PRIPOMÍNAME: Možnosť odkladu TK a EK sa už o pár dní skončí. Neriskujte zbytočne pokutu

Už koncom tohto mesiaca sa končí možnosť odkladu technickej a emisnej kontroly, ktorá tu bola v dôsledku celosvetovej pandémie COVID-19. Na dodatočné odloženie kontrol máte posledných pár dní.
Vydané  Text: 

* **Končí sa možnosť predĺženia platnosti TK a EK o tri mesiace.** * **Za nedodržanie zákonom stanovenej lehoty týchto kontrol hrozí vysoká pokuta.** * **Doteraz platné predĺženie lehoty pre EK a TK je platné len na území Slovenska: V zahraničí vám môže hroziť pokuta.** * **[Na tému technickej kontroly ako postrachu pre mnohých motorsitov sme sa pozreli nedávno.](https://www.autoviny.sk/reportaze/123323/bojite-sa-viac-technickej-kontroly-alebo-zubara-zistovali-sme-pre-vas-co-robit-aby-vam-ek-a-tk-nezasadili-ko)** Možnosť odkladu pravidelnej povinnej technickej a emisnej kontroly je tu už od začiatku pandémie COVID-19. Kvôli karanténe a rýchlemu šíreniu vírusu SARS-COV-2 ju ešte v roku 2020 zaviedla vláda s tým, že vodiči majú tri mesiace k dobru od doby uplynutia lehoty platnosti poslednej TK a EK. Teraz sa táto výhoda končí. ### Koniec posledným dňom augusta **Posledným dňom, kedy bude možné aplikovať trojmesačné predĺženie štátom stanovených technických a emisných kontrol, je 31. august 2022**. [Parlament schválil novelu zákona 106/2018 Z. z. o prevádzke vozidiel v cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov](https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2018/106/20220801.html), ktorá vo svojom paragrafe 170b o prechodných ustanoveniach súvisiacich s krízovou situáciou spôsobenou ochorením COVID-19 uvádza nasledovné: * **odst. 4: Platnosť technickej kontroly pravidelnej, ktorá uplynie počas krízovej situácie najneskôr však do 31. augusta 2022, sa predlžuje o tri mesiace.** * **odst. 5: Platnosť emisnej kontroly pravidelnej, ktorá uplynie počas krízovej situácie najneskôr však do 31. augusta 2022, sa predlžuje o tri mesiace.**
Nálepky TK a EK už u nás nie sú nutnosťou. Mnoho vodičov sa však spoliehalo na to, že platnosť kontrol si overovali podľa nich.
Minister dopravy, Andrej Doležal, dal do pozornosti, že vodiči by si povinné kontroly nemali nechávať na poslednú chvíľu a pri ceste do zahraničia by si mali dávať obzvlášť veľký pozor: „*V aktuálnej dovolenkovej sezóne by som chcel upozorniť vodičov, že predĺženie platnosti týchto kontrol o tri mesiace platí len na Slovensku. V zahraničí im môže hroziť vysoká pokuta.*“ ### Čo to v praxi znamená? Samotná novela zákona teda hovorí, že **motoristom, ktorým končí pravidelná technická a emisná kontrola dátumom 31.8.2022, zákon umožňuje bezplatné predĺženie si lehoty tejto kontroly o ďalšie tri mesiace**. Motoristi, ktorým TK alebo EK končí až 1.9.2022, už nemajú nárok na predĺženie si danej lehoty. Ďalej **to znamená, že pokiaľ termín zmienených kontrol po 1. septembri 2022 presiahnete, hrozí vám pokuta až do výšky 165 eur za každú kontrolu**. V súčte to teda môže vyjsť pomerne draho, až na 330 eur a k tomu poplatok za novú emisnú a technickú kontrolu. **Samotnú pokutu za nedodržanie termínu je možné znížiť. A to tak, že ju zaplatíte do 15 dní od jej doručenia a zároveň svoje auto v tejto lehote dostavíte na TK a EK**. V tomto prípade vám bude účtovaná maximálna pokuta do výšky 55 eur za kontrolu, čiže 110 eur celkovo.

Zmena intervalov STK, kontroly asistenčných systémov aj elektrických pohonov. Pripravujú sa zásadné vylepšenia kontrol vozidiel

Stanice technickej kontroly budú čoskoro vykonávať náročnejšie skúšky, ktoré boli doteraz mimo ich pozornosti.

### Dočkáme sa ďalších noviniek Technické a emisné kontroly by sa podľa informácií [portálu tvnoviny.sk](https://tvnoviny.sk/domace/clanok/209247-motoristi-pozor-konci-sa-takzvany-pandemicky-odklad-stk-a-emisnych-kontrol) do budúcna mali opäť zásadne meniť. **Zmena prichádza ako zámer Európskej únie, ktorý hovorí, že v budúcnosti by mohli termíny emisných a technických kontrol predpisovať priamo výrobcovia vozidiel**. Nešlo by pritom o charakter časovej platnosti kontroly, ako to vidíme dnes, ale o nájazd kilometrov. Takýto štýl predpísania platnosti by viac vyhovoval predovšetkým vodičom s menším ročným kilometrovým nájazdom. Z pôvodnej myšlienky návrhu zatiaľ nie je jasné, ako by takýto predpis vyzeral. Ide zatiaľ len o zámer, ktorý podlieha verejnej diskusii. **Do témy budú pravdepodobne výrazným spôsobom zainteresovaní prevádzkovatelia kuriérskych spoločností či kamiónovej alebo autobusovej dopravy, ktorým by sa mohlo stať, že by museli svoje vozidlá na TK a EK dostaviť častejšie, ako je tomu teraz**.

Kontrola hlučnosti na STK: Aká je prax a za čo motocykle neprechádzajú najčastejšie

Podľa dozoru je metodika nedostatočná, úspešne na STK prechádza podozrivo veľa motoriek.

Inzercia

Inzercia

Advertisement




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.