Rusko sa vracia do automobilového stredoveku. Tamojšie autá nedostanú ani najbežnejšie prvky výbavy

Ruský automobilový trh je v troskách. Po novom budú tamojšie automobilky produkovať autá bez základných prvkov výbavy,
Vydané  Text: 

Vojenská invázia Ruska na Ukrajinu trvá už viac ako 50 dní a s ňou spojené sankcie začínajú naplno pociťovať aj v samotnom Rusku. Už skoršie v tomto roku odišli z tamojšieho trhu najväčší automobiloví hráči a celá situácia sa začína pomaly zhoršovať. Dokonca natoľko, že najnovšie ruské autá nebudú disponovať najbežnejšími prvkami výbavy, ktoré sú vo svete samozrejmosťou desiatky rokov. ### Autá bez airbagov Ako informuje [portál Politico](https://www.politico.eu/article/war-and-sanctions-force-lada-to-dump-modern-technology/), sankcie začínajú ruskému automobilovému trhu robiť obrovské problémy. Ako jasný dôkaz tohto tvrdenia má byť fakt, že **továrenský komplex AvtoVAZ v meste Toliati bude vyrábať autá svojou výbavou pripomínajúce posledné roky socializmu**. Evgeny Eskov, šéfredaktor ruského AutoBusiness Review uviedol: „*Trh je v stave neistoty ako sa bude celá situácia vyvíjať. Továreň môže stále fungovať, no vychádzať z nej budú autá z minulosti.*“ **Príkladom je napríklad model Lada Granta, ktorý bude vyrábaný bez akýchkoľvek moderných prvkov výbavy. Nehovoríme pritom o navigácii či vyhrievaných sedadlách, ale o takých prvkoch ako sú airbagy, ABS či rôzne núdzové bezpečnostné asistenty**. Okrem toho však v dôsledku nedostatku komponentov výrobca z výbavy škrtá aj senzory výfukového systému. Tie mali zabezpečovať plnenie staršej normy Euro 5 z roku 2009. **Po novom tak Granda nebude tento štandard spĺňať. Aby toho však nebolo málo, emisne sa vráti do roku 1996 keďže bude schopná splniť nanajvýš normu Euro 2**.
### Škrty kde sa len dá **Ďalej bude výrazným spôsobom zjednodušená aj riadiaca jednotka**. Tamojšie modely sa totiž vo veľkom spoliehajú na firmvér od zahraničných dodávateľov. S príchodom sankcií sa však od tohto riešenia musia odtrhnúť, a preto siahnu po domácej alternatíve. Nie je to však také jednoduché. **Výraznú technickú zaostalosť nových modelov Lady budú musieť odobriť tamojšie predpisy**. Rusko má totiž isté nariadenia spojené s bezpečnosťou a technickými normami, ktoré musia nové autá spĺňať. Avšak opätovné „cúvnutie“ do 90. rokov minulého storočia nebude pre tamojších predstaviteľov pri súčasnom trende problém.

Trh s autami v Rusku kolabuje. Tamojší trh má vďaka sankciám nakročené k najhorším výsledkom za dlhé roky…

Rusko začína pociťovať dopad ekonomických sankcií. Tamojší trh s novými autami kolabuje.

### Katastrofa pre tamojší trh **Vo všeobecnosti sa však očakáva, že najbližšie mesiace a roky budú pre tamojší trh katastrofou**. V minulom roku sa podľa dát na tamojšom trhu vyrobilo 1,56 milióna nových áut. Z tohto až 23 % pripadalo na AvtoVAZ, ktorého súčasťou je práve Lada. **Eskov však uvádza, že AvtoVAZ bude aj naďalej schopný vyrábať určité autá (Granta, Niva) podľa vyšších noriem, no tamojšia výrobná linka v Toliati bude pracovať v obmedzenom režime**. Taktiež sa v Toliati zamestnancom skracuje pracovný čas z dôvodu nedostatku súčiastok zo západných dodávateľských reťazcov. Zamestnanci prejdú na štvordňový pracovný týždeň trvajúci predbežne tri mesiace. Realitou má byť realitou už od 6. júna. Do toho zasiahne aj štát, ktorý bude pracovníkom doplácať piaty deň.
### Skúsenosti z minulosti **Vzhľadom na skúsenosti z minulosti, sa na tamojšom trhu vyrába až 80 % dielov potrebných na zostavenie nových áut**. Avšak niektoré komponenty nie je možné vyrábať lokálne, a preto ich Rusko dovážalo zo zahraničia. Donedávna sa tamojší výrobcovia mohli spoľahnúť aj na polovodičové komponenty vyrábané napríklad na Taiwane. Dnes to však už reálne nie je, nakoľko sa tento popredný svetový výrobca elektroniky pridal na stranu štátov, ktoré voči Rusku uvalili ekonomické sankcie. Jednou z možností ako tento stav vyriešiť, je priniesť potrebné komponenty z Číny. Rusko preto už schválilo zákon umožňujúci importovať komponenty aj od výrobcov bez potrebnej licencie. **Takýto krok však vo všeobecnosti navýši ceny za už aj tak príliš drahé autá. Veď len samotná Lada zaznamenala za posledné týždne až 50 %-ný nárast cien**.




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.