Umývanie auta je veda, o kefách i novej chémii sme sa rozprávali so špecialistom zo Slovnaftu

Čas jesene a následnej zimy znamená zvýšenú záťaž na karosériu a taktiež vyššie nároky na jej umývanie. Slovnaft inovuje svoje umývacie linky, aby poskytli autám ešte vyššiu ochranu. Rozprávali sme sa o nich s Petrom Ondušom, manažérom oddelenia CarWash v Slovnafte.
Vydané  Text: 

Hneď na začiatok treba uviesť, že naozaj stopercentne vám auto umyjú jedine ľudské ruky. To však z časového ani finančného hľadiska nie je často realizovateľné a keď treba umyť karosériu zašpinenú od prachu, rozdrveného lístia a v zime aj soli, prichádza na rad automatická umývacia linka. Avšak aj tu sú rozdiely. Kvalita kief, čistiacej chémie, ale aj zloženie umývacích programov – to všetko ovplyvňuje finálny výsledok. V každom prípade však platí: dostanete to, za čo si zaplatíte. Ak prídete „na kefy“ s veľmi zašpineným autom plným zaschnutých pozdravov od vtáctva a objednáte si najlacnejší umývací program, nebuďte prekvapení, ak výsledok nebude celkom podľa vašich predstáv. ### Nová chémia Samozrejme, aj umývacie linky podliehajú istému vývoju. **O novinkách na linkách Slovnaft sme sa rozprávali s Petrom Ondušom**. „*Máme niekoľko noviniek. Na tejto linke (Slovnaft Tri Veže) sme napríklad nainštalovali nové plastové obklady stien, ktoré majú oveľa ľahšiu údržbu než kachličky a nechytajú sa na ne plesne. Ďalej sme prešli na novú chémiu od nemeckej firmy Kiehl*.“ Na mieste je otázka, **čo odlišuje lepšie umývacie stanice od tých horších**. „*Až také veľké rozdiely tu nie sú, no dôležitá je správna údržba. Každý deň by mala obsluha čistiť senzory, aby umývacia linka fungovala správne. A samozrejme záleží aj od chémie a zloženia programov. My sme do všetkých programov po novom zahrnuli aj tlakové predumytie, pričom doteraz ho dva z našich programov neobsahovali. Vďaka tomu sa z auta zmyje hrubá špina pred tým, než sa dostanú na rad kefy. Túto novinku postupne zavedieme na všetkých našich umývacích linkách*,“ hovorí **Peter Onduš**.
O novinkách na umývacích linkách Slovnaft sme sa rozprávali s Petrom Ondušom, manažérom oddelenia CarWash v Slovnafte
**Zaujímali nás aj detaily o novej chémii**. Kiehl je nemecká firma špecializujúca sa na čistiacu chémiu a je druhým najväčším zamestnávateľom v Bavorsku. Prečo sa rozhodol Slovnaft práve pre jej produkty? „*Je to renomovaný výrobca, ktorý vo svojich prípravkoch nevyužíva škodlivé polyaromatické uhľovodíky. Navyše stačí približne polovičné množstvo chémie na to, aby sme pri umývaní dosiahli rovnaký výsledok, lebo chémia je viac koncentrovaná a kvalitnejšia. Šetríme teda nielen jej spotrebu, ale aj náklady na jej prepravu, takže je ekologickejšia*.“
Zimná zmes do ostrekovačov EvoX má nemrznúce vlastnosti až do -40°C, takže ju môžete pokojne aj zriediť. Ušetríte tak peniaze aj prírodu. Zimná zmes sa dá priamo „načerpať“ aj z čerpacích staníc – ekologicky a bez obalu, len toľko, koľko potrebujete. Momentálne sa ecotanky nachádzajú na cca 50 čerpacích staniciach, plán je rozšíriť tento počet o ďalších 60. Medzi najpredávanejšie artikle patria utierky na okná a plasty
### Správny mix Na dôkladné umytie auta treba použiť správne druhy chémie a v správnom množstve. „*Každá naša stanica má úpravňu vody a každá je nastavená individuálne: množstvo šampónu a aktívnej peny sa nastavuje podľa tvrdosti vody*,“ hovorí Peter Onduš. Ako teda vyzerá dobrý umývací program? „*Dôležitá je aktívna pena, ktorá urýchlene rozpustí špinu usadenú na karosérii. Nasleduje tlakové predumytie a potom dochádza k samotnému čisteniu auta*.“ **Umývacia linka má k dispozícii až tri druhy voskov**.
Kvalita kief, čistiacej chémie, ale aj zloženie umývacích programov – to všetko ovplyvňuje finálny výsledok
Aj základné programy využívajú aspoň takzvaný sušiaci vosk, aj keď to na informačnej tabuli nie je deklarované. Tento vosk slúži na jednoduchšie osušenie karosérie. Z vody sa spravia šmykľavé kvapôčky, ktoré jednoducho stečú po karosérii. „*Druhý typ vosku je takzvaný ochranný vosk. Slúži na to, aby sa karoséria tak ľahko nezašpinila a chráni ju. V najdrahšom programe sa používa ešte aj leštiaci vosk, ktorý slúži na renováciu strateného lesku karosérie. Vmasíruje sa do nej pomocou kief, vyplní jej póry a dodá jej väčší lesk*“.
Čo odlišuje lepšie umývacie stanice od tých horších? V prvom rade technológie, kvalitné kefy a chémia.
### Premium sa oplatí Je pre zákazníka výhodné priplácať si za drahšie programy? Peter Onduš to vidí jednoznačne. „*Náš program Premium obsahuje skutočne všetko, čo by dobrý umývací program mal obsahovať. To znamená, že je tam 2 × aktívna pena, 2 × predumytie, 2 × sušenie, 2x umývanie podvozku. Lacnejšie programy sú skôr kompromis so zľavou, ktorý môže byť samozrejme dostatočný pri jemnom znečistení karosérie*.“
Testovacej Fabii sme však dopriali najdrahší program, ktorý obsahoval aj masáž karosérie s aplikáciou leštiaceho vosku. Výsledok bol skutočne veľmi dobrý, karoséria bola po umytí hladká a šmykľavá. Zaujímavé je, že tento program trval iba 8 minút. Na niektorých staniciach trvajú najdrahšie programy dlhšie. Ak sa teda vrátite z lyžovačky alebo iného zimného výletu s poriadne zašpineným autom, môžete ho pokojne zveriť jednej z umývacích staníc Slovnaftu a mať pokoj v mysli, že o vaše autíčko bude dobre postarané vrátane **dôkladného umytia podvozka**.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.