SLOVNÍK ELEKTROMOBILISTU: Prečo nemôžeme porovnávať batériu elektromobilu s palivovou nádržou?

Akumulátor nie je len “nádržou” elektrického vozidla. Má viacero úloh.
Vydané Text: 

V princípe porovnanie s palivovou nádržou nie je celkom nesprávne – čím je akumulátorová batéria väčšia, teda čím viac energie môže akumulovať, tým má elektromobil dlhší dojazd. Benzínovému motoru s výkonom 74 kW (100 k) je jedno, či sa mu palivo privádza z nádrže s objemom 30 alebo 80 litrov. Vždy dosahuje svoj výkon 74 kW (100 k). Pri elektromobile je to inak. **Tu systémový výkon vzniká zo súhry elektromotora, výkonovej elektroniky a batérie.** A batéria je často tým kritickým prvkom, ktorý limituje výkonnosť elektromobilu. Tu platí, že **čím je väčšia batéria, tým väčší elektrický prúd dokáže dodávať.** Akumulátor dvojnásobnej veľkosti poskytuje aj dvojnásobný prúd. To vidno napríklad na elektromobiloch, ktoré dosahujú podľa kapacity batérie rozličné jazdné výkony, hoci majú rovnaký elektromotor. **Ďalším faktorom je aj to, že spaľovací motor je vlastne menič energie,** ktorý chemickú energiu obsiahnutú v benzíne alebo motorovej nafte spaľovaním najprv premieňa na tepelnú energiu. Vývoj tepla vedie k zväčšeniu objemu a tlaku vo valcoch, čím sa uvádzajú do pohybu piesty a kľukový hriadeľ. **Naproti tomu elektromotor dostáva svoju energiu z akumulátorovej batérie v priamo využiteľnej forme.** Skutočnosť, že nedochádza k ďalšej premene energie je dôvodom výrazne lepšej účinnosti elektromotora oproti spaľovaciemu motoru.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »



NOVÝ MODEL

Už vieme, ako bude vyzerať nová ŠKODA KODIAQ! Oficiálne skice dopĺňame o návrhy od umelej inteligencie

  • Týždeň pred svetovou premiérou zverejnila Škoda Auto dizajnové skice exteriéru novej generácie modelu Škoda Kodiaq.

     Medzi hlavné novinky patrí skulpturálne tvarovaná predná časť, výrazné hranaté podbehy kolies, kolesá s priemerom 17″ až 20″, robustný zadný nárazník a predné svetlomety Matrix-LED druhej generácie s kryštalickými dizajnovými prvkami 
  • SERVIS

    Čo sa stane so všetkými použitými batériami v autách? Tie nové vydržia oveľa dlhšie, ako sa očakávalo

  • Problém s veľkým množstvom nepoužiteľných batérií nakoniec nie je tak pálčivý, ako kritici spočiatku avizovali.

     Nové generácie batérií vydržia oveľa dlhšie, ale otázku ich ďalšieho života je stále potrebné zodpovedať. Kuriózne je, že používaná batéria dnes môže byť drahšia ako tá čisto nová od automobilky.
  • DOPRAVNÁ PORADŇA / PORUCHA NA DIAĽNICI

    K pokazenému autu na diaľnici zavolala Diaľničnú patrolu, platila aj tak. Chyba však nebola na strane NDS, odťah do servisu nemá kto preplatiť

  • Služby Diaľničnej patroly sú bezplatné, ale nevykonáva všetky služby, ktoré by mohol motorista potrebovať.

     Otázku od čitateľky o poplatkoch za odťah z diaľnice zodpovedala NDS. 
  • Týždeň kontroly a nastavenia svetlometov opäť zadarmo

  • V týždni od 2. 10. do 6. 10. 2023 prebehne jubilejný desiaty ročník medzinárodnej preventívne bezpečnostnej akcie Vidieť a byť videný, ktorá je zameraná na odbornú kontrolu a nastavenie svetlometov motorových vozidiel.

     Zadarmo sa tento rok budú nastavovať svetlomety vozidiel s legálnymi LED svetelnými náhradnými zdrojmi H4 alebo H7. Do projektu je zapojených takmer 100 servisov zo všetkých krajov republiky.