Ako znížiť spotrebu auta? Prinášame vám jednoduché tipy a triky, vďaka ktorým môžete ušetriť veľa peňazí!

Keď ceny pohonných hmôt explodujú, dôraz sa čoraz viac kladie na úspornosť – okrem auta aj na schopnosti vodiča. S týmito tipmi nemusí ísť zábava z jazdy bokom.
Vydané  Text: 
Skôr či neskôr príde čas: ak sa ukazovateľ stavu nádrže presunie do červenej oblasti, zastavenie na tankovanie je nevyhnutné. Auto si žiada drahú šťavu, ktorej cena sa nezastaví na magickej hranici dvoch eur za liter. Najvyšší čas niečo zmeniť a ak sa nemôžete alebo nechcete zaobísť bez svojho auta, musíte začať od bodu, ktorý sľubuje najväčší potenciál úspor – od seba, od vášho štýlu jazdy. Merania spotreby časopisu auto motor und sport ukazujú, aký vplyv má na spotrebu paliva v každom teste. **Dokonca aj taký zábavný model, akým je VW Golf GTI Clubsport, s priemernou testovacou spotrebou 8,4 litra Super Plus na 100 kilometrov, dokáže jazdiť len so 6,5 litrami,** ako to vyšlo v ekologickej spotrebe. To je dokonca výrazne pod spotrebou WLTP 7,6 litra nameranou na valcovom dynamometri. Na druhej strane každý, kto rád využíva výkon GTI, často minie nádrž oveľa rýchlejšie, čo dokumentuje spotreba športového vodiča 10,8 litra, ktorá bola tiež stanovená v teste. Ekologická spotreba nie je v žiadnom prípade dolnou hranicou, v závislosti od nasadenia a osobného jazdného profilu môže byť rozptyl ešte väčší.
Ale predtým, než sa tu dostaneme k detailom, prvá vec, na ktorú sa treba zamerať, je auto – a vaše vlastné pohodlie. **To znamená, že pravidelná údržba by mala byť rovnako prirodzená ako správny tlak v pneumatikách.** Okrem toho treba vypratať kufor a je naozaj potrebný namontovaný strešný nosič? Takže dole s ním. V zime najskôr oškrabte okná, potom naštartujte motor a hneď vyrazte. Elektrické spotrebiče, ako sú vyhrievanie sedadiel a volantu, nepoužívajte dlhšie, ako je potrebné. A klimatizácia? Negatívny vplyv má aj na spotrebu paliva, a to nielen pri vysokej vonkajšej teplote. ### Naučiť sa čítať premávku Mali by sme sa teraz potiť, aby sme ušetrili palivo? Vôbec nie, sústredenie predsa nesmie trpieť. Pretože pri riadení auta je najdôležitejšia pozornosť, bez nej sa nedá jazdiť bezpečne, ale ani extrémne hospodárne. Vždy sa preto pozerajte dopredu a **prispôsobte tomu svoj vlastný jazdný štýl už na začiatku, potom už nebude zbytočné zrýchľovanie ani zbytočné brzdenie – oboje stojí energiu, ktorú môžete ušetriť.** Preto sa oplatí pozerať nielen na auto idúce priamo pred vami, ale aj ďalej, na premávku vpravo a vľavo a na semafory v meste. Alebo dávať pozor na všetky jazdné pruhy na diaľnici, ktorá sa tiahne až po horizont. Ak sa budete snažiť pozorne čítať, čo sa deje okolo vás, dokážete včas rozpoznať nástrahy plynulosti premávky a reagovať na ne.
Križovatka predtým (foto: Dave Meslin - facebook.com/meslin)
**Príklad na diaľnici:** Ak sa za kamiónom v pravom pruhu zaradí auto, jeho vodič bude chcieť predbiehať a takmer určite opustí pruh. Ak nasleduje druhý v strednom pruhu, bude si teda hľadať cestu úplne vľavo. Každý, kto sa rýchlo pohybuje v treťom pruhu a má túto scenériu vo výhľade, môže predčasne zložiť nohu z plynu a vyhnúť sa vznikajúcej situácii. Jazdí nie len bezpečnejšie, ale aj hospodárnejšie, pretože nemusí prudko brzdiť, ani potom zase razantne akcelerovať. **Keď už hovoríme o zrýchľovaní:** Z dôvodov efektivity vám nič nebráni dosiahnuť požadovanú rýchlosť rýchlo, nie však na plný plyn. Autá s manuálnou prevodovkou majú často v kokpite displej, ktorý odporúča vhodný prevodový stupeň. **Dnešné turbomotory, ktoré dosahujú maximálny krútiaci moment už pri nízkych otáčkach motora pod 2 000 ot./min.,** umožňujú ešte skoršie radenie nahor a neskoršie podraďovanie. Pomedzi to doprajte autu čo najčastejšie vysoký prevodový stupeň, len hladkajte plynový pedál a udržujte rýchlosť. Pri modeloch s automatickou prevodovkou by ste sa mali vyhýbať zrýchľovaniu pomocou kickdownu a, **ak je k dispozícii, zvoliť si režim ekologickej jazdy.** Niektoré autá potom pri dojazde vytláčajú spojku, otáčky motora klesnú na voľnobeh a auto plachtí, brzdené len vzduchom a valivým odporom. Alebo sa motor dokonca úplne vypne, čím sa ušetrí trochu viac paliva. Pre túto funkciu však musí byť na palube aspoň mild-hybridný systém so štartovacím generátorom, aby sa energia, uvoľnená pri brzdení, úplne nestratila. Časť z nej sa rekuperuje do malého akumulátora, z ktorého ho štartér-generátor využíva ako elektromotor na odľahčenie spaľovacieho motora napríklad pri akcelerácii – aj to šetrí palivo.
### Použite úsporné funkcie Mild-hybridný alebo ekologický jazdný režim sú len dva z niekoľkých nástrojov na palube moderných automobilov, ktoré pomáhajú vodičovi šetriť palivo. Musí ich však aj využiť. **ríklad rozpoznávania dopravných značiek:** v BMW zobrazuje nielen aktuálny rýchlostný limit, ale s dostatočným predstihom oznamuje aj ďalší. Ak je nižší, vodič môže predčasne ubrať plyn a vyhnúť sa dodatočnému brzdeniu, aby znížil na pri meranú rýchlosť. Ešte názornejšie je rozsvietenie príslušného symbolu. Na základe údajov zo systému GPS ho upozorní, aby zložil nohu z plynu. A ak navigačný systém zobrazuje aj dopravné údaje v reálnom čase, pomôže vám pozrieť sa naň predtým, než vyrazíte na cestu. **Zápcha na trase totiž nestojí len čas a nervy, ale aj palivo.** Dobré pre tých, ktorí si môžu flexibilne zvoliť trasu alebo čas odchodu a vyhnúť sa tak nadmernej premávke.
Čo však všetky spomenuté jazdné tipy vlastne robia v praxi? Skúste to. **Mnoho áut má dnes na palube displej aktuálnej spotreby a ten neúprosne ukazuje, prečo treba s plynovým pedálom zaobchádzať veľmi citlivo: čím silnejší je tlak na pedál, tým väčšia je výchylka.** Rýchlo vyvstáva otázka, či s tým spojené zrýchlenie bolo v danej dopravnej situácii skutočne potrebné – alebo či by stačilo o niečo menej. Najmä v meste sa hra začína odznova po každom brzdení, po každom zastavení. Ak sa tomu dá vyhnúť a namiesto toho udržať rýchlosť konštantnú, momentálna spotreba v závislosti od rýchlosti viacmenej výrazne klesá. **V režime dobehu, teda brzdenia motorom s uvoľneným plynovým pedálom a zaradeným rýchlostným stupňom, sa vďaka prerušeniu dodávky paliva dokonca zníži na nulu.** Vplyv má aj topografia. Každé stúpanie, akokoľvek malé, zvyšuje aj spotrebu, pri čom konkrétny vplyv na aktuálnu spotrebu, napríklad s aktivovaným tempomatom, je tu dobre vidno. **Ak chcete pri šetrení paliva využiť topografiu vo svoj prospech, počas stúpania budete tempo neustále znižovať, namiesto toho, aby ste ho neustále udržiavali.** A využívať hybnosť z kopca na ďalšie stúpanie, samozrejme vždy v rámci daných limitov. Ste zvedavý? Potom sa trasa, ktorú absolvujete každý deň, odporúča ako tréningová. Pred každou jazdou vynulujte zobrazenie priemernej spotreby v palubnom počítači. Niektoré autá sú vybavené funkciou EcoTrainer, ktorá napríklad percentami, hviezdičkami či lupienkami kvetov vyhodnocuje aj jednotlivé aspekty osobného štýlu jazdy – napríklad ako vodič zrýchľuje, ako rovnomerne jazdí alebo ako vhodne preraďuje.
Na tejto každodennej trase najlepšie poznáte dopravné podmienky, ktoré môžete očakávať, ako aj poradie povolených rýchlostí a semafory, s ktorými sa stretnete a ako fungujú. **Viete, kde trasa stúpa, kde sú križovatky či prechody pre chodcov, ktoré by vás mohli prinútiť zastaviť. Vyhnite sa náročnosti na spotrebu a začnite sa pozerať ďalej dopredu, aby ste takéto situácie dokázali včas rozpoznať a mohli zareagovať spomalením.** V ideálnom prípade je spomalenie, kým sa nezastaví, zbytočné. Spotrebe paliva aj mimo mestských hraníc prospieva, ak sa brzdový pedál používa len vtedy, keď si to situácia nevyhnutne vyžaduje. Namiesto brzdenia pred zákrutou je lepšie včas ubrať plyn. Stále si však vezmite so sebou dostatok hybnosti, aby ste rovnomerne plynulý priebeh jazdy udržali čo najdlhšie. **Každý, kto zapracuje na svojom jazdnom štýle a takto ho optimalizuje, zistí, že efektívna jazda nemusí byť pomalá, nudná a bez zábavy.** Ako to už často býva, veľa závisí od trasy a hustoty premávky. V lepšom prípade prijmete efektívnu jazdu ako výzvu, precvičíte si ju na svojej bežnej trase a motivujete sa viditeľným pokrokom pri sledovaní spotreby alebo displeja EcoTrainer. Je dosť možné, že výsledky podliehajú výkyvom, ktoré v dôsledku meniacich sa dopravných situácií nemôžete vždy ovplyvniť. A možno sú úspory v realite na čerpacej stanici menšie, ako sľubuje palubný počítač – optimistické displeje nie sú ničím nezvyčajným.
### Vymeňte SUV za nižšie auto Pre spotrebu paliva nie je rozhodujúci len štýl jazdy, ale aj výber vozidla. Porovnanie SUV a kupé ukazuje, koľko sa tým dá dosiahnuť. Príklad na zváženie. **Ak porovnáme BMW X5 30d s výkonom 195 kW (265 k) so 420d Coupé, je úžasné, aké podobné sú jazdné vlastnosti. A to aj napriek tomu, že trojlitrové šesťvalcové SUV má o dobrých 30 percent vyšší výkon ako štvorvalec vo štvorke. Fyzika uvádza dôvody.** Pri rovnakej konštantnej rýchlosti sa jazdný odpor líši najmä od súčinu čelnej plochy a súčiniteľa odporu cw. A obe sú v SUV horšie ako v elegantnom kupé, približne o 30 percent.
Motor SUV musí urobiť viac a spotreba paliva je zodpovedajúco vyššia. Výsledkom je, že do kupé môže byť nainštalovaný slabší motor, ktorý beží s menším trením a dosahuje vyššiu účinnosť vďaka menšiemu počtu valcov. **Napriek tomu kupé zrýchľuje takmer na rovnakej úrovni, veď aj SUV váži o 350 kilogramov viac.** So štvorkou musí zrýchľovať menej hmoty, čo v podstate vyžaduje menej energie. Naše merania spotreby nakoniec hovoria jasnou rečou. Kupé spotrebuje o 25 až 33 percent menej paliva. Pri striedmom jazdení to vychádza pod päť litrov na 100 km. Utopické pre SUV.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »