Ako Mercedes-Benz vyrobil nové najlepšie auto sveta: Prečo je EQS tak výnimočná a v čom prekonáva aj Triedu S?
V našom redakčnom špeciáli sa venujeme niektorým zaujímavostiam o modeli EQS od Mercedes-EQ, ktorý je považovaný za historický míľnik automobilky. Prvý elektromobil v luxusnej triede prekonal azda všetky štandardy.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ
The Best or Nothing – Najlepšie alebo nič
Značke Mercedes-Benz sa opäť darí dokazovať, že dokáže predvídať trendy a prinášať riešenia, ktoré sú zdanlivo nové, no v skutočnosti za nimi stoja roky cielenej práce. Keď sme začiatkom roka 2017 testovali elektrický Mercedes-Benz B250e, vedeli sme oceniť jeho praktický potenciál i jazdné vlastnosti, zároveň sme konštatovali, že elektromobilita ešte potrebuje čas.Prešlo zopár rokov a Mercedes prišiel so značkou Mercedes-EQ, pod ktorú patria elektrické automobily s výrazným funkčným dizajnom a dojazdom. Už sa nie je na čo sťažovať, ide o najlepšie autá sveta. Prvá lastovička značky Mercedes-EQ, SUV EQC, bola veľmi dôstojnou ochutnávkou budúcnosti, ktorá napokon dosiahla vrchol v EQS. Model EQS od značky Mercedes-EQ je to najlepšie, čo dnes dokáže autopriemysel ponúknuť, a to nielen v segmente elektrických automobilov. Limuzína so zadnými partiami kupé, vyznačujúca sa dizajnom „One Bow“, je doslova elektrickou alternatívou k Triede S.
Nie sú to len marketingové slogany, ale všeobecný názor, ktorý vyslovil aj nemecký časopis auto motor und sport, dokonca celkom explicitne: „Naozaj najlepšie elektrické auto na svete!“
Reportér Alexander Bloch podrobil model EQS 450+ podrobnej kontrole, vtedy ešte exkluzívnej, výsledkom ktorej bolo zhodnotenie, že Mercedes-Benz jednoznačne porazil doterajšieho lídra globálneho trhu. A to ešte nemal model s technologickou lahôdkou v podobe združeného obrazového panela – Hyperobrazovky MBUX.
Technologický náskok
Prísne funkčný dizajn podriadený aerodynamike a bezpečnosti zraniteľných účastníkov cestnej premávky, to tvorí prvý dojem. Zapustené kľučky dverí sú elegantný detail, ktorý je v EQS prekonaný automatickým otváraním a zatváraním dverí (vo vybraných modeloch).Projekčný head-up displej takisto nie je novinkou, ale rozšírená realita v podaní Mercedesu nadobudla novú veľkosť a tretí rozmer – nechať sa navigovať je tak skoro sci-fi prevedené do reality. A keď sa na vozovku začnú premietať značky a upozornenia s použitím predných svetlometov DIGITAL LIGHT, riadenie auta sa dostáva na doteraz nevídanú úroveň.
Napokon pre tých predných je tu ešte jedna špecialita, až do príchodu EQE exkluzívna práve pre EQS: Združený obrazový panel Hyperobrazovka MBUX s tromi OLED obrazovkami pod tvrdeným zakriveným sklom. Ide o jednu z najväčších výhod modelu v porovnaní s Triedou S.
Nízka spotreba energie, rekordný dojazd a ultrarýchle nabíjanie
Spotreba: Prísny dôraz na funkčný dizajn priniesol svoje ovocie, EQS je sériovým vozidlom s najlepšou aerodynamikou na svete, súčiniteľ odporu vzduchu dosahuje rekordnú hodnotu cw 0,20. Aerodynamika zohráva kľúčovú úlohu v dosahovaní vysokej efektivity, a tak priemerná spotreba verzie EQS 450+ na diaľnici pri rýchlosti 130 km/h je len 15,8 kWh/100 km. A priemerná spotreba energie podľa metodiky WLTP dosahuje 20,4 – 15,7 kWh/100 km. Výhodou tejto aerodynamiky je aj menej hluku v kabíne. A lokálne emisie? Presne nula. Žiadne oxidy dusíka, oxidy uhlíka, dokonca ani vodná para ako v prípade áut s vodíkovými palivovými článkami.Ovládanie na úrovni, ktorá presahuje každodennú skúsenosť
Mercedes-Benz venoval mimoriadnu pozornosť zvýšeniu komfortu vodiča i pasažierov, pripravil tak funkciu ovládania gestami, ku ktorej sa ťažko hľadá rovnocenný súper.Keď sa vodič s kľúčom vo vrecku priblíži k vozidlu, najprv sa vysunú kľučky dverí. Po ďalšom priblížení sa automaticky otvoria dvere vodiča. Predtým Mercedes senzormi skontroluje, koľko má priestoru. Keď sa posadíte do sedadla vodiča, dvere sa zatvoria opäť samočinne, a to stlačením brzdového pedála alebo gestom ruky „ku mne“. Keď si otočíte hlavu smerom dozadu, automaticky sa stiahne roletka na zadnom okne. A cez systém MBUX môže vodič otvoriť a zavrieť zadné dvere bez toho, aby sa ktokoľvek musel dotknúť kľučky.
Významné postavenie v systéme MBUX má ovládanie hlasom: „Hey Mercedes“ podporuje 27 jazykov s technológiou porozumenia prirodzenej reči (NLU), hlasom môžete ovládať navigáciu, multimédiá, komfortné funkcie alebo aj vyhľadávať obsah na internete.
Aj samotný infotainment je modernejší ako kedykoľvek predtým. Koncepcia Zero-Layer zobrazuje najdôležitejšie aplikácie celkom hore v zornom poli MBUX, vždy podľa situácie a vo vzťahu ku kontextu, pre vodiča to znamená menej pozornosti venovanej displeju.
Filter vzduchu veľký ako 150 futbalových ihrísk
EQS má v rukáve niečo aj proti nepríjemným pachom: jeho veľký HEPA filter s certifikátom „OFI CERT“ ZG 250-1 mimoriadne efektívne čistí vonkajší vzduch od jemného prachu, drobných častíc a peľu. Špeciálne aktívne uhlie vo vnútri HEPA filtra a vo filtri vnútorného priestoru sa zároveň stará o filtráciu oxidu siričitého, oxidov dusíka a pachov. Vďaka svojej štruktúre pórov majú veľmi veľký vnútorný povrch. V HEPA filtri modelu EQS sa nachádza približne 600 gramov aktívneho uhlia. Adsorpčná oblasť zodpovedá asi 150 futbalovým ihriskám.Čuch oslovuje aj aktívny aromatizačný systém modelu EQS, ktorý je súčasťou balíka AIR-BALANCE. Pre nový, elektrický model vyššej triedy bola vyvinutá nová vôňa: No.6 MOOD Linen – nesie sa v duchu zeleného nádychu figy, ktorá leží na kuse plátna.
Stiera cenové rozdiely
EQS od Mercedes-EQ sa dá dnes na Slovensku zakúpiť ako EQS 350 (215 kW), EQS 450+ (245 kW), EQS 580 4MATIC (385 kW) a čoskoro bude k dispozícii aj športovo orientovaný Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ (484 až 560 kW).Už základný variant tak ponúka výkon vyšší ako Trieda S vo verzii S 350 d sedan (210 kW), pričom z hľadiska cien sa tieto dve vozidlá pohybujú vo veľmi podobných reláciách. Pre zákazníka to znamená, že ak chce luxusný automobil, ale s perspektívnym pohonom bez lokálnych emisií, konečne mu trh ponúka riešenie bez kompromisu. Nebude pritom musieť doplácať desiatky tisíc eur za elektrický pohon, ako to býva u vozidiel nižších cenových kategórií – jednoducho povedané, luxusný elektromobil má v podstate rovnakú cenu ako jeho alternatíva so spaľovacím pohonom.
Ďalšie podrobnosti o cenách a ponuke výbav pre Mercedes-Benz EQS si môžete prečítať priamo na stránkach spoločnosti Mercedes-Benz Slovakia www.mercedes-benz.sk/eqs
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
Spravodajstvo
Polícia odhalila nelegálne vrakovisko so 397 autami. Neskočilo tam aj vaše auto?
Autovraky sú pre životné prostredie záťažou a je potrebné s nimi nakladať tak, aby neboli ohrozujúce. V prípade nelegálneho vrakoviska vzniká riziko znečistenia prostredia, v ktorom žijú desiatky až stovky tisíc ľudí.
Vyšetrovanie stále prebieha, polícia sa o svoj „úlovok“ podelila s verejnosťou prostredníctvom Facebooku.Veľkonočné sviatky
Plánujete cez sviatky piť a jazdiť? Má zmysel zbavovať sa zvyškového alkoholu a opice?
Máte v sebe dosť sily na to, aby ste tieto sviatky strávili bez pitia alkoholu?
Polícia už avizovala, že cez sviatky bude na cestách s motoristami. Neupozorňuje na kontroly alkoholu, ako skôr na dozeranie nad bezpečnosťou. Jazdiť so zostatkovým alkoholom v krvi je rovnaké, akoby ste pili priamo počas jazdy.Porovnali sme nový a odchádzajúci Tucson
Test Hyundai Tucson 1.6 T-GDi 7DCT 4×4: Oplatí sa kúpiť, aj keď medzičasom prišiel úplne nový Tucson?
Nový Tucson je už ohlásený a čoskoro príde do slovenského predaja. Medzitým majú zákazníci možnosť vykúpiť skladové vozidlá s tisícovými zľavami.
TEST: Peugeot 5008 dostal ku koncu životnosti skvelý hybridný pohon
Spotrebou benzínu sa blíži k naftovým motorizáciám.
Testovali sme Peugeot 5008 1.2 Hybrid 136 k e-DCS6 vo výbave GT s cenovkou od 37 490 €. V ponuke nahrádza rodinné MPV vďaka integrovanému tretiemu radu sedadiel.SERVIS / PORADŇA
Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur
Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.
Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.Na diaľnici D1 zažijeme čosi nevídané, cestu zdvihnú počas plnej premávky a vybudujú 18 mostov
Diaľnicu D1 pri Bratislave čakajú výrazné dopravné obmedzenia. Je to dôsledok stavebných prác, ktoré ju majú prepojiť s diaľnicou D4.
Súčasťou prác bola aj demolácia mostu pri Čiernej vode. K zdvihnutiu D1 má dôjsť počas plnej premávky.AUTO ROKA SLOVENSKO
Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy
Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.
V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou. Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.Od výroby šijacích strojov k špičkovým autám: Opel oslavuje 125 rokov, patrí medzi najstaršie automobilky sveta
Automobilka začala vyrábať autá v roku 1899, firmu však založil ešte v roku 1862 Adam Opel.
Opel oslavuje 125 rokov aj limitovanou edíciou populárnych modelov.Autopriemysel / Čínske automobilky
Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte
Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.
Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú.Prvá jazda
Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?
Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.
Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.