Ako je to s prednosťou autobusov, keď opúšťajú zastávku a BUS pruh?

Pýtali sme sa vodičov v našom okolí, či vedia, kedy dávať prednosť autobusom. Neprekvapilo nás, že väčšina motoristov o svojich povinnostiach nevedela a preto ich ani nedodržiavala.
Vydané  Text: 

Počas februára tohto roka som vo svojom okolí realizoval malý prieskum, v ktorom som zisťoval, či slovenskí motoristi vedia o svojich právach a povinnostiach súvisiacich s jazdou autobusov a trolejbusov v cestnej premávke. Z celkovo 25 opýtaných až 19 motoristov nevedelo správne odpovedať na všetky tri nasledovné otázky: * musím dať prednosť autobusu či trolejbusu, keď vychádza zo zastávky? * musím dať prednosť autobusu či trolejbusu, keď vychádza z vyhradeného jazdného pruhu, takzvaného BUS pruhu? * musím umožniť prejazd autobusu za mnou do vyhradeného pruhu aj za tú cenu, že poruším zákaz jazdy vo vyhradenom pruhu, ktorý je predo mnou? ### Správne odpovede sú nasledovné: **Musím dať prednosť autobusu či trolejbusu, keď vychádza zo zastávky?** * **ÁNO v obci**, na základe [§ 23 ods. 5 Zákona o cestnej premávke](https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2009/8/#paragraf-23.odsek-5) * V praxi sa stretávame s tým, že vodiči rozumejú svojej povinnosti a keď vodič autobusu (alebo trolejbusu) zapne smerovku, vodiči správne spomalia alebo aj zastavia, aby autobusu umožnili výjazd zo zastávky.
Autobusový spoj MHD v Bratislave. Ilustračná fotografia k témam BUS, autobus, trolejbus, verejná doprava, MHD, Bratislava, doprava
**Musím dať prednosť autobusu či trolejbusu, keď vychádza z vyhradeného jazdného pruhu, takzvaného BUS pruhu?** * **ÁNO**, na základe [§ 12 ods. 3 Zákona o cestnej premávke](https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2009/8/#paragraf-12.odsek-3) * V praxi sa stretávame skôr s tým, že vodiči dávajú prednosť autobusu vychádzajúcemu zo zastávky, ale nie z vyhradeného jazdného pruhu. Pritom zákon je veľmi jednoznačný – ak vodič autobusu dáva znamenie o zmene smeru jazdy, teda zapol smerovku, ostatní motoristi mu musia dať prednosť. **Musíte umožniť prejazd autobusu za mnou aj za tú cenu, že poruším zákaz jazdy vo vyhradenom pruhu, ktorý je predo mnou?** Je to denná situácia na výjazde z D1 na Gagarinovu smer Vrakuňa v Bratislave. Potrebujem sa preradiť do ľavého pruhu, ale kolóna stojacich áut mi to neumožňuje a za mnou už trúbi vodič trolejbusu, že mu bránim prejazde na zastávku vo vyhradenom jazdnom pruhu – mám teda porušiť zákaz a vojsť na tento vyhradený pruh? * **NIE**, pretože vy nesmiete jazdiť po vyhradenom jazdnom pruhu, ktorý nie je určený pre vašu kategóriu vozidla. * Podľa [§ 25 ods. 1 písm. e)](https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2009/8/#paragraf-21.odsek-1) sa síce na pripájacom alebo odbočovacom pruhu nesmie zastaviť a stáť, lenže keď čakáte na príležitosť pripojiť sa do vedľajšieho pruhu, nie je to považované za zastavenie. * Zároveň podľa[ § 10 ods. 10](https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2009/8/#paragraf-10.odsek-10) platí, že tam, kde sa jazdné pruhy v jednom smere jazdy zbiehajú, vodič idúci v priebežnom jazdnom pruhu je pri súbežnej jazde povinný umožniť vodičovi prvého vozidla nachádzajúceho sa v jazdnom pruhu, ktorý sa zaraďuje do priebežného jazdného pruhu, preradenie do priebežného jazdného pruhu. * Počas dopravnej zápchy sa podľa zákona majú vodiči takzvane zipsovať. ### Neznalosť zákona neospravedlňuje Aj v tomto prípade je potrebné pripomenúť, že neznalosť zákona neospravedlňuje a každý motorista by sa mal vzdelávať počas celého svojho života. Zákon o cestnej premávke sa novelizuje každý rok a my tieto zmeny aktívne sledujeme. Ak vás zaujímajú odpovede na ďalšie dopravné problémy, navštívte našu **[dopravnú poradňu pripravovanú exkluzívne pre AUTOVINY.SK](https://autoviny.sk/obsah/znacka/poradna)**.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.