hybrid od Mazdy je zároveň najvýkonnejším sériovým modelom, aký značka doteraz ponúkala. Systémový výkon je špecifikovaný ako 241 kW (327 k) a maximálny krútiaci moment dosahuje až 500 Newtonmetrov. Lítium-iónová batéria s kapacitou 17,8 kWh je umiestnená v podlahe vozidla medzi nápravami. Palubná nabíjačka v Mazde CX-60 umožňuje dvojfázové nabíjanie striedavým prúdom s maximálnym výkonom 7,2 kW, v ideálnom prípade je auto zaparkované pri nástennom boxe alebo nabíjacej stanici len niečo vyše dvoch hodín, kým batéria vykáže 100 %. A dojazd na elektrinu? Podľa metodiky WLTP skvelých 63 km. A nielen tento údaj je pôsobivý. Kombinovaná spotreba paliva v zmysle WLTP totiž dosahuje 1,5 l/100 km za predpokladu, že s autom na cesty vyrazíte s plne dobitou batériou.
**A potom sú tu tie očakávané šesťvalcové motory.** Stojac na novej podvozkovej platforme Large Architecture je Mazda CX-60 východiskovo spravená na zadný pohon, spočiatku s trvalým pohonom všetkých štyroch kolies. Radové šesťmotorové motory oznámené s novou platformou sú mild hybridy so 48-voltovým systémom. Ide o 3,3-litrový vznetový agregát v dvoch výkonových stupňoch, o niečo neskôr príde benzínový motor Skyactiv-X so zdvihovým objemom tri litre s kompresným zapaľovaním.
### Vyskladajte si tú svoju Mazdu CX-60 so šesťvalcovým motorom si bude možné kúpiť začiatkom roka 2023, dovtedy je v predaji vyššie spomenutý plug-in hybrid. **Mazda CX-60 E-Skyactiv PHEV 327k** sa na Slovensku predáva od 50 760 €, **[odporúčame vám pozrieť sa na značkový konfigurátor](https://www.mazda.sk/konfigurator/MAZDA%20CX-60/5WGN/)** a vyskladať si svoju Mazdu snov. Možno zistíte, že nebude tak nedostupná, ako odhadujete dnes.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »