Budeme mať svetový unikát: Použité batérie z elektromobilov v Dubnici spracuje umelá inteligencia

Elektromobilita sa stáva svetovým trendom, avšak otvára aj environmentálne otázky – čo s opotrebovanými li-ionovými batériami. Svoje riešenie majú aj Slováci a nespočíva v ich recyklácii, ale regenerácii.
Vydané  Text: 

Spoločnosť ZTS VV začína pracovať na novej továrni, v ktorej bude regenerovať opotrebované akumulátory z elektromobilov. Firma podpísala spoluprácu s jednou z najväčších a najstarších technických univerzít v Európe. Český inštitút informatiky, robotiky a kybernetiky (CIIRC), ktorý je súčasťou pražskej univerzity České vysoké učení technické (ČVUT), pripravuje pre dubnický závod návrh koncepcie novej továrne s robotizovanou demontážou batérií. ZTS VV ich bude následne regenerovať tak, aby boli opäť použiteľné napríklad ako podpora obnoviteľných zdrojov energie. Ide o unikátny projekt, ktorý je súčasťou tzv. významných projektov spoločného európskeho záujmu IPCEI. V závode ZTS VV vyrastá nová továreň, v ktorej prejdú staré akumulátory diagnostikou, demontážou a následnou regeneráciou tak, aby boli využiteľné pre ďalšie, energeticky menej náročné aplikácie. Vyhodnocovanie stavu batérií a ich demontáž budú automatizované a riadené umelou inteligenciou, čo bude ďalším svetovým unikátom. „*Demontáž lítium-iónových batériových systémov z automobilových aplikácií je zložitý, a preto aj časovo a finančne náročný proces. Batérie majú komplikovanú konštrukciu a obsahujú množstvo flexibilných – jedinečných komponentov. Pre obsiahnuté chemikálie v batériách hrozí pri procese demontáže aj potencionálne nebezpečenstvo. Všetky tieto aspekty je nutné zohľadniť pri vývoji demontážnej linky. Taktiež musíme myslieť na stály vývoj batérií a teda aj na nové parametre budúcich modelov*,“ hovorí predseda predstavenstva ZTS VV Stanislav Králik. Na vývoji linky sa podieľajú špičkoví odborníci. Návrh koncepcie flexibilnej továrne a štúdiu robotizovanej demontáže batérií pripravuje pre dubnický závod Český inštitút informatiky, robotiky a kybernetiky (CIIRC), ktorý je súčasťou pražskej univerzity České vysoké učení technické. Česká univerzita a slovenský podnik už podpísali dohodu o spolupráci: „Projekt továrne je koncepčne založený na distribuovanej výrobe, kde neexistuje pevný výrobný plán. V závislosti od rôznych typov batérií a ich stavu výrobná linka dynamicky reaguje na aktuálnu situáciu a konečný produkt kombinuje moduly s rôznymi životnosťami. Takáto batéria nájde uplatnenie ako stacionárna batéria napr. vo vodných elektrárňach, kde bude slúžiť ako úložisko energie v prípade jej prebytku,“ vysvetľuje profesor Vladimír Mařík, vedecký riaditeľ CIIRC ČVUT. Flexibilná distribuovaná výroba, pokročilá automatizácia a umelá inteligencia sú nielen vhodnými nástrojmi na zvyšovanie pridanej hodnoty a efektívnosti výroby, ale nachádzajú aj významné uplatnenie v kontexte udržateľnosti a obehového hospodárstva. Na projekte sa budú podieľať aj desiatky slovenských inžinierov, elektromechanikov, mechatronikov a vedcov.

V Dubnici nad Váhom sa budú regenerovať batérie z elektromobilov. Má byť lepšia ako recyklácia

Slovenská spoločnosť začne pri Dubnici nad Váhom s regeneráciou použitých trakčných akumulátorov z elektromobilov, aby im zabezpečila plnohodnotnú použiteľnosť aj po tom, čo skončí ich fabrická záruka od automobilky.








Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.