V tejto európskej krajine si čoskoro klasické auto už nekúpite! Dokazujú to aj rekordné predaje elektrifikovaných modelov

Nóri už viac nechcú klasické autá. Dokazujú to obrovské predaje elektromobilov, ale aj mizivé čísla pre klasické spaľovacie vozidlá.
Vydané  Text: 

Nórsko dlhodobo patrí k svetovým lídrom v prechode na elektromobilitu. Každým rokom táto európska krajina vykazuje väčšie zastúpenie elektromobilov s tým, že klasické autá sa tam dostávajú do úzadia. Tento rok začal tamojší trh s elektrickými autami vo veľkom štýle. Za prvé tri mesiace sa totiž podarilo podľa dát portálu [electrek.co](https://electrek.co/2022/04/06/norway-keeps-breaking-ev-adoption-records-tesla-model-y-leads/?fbclid=IwAR2nKEG46vVl95N6HaAfRqXPaGB2Ra4aKY8mQzui4G_1fQaV8NFupJg2osA) predať rekordný podiel BEV. ### Silný začiatok roka **V minulom roku na nórskom trhu z celkového množstva predaných nových áut až 64,5 % pripadalo na elektromobily**. Rok 2022 preto logicky nesie veľké očakávania, nakoľko 64,5 % podiel bol o viac ako 10 percentuálnych bodov vyšší, ako tomu bolo v roku 2020. **Už prvotné čísla za prvý kvartál 2022 pritom ukazujú, že klasické autá sa v Nórsku prestanú už čoskoro úplne predávať**. Zatiaľ čo niektoré európske krajiny si stanovili ako cieľ skončenia predaja áut s klasickým pohonom roky 2030 alebo dokonca až 2035, Nórsko chce byť oproti nim aj 10 rokov napred. Pôvodný cieľ hovoril o roku 2025. Vtedy by mala krajina predávať už len elektrické autá. Dáta z prvých troch mesiacov však naznačujú, že stopka pre klasické autá môže prísť aj skôr. **Od januára 2022 do marca 2022 sa na tamojšom trhu predalo celkovo 32 342 nových áut**. Je to mierny pokles (10,9 %) oproti minulému roku, avšak treba brať do úvahy aktuálnu spoločenskú situáciu a predovšetkým nedostatok potrebných komponentov. **Z celkového množstva predaných áut za prvé mesiace 2022 pripadá až 26 800 kusov na elektromobily**. Ide teda o **rekordné zastúpenie až 82,9 %**. Toto číslo predstavuje medziročný nárast za rovnaké obdobie o úctyhodných 39,9 %.
Porovnanie predajov nových áut za prvý kvartál roka 2022 s rovnakým obdobím roku 2021.
### Klasické autá už takmer nikto nechce Nórska rada pre informácie o cestnej premávke (OFV) vo svojom stanovisku uvádza: „*Väčšina ľudí chce elektrické auto a tento rok je trend ešte jasnejší ako kedykoľvek predtým. Celkovo sa počet nových registrácií za prvé tri mesiace znížil o 10,9 %, avšak v prípade elektromobilov vidíme rekordne vysoký podiel až 82,9 %.*“ **Samotné číslo je ešte ohromnejšie ak zoberieme do úvahy dáta, ktoré ukazujú predaje áut poháňaných čisto benzínovým alebo naftovým motorom. Tých na naftu sa v Nórsku za prvý štvrťrok 2022 predalo len 1 009 kusov, čo predstavuje podiel len 3,1 %. Na druhú stranu čisto benzínových áut sa predalo len 1 010 kusov, čo je viac menej rovnaké percentuálne zastúpenie.** Po elektromobiloch sa vodiči najčastejšie rozhodli pre výber plug-in hybridného benzínu (6,9 %), respektíve hybridného benzínu (3,7 %). Na úplnom chvoste sa nachádzajú naftové plug-in hybridy (0,3 %) a len tri predané kusy vodíkových áut. **Nórsky cieľ dosiahnutia nulového predaja áut so spaľovacími motormi v roku 2025 sa teda môže naplniť o niečo skôr**. Ak sa pozrieme na konkrétne zastúpenie jednotlivých elektrických modelov, vidíme, že najúspešnejším elektromobilom za prvé tri mesiace je Tesla Model Y s celkovým odbytom 3 305 kusov (20,4 %). Nasleduje menšia Tesla Model 3 s 1 696 dodanými kusmi (10,4 %). Na treťom mieste sa nachádza Volkswagen ID.4 s podielom 6,8 % zo všetkých elektromobilov. Tesla teda podľa dát patrí v Nórsku medzi najobľúbenejšie značky.
Zastúpenie jednotlivých modelov v celkovom množstve predaných elektromobilov.




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.