Toyota Aygo X je novinka na trhu s malými crossovermi, automobilka model oficiálne predstavila iba minulý týždeň a zdá sa, že reakcie verejnosti sú napokon prekvapivo pozítíivne. Je na to hneď niekoľko dôvodov.
V prvom rade nová Toyota Aygo X spája jedného celku vlastnosti, ktoré vedia oceniť najmä **mladí ľudia s naozaj aktívnym životným štýlom**. Každý nechce veľké SUV, s ktorým môže byť parkovanie v meste problematické, pritom ľudia nechcú ani hatchbacky veľkosti „supermini“. Aygo X má byť rozumným a vizuálne pútavým kompromisom, ktorý za nízku cenu ponúkne kompaktné rozmery, karosárske vyhotovenie v štýle crossover, hodnotný interiér, bohaté technologické zázemie a hlavne klasický pohon s benzínovým motorom.
Aké sú teda dôvody, pre ktoré môžeme Aygo X považovať za skutočne zaujímavý model hodný pozornosti, ak uvažujete nad kúpou nového auta?
Najmenší crossover značky Toyota by mohol zaujať náročnejšieho zákazníka, ponúkne aj pohon AWD-i.
### Proporcie, krátke previsy a obratnosť
V prvom rade sú to jeho proporcie (nielen rozmery). Aygo X stojí na platforme GA-B, čo jeden z variantov architektúry TNGA, ktorá sa po prvýkrát predstavila v podobe nového modelu Yaris – držiteľa aktuálneho ocenenia Auto roka 2021 v Európe – a nedávno aj Yarisu Cross. Od modelu Yaris Cross je Aygo X ešte kompaktnejší, avšak nie natoľko, aby sa stal nepraktickým. Vpredu je tradične náprava typu MacPherson, vzadu torzná priečka. S dĺžkou 3 700 mm prerástlo predchodcu o 235 mm, hoci rázvor sa zväčšil len o 90 mm (2 430 mm). V porovnaní s Toyotou Yaris je predný previs o 72 mm kratší, kolesá môžu mať priemer až 17 a 18 palcov (!). Má aj mimoriadne malý polomer otáčania len 4,7 m. Úplné pretočenie kolies vyžaduje 2,88 otočky volantom.
Toyota vo svojej tlačovej správe pripomína, že napriek kompaktným rozmerom má Aygo X stabilný postoj a dobre zvláda aj jazdu diaľnicou. Nepochybujeme, že crossover zvládne aj diaľničnú prevádzku, avšak s 5-stupňovým manuálom, resp. prevodovkou S-CVT, kompaktným pôdorysom a torznou priečkou vzadu bude jeho hlavným teritóriom mesto – aj **podľa Toyoty bolo toto auto navrhnuté špeciálne do mesta**.
### Ľahšie parkovanie aj na vysokých obrubníkoch
Väčšie disky kolies a pneumatiky, ktoré sú jednou z výhod podvozkovej architektúry TNGA, dávajú malému Aygu X možnosť lepšie si poradiť s výjazdom na obrubníky, čo je pri parkovaní v meste dôležitá dispozícia. Na Slovensku totiž môžete parkovať na chodníkoch, ktoré susedia s vozovkou pre motorové vozidlá, ak na chodníku ostane voľná šírka pre chodcov aspoň 1,5 metra. S pomerne úzkym Aygom X by to teda nemal byť problém zachovať. Výhodou je tiež pomerne vysoký podvozok, **svetlá výška kompaktného crossoveru so zvýšenou karosériou** narástla oproti predchádzajúcej generácii o 11 mm. Aj ten centimeter navyše vie byť skutočne nápomocný.
### Na svoje rozmery veľký kufor
Vnútorné priestorové pomery sú skôr skromnejšie, ale v porovnaní s modelom Aygo sa šírka zväčšila o 125 mm na 1 740 mm. Medzeru medzi prednými sedadlami tak bolo možné zväčšiť o 20 mm, čím sa rozstup medzi pasažiermi v oblasti ramien zväčšil až o 45 mm.
Priestor pre batožinu má podľa slov výrobcu hodnoty, ktoré dostávajú Aygo X na líderskú pozíciu v segmente. Dĺžka batožinového priestoru narástla v porovnaní s konvenčným Aygom až o 125 mm a vďaka premyslenému riešeniu priestoru za zadnými sedadlami sa v porovnaní s predchádzajúcou generáciou podarilo zväčšiť objem o viac ako 60 litrov. Vo výsledku tak Aygo X ponúka **batožinový priestor s kapacitou až 231 litrov**, ktorá sa dá rozšíriť na nákladný priestor (**829 litrov**) sklopením zadných sedadiel.
Samozrejme, že s celkovou dĺžkou 3,7 metra nebude možné prevážať veľmi dlhé predmety, aj s tými dvojmetrovými to už pôjde ťažšie, ale kto sa práve nesťahuje alebo neprerába interiér bytu, tomu by mohlo Aygo X celkom vyhovovať.
### Aj s automatickou prevodovkou S-CVT
Automobily veľkosti Ayga sa stále predávajú prevažne s manuálnymi prevodovkami, Aygo X však kúpite aj s prevodovkou S-CVT, ktorá funguje ako automatická prevodovka. Z technologického hľadiska ide o variátor, teda bezstupňovú prevodovku, avšak v porovnaní s riešeniami iných výrobcov má mať technológia v Toyote „*v danej triede najlepšiu prvotnú odozvu, intuitívne radenie a lineárny charakter pri zachovaní dobrého pomeru výkonu a spotreby paliva*.“ Z pohľadu zákazníka je táto prevodovka výhrou, pretože ho odbremeňuje od potreby manuálneho radenia, o všetko sa stará „automat“. V ponuke predajcov však bude Aygo X aj s klasickým 5-stupňovým manuálom, s ktorým má dokonca o niečo lepšiu spotrebu ako s prevodovkou S-CVT (4,7 vs. 4,9 l/100 km)
### Jeden univerzálny motor
Toyotu Aygo X kúpite výhradne s jedným motorom. Ide o **benzínový radový trojvalec 1KR-FE** s objemom valcov 998 cm3, teda takmer jeden liter. Má maximálny výkon 53 kW (72 koní) pri 6 000 otáčkach za minútu a dosahuje veľmi slušný krútiaci moment do 93 Nm. Ten sa dostavuje pri 4 000 ot./min.
Tieto údaje možno neznejú výnimočne, ale je potrebné uvedomiť si, že **benzínový motor s takmer stovkou newtonmentrov** poháňa auto s pohotovostnou hmotnosťou iba 940 kilogramov.
### Toyota Aygo X: technické údaje, cena a dostupnosť
Úplne nové Aygo X bude v predaji **od prvej polovice roku 2022**.
Automobilka zatiaľ neupresňuje ceny, tie môžeme iba predpokladať na základe aktuálnych cenníkov modelov Yaris a Yaris Cross. Model Aygo už v slovenskej ponuke automobilky nie je. Yaris začína na cene 12 490 eur, Yaris Cross na sume 16 990 eur. **Predpokladáme, že cena novej Toyoty Aygo X sa pohybovať na úrovni východiskového Yarisu**.
AUTOVINY.SK » Aktuality » Nová Toyota Aygo X: Prečo by ste si mali kúpiť práve takéto auto, ak žijete v meste?
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Rozmanitosť rakúskych cyklotrás je dychberúca. Či sa už chcete na bicykli iba kochať alebo prekonávať samých seba, táto krajina vám to umožní do sýtosti.
Používate na aute pneumatiky s označením M+S? Mali by ste si dať pozor. Od októbra tohto roka nemusia byť legálne.
Dôvodom je zavedenie nového označovania. To prišlo ako odpoveď na mnohých výrobcov, ktorí symbolom M+S označovali aj pneumatiky, neprispôsobené na jazdu na snehu.
talianska vláda oficiálne oznámila, že použitie mena „Milano“ je zákonom zakázané. Deje sa tak celé mesiace po tom, čo Alfa Romeo ohlasovala názov novinky vopred.
Alfa Romeo teraz nemá inú možnosť ako názov nového SUV zmeniť. Milano sa bude volať Junior.