Chystajú sa zmeny: Bodový systém pre vodičov po vzore Česka spraví z poctivých vodičov frajerov, tvrdí Vrábel z polície

Na Slovensku možno už čoskoro začne platiť bodový systém pre vodičov. Trestné body budú ukladané za rôzne porušenia pravidiel cestnej premávky. Vo výhode budú vodiči s čistým kontom.
Vydané  Text: 

* **Na Slovensku možno už čoskoro začne platiť systém trestných bodov pre vodičov.** * **Podobné riešenie platí vo viacerých krajinách EÚ.** * **Vodiči s čistým kontom môžu mať nižšie pokuty, ako tí, ktorí zákon porušujú pravideľne.** * **Po prečerpaní bodového konta by bol previnilcovi zadržaný vodičský preukaz.** Bodový systém je v mnohých krajinách Európy už dnes samozrejmosťou. Vodičom na základe udelených alebo odobratých bodov vzniká povinnosť dodržiavať pravidlá cestnej premávky. V opačnom prípade môžu prísť o vodičské oprávnenie, čo im dokáže výrazne skomplikovať nie len osobný, ale aj profesionálny život. Teraz sa končene zdá, že podobné riešenie začne platiť aj pre vodičov na našich cestách. Je pritom o najvyšší čas. ### České dáta hovoria jasnou rečou Zmienky o možnom uplatnení bodového systému pre slovenských vodičov tu máme už roky. Zatiaľ sa však nikto z vrcholných predstaviteľov štátu k zavedeniu tohto riešenia neodhodlal. **Len napríklad v susednom Česku je bodový systém v platnosti od roku 2006**. Podľa dát tamojšej polície došlo za 10 rokov od jeho zavedenia k zníženiu úmrtnosti na cestách až o nezanedbateľných 43% pričom celková nehodovosť sa znížila o 47%. Po viac ako 16 rokoch od zavedenia systému v Česku sa teda pravdepodobne dostane na rad aj Slovensko. **[V relácii NA ROVINU portálu Aktuality.sk](https://www.aktuality.sk/clanok/bhEz3nl/sef-dopravnej-policie-chce-body-za-dopravne-priestupky-ako-v-cesku/) na tému diskutoval Tomáš Vrábel, riaditeľ odboru dopravnej polície Prezídia PZ**. Cieľom zavedenia systému trestných bodov nie je len zníženie nehodovosti a úmrtnosti na našich cestách, ale aj trestanie vodičov, ktorí opakovane a vedome porušujú pravidlá cestnej premávky. Takýmto vodičom totiž pri súčasných pravidlách viac-menej nič okrem finančného trestu nehrozí. Nie je pritom výnimkou, že častokrát sú títo vodiči schopní zaplatiť najvyššiu možnú sadzbu blokovej pokuty priamo na mieste z peňaženky. ### Úľavy pre disciplinovaných vodičov **Od 1. augusta tohto roku sú pritom v platnosti prísnejšie pravidlá pre vodičov často prekračujúcich rýchlosť či tých, ktorí za volantom neustále používajú svoj telefón**. Bodový systém by mohol mať ešte omnoho väčší dopad a tým by sa dalo lepšie bojovať proti cestným pirátom.

AKTUÁLNE: Od 1. augusta sa mení zákon. Telefonovanie za volantom a prekročenie rýchlosti sa trestá ešte prísnejšie

Od pondelka 1. augusta 2022 vstupuje do platnosti novela zákona, ktorá rekvalifikuje výrazné prekročenie rýchlosti či používanie telefónu za volanom. Okrem toho pojednáva aj o znížení minimálneho veku pre určité skupiny vodičských oprávnení.

To však nie je všetko. Tomáš Vrábel v zmienenej relácii otvorene hovoril aj o možnosti benefitov pre vodičov, ktorí budú mať, v hokejovej terminológii, čisté konto. Konkrétne uviedol: „*V rámci bodového systému by bol frajer ten, kto dodržiava pravidlá cestnej premávky a ten, kto môže povedať, že je jeho evidenčná karta vodiča za určité obdobie čistá – nemá v nej zaznamenaný žiadny priestupok. Benefit by mohol byť napríklad ten, že keď sa takýto vodič dopustí menej závažného priestupku, tak by sankčný postih mohol byť v úplne iných číslach*.“ **Tým pádom je zrejmé, že vodiči, ktorí jazdia podľa pravidiel cestnej premávky by v prípade ich vedomého alebo nevedomého porušenia menej závažným spôsobom mohli získať zľavu na pokute**. O konkrétnych číslach je nateraz predčasné hovoriť, no ako lákadlo pre vodičov by takéto riešenie mohlo byť celkom účinné. ### Ako funguje bodovanie v Česku? Zatiaľ nie je známe ani akým spôsobom bude bodovanie slovenských vodičov prebiehať. Každopádne naši susedia v Česku to majú nasledovne. **Každý čerstvý vodič začína s nulovým kontom trestných bodov. Ich prideľovanie potom prebieha na základe bodovacej tabuľky pre jednotlivé priestupky**. Napríklad za vedenie motorového vozidla pod vplyvom alkoholu v krvi do úrovne 0,3 promile síce dostanete pokutu vo výške od 2 500 do 20 000 korún (100 – 815 €) a možný zákaz vedenia vozidla od polroka do jedného roka, avšak trestné body sa vám nepripočítajú žiadne.
Policajná akcia s názvom Autobus je zameraná predovšetkým na vodičov kamiónovej a autobusovej dopravy.
Za rovnaké previnenie, avšak s rozdielom, že úroveň alkoholu v krvi presiahne hodnotu 0,3 promile alebo budete pod vplyvom iných návykových látok, vám bude uložená rovnaká pokuta s rovnakým možným zákazom vedenia motorového vozidla, avšak dostanete až **7 trestných bodov**. Tie vám na konte zostávajú po dobu 12 mesiacov a následne sú vám z nich odpočítané 4 trestné body. **Na kompletné vynulovanie 7 bodového trestu teda potrebujete jazdiť 24 mesiacov bez akéhokoľvek previnenia, ktoré by sa trestalo bodmi**. ### 12 mesiacov bez bodovaného trestu **Jednou z možností ako urýchliť vynulovanie trestného konta je absolvovanie certifikovaného kurzu bezpečnej jazdy**. Za toto školenie vám úrady odpočítajú 3 trestné body. Takýto kurz sa však cenovo pohybuje v rádoch tisícok korún. **Pokiaľ však súčet vašich trestných bodov dosiahne číslo 12, je vám zadržané vodičské oprávnenie**. O jeho opätovné vrátenie môžete požiadať zase až po roku, ale len v prípade, že vám za priestupok nebol uložený dlhší zákaz vedenia motorového vozidla. Podobné riešenie by teda v budúcnosti mohlo byť účinným bičom na viacerých vodičov na našich cestách. [Polícia sa síce snaží proti nim bojovať napríklad nasadením špeciálnych autobusov na monitorovanie kamionistov](https://www.autoviny.sk/novinky/123771/pozor-policia-nasadila-na-vodicov-kamionov-a-autobusov-novinku-slubuje-si-od-toho-vyssiu-bezpecnost-na-cestach), ktorí sa nevenujú riadeniu, avšak ide len o lokálne riešenie bez celoplošného dopadu na všetkých.

Inzercia

Advertisement

Inzercia




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.