SLOVNÍK ELEKTROMOBILISTU: Prečo nemôžeme porovnávať batériu elektromobilu s palivovou nádržou?

Akumulátor nie je len „nádržou“ elektrického vozidla. Má viacero úloh.
Vydané  Text: 

V princípe porovnanie s palivovou nádržou nie je celkom nesprávne – čím je akumulátorová batéria väčšia, teda čím viac energie môže akumulovať, tým má elektromobil dlhší dojazd. Benzínovému motoru s výkonom 74 kW (100 k) je jedno, či sa mu palivo privádza z nádrže s objemom 30 alebo 80 litrov. Vždy dosahuje svoj výkon 74 kW (100 k). Pri elektromobile je to inak. **Tu systémový výkon vzniká zo súhry elektromotora, výkonovej elektroniky a batérie.** A batéria je často tým kritickým prvkom, ktorý limituje výkonnosť elektromobilu. Tu platí, že **čím je väčšia batéria, tým väčší elektrický prúd dokáže dodávať.** Akumulátor dvojnásobnej veľkosti poskytuje aj dvojnásobný prúd. To vidno napríklad na elektromobiloch, ktoré dosahujú podľa kapacity batérie rozličné jazdné výkony, hoci majú rovnaký elektromotor. **Ďalším faktorom je aj to, že spaľovací motor je vlastne menič energie,** ktorý chemickú energiu obsiahnutú v benzíne alebo motorovej nafte spaľovaním najprv premieňa na tepelnú energiu. Vývoj tepla vedie k zväčšeniu objemu a tlaku vo valcoch, čím sa uvádzajú do pohybu piesty a kľukový hriadeľ. **Naproti tomu elektromotor dostáva svoju energiu z akumulátorovej batérie v priamo využiteľnej forme.** Skutočnosť, že nedochádza k ďalšej premene energie je dôvodom výrazne lepšej účinnosti elektromotora oproti spaľovaciemu motoru.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.