Cez víkend bol do užívania odovzdaný ďalší úsek projektu D4R7. Ide o časť, do ktorej spadá aj šiesty most cez Dunaj. Zároveň sme sa priblížili k otvoreniu rýchlostnej cesty R7 od križovatky Bratislava – Nivy. Napriek tomu však celý PPP projekt nultého obchvatu nemá pre súčasných obyvateľov Bratislavy zatiaľ zásadnejší význam, pretože nerieši preťaženú diaľnicu D1 a okolité satelitné cesty Bratislavy.
Lužný most je otvorený
S otvorením nového úseku diaľnice D4 od križovatky Bratislava – Petržalka po križovatku Bratislava – Juh sa spája aj otvorenie už šiesteho bratislavského mostu cez Dunaj. Ten je súčasťou tejto 4,3 kilometra dlhje časti a jeho hlavnou úlohou má byť odklonenie predovšetkým nákladnej dopravy z dôležitých bratislavských tepien.
Samotný Lužný most, ako uvádza portál bratislavskykraj.sk, pozostáva z niekoľkých častí, ktoré tvoria súmostie s celkovou dĺžkou až 3 kilometre. Na stavbu najnovšieho diaľničného preklenutia cez rieku Dunaj so šírkou 35 metrov bolo spotrebovaných 110-tisíc kubických metrov betónu, 40-tisíc ton výstuže a 4-tisíc ton podpornej ocele.

Koncesionár navyše plánuje už cez víkend od 2.10.2021 spustiť ďalšiu časť projektu, ktorá zahŕňa diaľničný obchvat od mimoúrovňovej križovatky Bratislava – Jarovce po križovatku Bratislava – Rusovce. Tento úsek prepája diaľničný obchvat s diaľnicou D2, ktorá smeruje do Česka. Zároveň by malo dôjsť k napojeniu časti R7 mimoúrovňovou križovatkou Bratislava – Ketelec a Bratislava – Prievoz.
S cieľom zefektívnenia dopravy
Postupné otváranie úsekov je úmyselné. Je to predovšetkým preto, aby boli splnené prísne požiadavky organizácie dopravy a dopravného značenia. Nultý obchvat má za cieľ prepojiť až 4 dôležité dopravné tepny v okolí Bratislavy. Ide o diaľnicu D1, D2 a novovybudované úseky diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7. Prvoradá je teda bezpečnosť dopravy a preto nemohlo dôjsť k otvoreniu všetkých úsekov naraz.
Obchvat, ktorý vďaka štátu zatiaľ nespĺňa požiadavky
Aj keď sa to môže zdať akokoľvek skvelé, že Bratislava bude mať nultý obchvat, jeho funkcionalita bude ešte pekných pár rokov nenaplnená. Hlavným bodom obchvatu totiž malo byť odklonenie značnej časti tranzitu z diaľnice D1. To však momentálne aj vďaka nenaplnenému záväzku zo strany štátu nie je možné.
Celý projekt D4R7, pozostávajúci z viac, ako 59 kilometrov novej cesty, 14 križovatiek a 122 mostných konštrukcií uviazol na najdôležitejšej mimoúrovňovej križovatke prepájajúcej diaľnicu D1 a D4. Toto prepojenie mal zabezpečiť štát ešte v roku 2019. Ako je nám ale všetkým dobre známe, k naplneniu sľubov nedošlo.
Podľa analytikov sa diaľnicu D4 podarí na vyťaženú D1 napojiť až v priebehu nasledujúcich 5 rokov. Zatiaľ sa vodiči musia obrniť obrovskou trpezlivosťou predovšetkým na úsekoch Seneckej cesty v smere na Senec a opačne.

Ide v prvom rade o križovatku Ivanka – Západ, ktorú bude v najbližších rokoch využívať veľké množstvo vodičov, čo môže spôsobiť dopravný kolaps na cestách v okolí Ivanky pri Dunaji. Tamojšie komunikácie sú už teraz pod obrovským náporom áut predovšetkým v ranných a poobedných hodinách vyťažené nad svoje maximálne kapacity.
Navyše v blízkej dobe dôjde k spusteniu zjazdu Triblavina z diaľnice D1, ktorá predovšetkým v ranných hodinách doprave na tomto úseku nepomôže, nakoľko doprava z D1 bude opäť smerovať na Seneckú cestu a tým pádom aj na už aktuálne preťažené cesty v okolí satelitov Bratislavy.
Vallo: „Bez dokončenia križovatky Prievoz D4R7 nie je hotová...“
Ďalším dôležitým dopravným uzlom je mimoúrovňová križovatka Prievoz, ktorá napája rýchlostnú cestu R7 na diaľnicu D1. Táto križovatka zatiaľ nebola odovzdaná do užívania, čo podľa primátora Bratislavy Matúša Valla nerieši problém s dopravou. Podľa jeho slov sa práve v tomto úseku obrovské množstvo áut z D1 rozkladá do bratislavských ulíc.
Taktiež sa mu nepáči, že zjazdy z diaľnice D1 na Bajkalskú ulicu a z Bajkalskej ulice na Prístavný most stále nefungujú. Tým pádom výrazným spôsobom trpí doprava a povrch križovatky Bajkalská – Prievozská a taktiež aj Prístavná ulica, na ktorú je smerovaná väčšia časť dopravy počas dopravných špičiek. Odovzdanie neotvorených zjazdov a nájazdov pritom už teraz výrazne mešká oproti pôvodnému plánu. Na informáciu upozornil portál aktuality.sk.
