Mercedes má nové auto pre poctivých živnostníkov, novú generáciu Citanu

Táto dodávka má interiér, aký ste pred pár rokmi našli v luxusných sedanoch.
Vydané  Text: 
Značka Mercedes-Benz predstavila novú generáciu svojho ľahkého úžitkového vozidla Citan. Citan s modelovým ročníkom 2022 dostal vonkajšie estetické a funkčné vylepšenia, ale aj nový interiér, ktorý ho posúva o celú triedu vyššie v porovnaní s lacnejšími konkurentmi. Prečo sme v nadpise uviedli, že je to auto pre poctivých živnostníkov? Nechceme tým naznačiť, že živnostníci s vozidlami od Renaultu či Oplu sú menej poctiví, určite nie. Ale kto robí svoju prácu skutočne zodpovedne, poctivo, dôsledne si vedie účtovníctvo, dostáva sa k novým zákazníkom vďaka pozitívnym referenciám, ten si časom môže dopriať aj kúpu niečoho lepšieho, vyššej triedy, ktorou nový Citan nepochybne je.
Azda najväčším prekvapením novej generácie Citanu je ten už spomenutý interiér, ale aj zvonka ide o nápadne krásne auto. Predná maska s prednými svetlometmi nápadne pripomína SUV modely GLA a GLC, najmä vo verzii s kompletným lakovaním karosérie.
Mercedes-Benz Citan bude v predaji v dvoch východiskových konfiguráciách, a to ako ľahké úžitkové **skriňové vozidlo Panel Van** pre dvoch pasažierov s nákladným priestorom vzadu a ako **päťmiestne vozidlo Tourer** so zachovaným veľkokapacitným priestorom pre náklad. Predné dvere sa v oboch prípadoch otvárajú štandardným spôsobom, zadné dvere na oboch stranách sú posuvné. Citan tak predstavuje veľmi solídne vozidlo na rozvoz pracovníkov s pridanou hodnotou, ktorou je možnosť prevozu nákladu. Tieto verzie budú v predaji v štandardnej dĺžke 4 498 mm s rázvorom 2 716 milimetrov, ako skriňová dodávka dokáže Citan vnútri prevážať predmety dlhé až 3,05 metra.
Nasledovať budú ďalšie varianty s dlhým rázvorom, ako aj Mixto. Už v štandardnej dĺžke ponúka Citan v porovnaní s predchádzajúcim modelom viac priestoru, navyše v interiéri disponuje mnohými odkladacími priestormi a priečinkami. Šírka nakladacieho priestoru z boku je solídnych 1 059 mm. Zaujímavosťou je, že Mercedes naplánoval premiéru nového Citanu na autosalón Caravan Salon, pretože chcel zdôrazniť aj kempingový potenciál vozidla. „Trh s obytnými vozidlami a vozidlami na voľný čas je pre nás v rámci našej strategickej orientácie čoraz dôležitejší. Týka sa to aj úplne novej generácie modelu Citan, ktorá predstavuje ideálne základné vozidlo použiteľné ako mikro kempingové vozidlo,“ uvádza výrobca v tlačovej správe.

TEST: Vyskúšali sme 3 autá na stanovanie, luxusný Mercedes, lacný Citroën aj imidžové MINI

Jednoduchý strešný stan, vstavaná posteľ s kuchynkou a komplexné riešenie kontrolovateľné aj cez mobil.

### Motorizácie a podvozok Pri uvedení na trh budú motorovú paletu nového Citanu tvoriť tri naftové a dva benzínové modely. Spoločnými prednosťami všetkých týchto motorov majú byť skvelé jazdné vlastnosti aj v rozsahu nízkych otáčok a ekonomické hodnoty spotreby. Pre ešte lepšie zrýchlenie, napríklad pri predbiehaní, je 85 kW verzia naftového motora, ktorá je k dispozícii pre Panel Van, vybavená funkciou vytáčania do vyšších otáčok (overpower/overtorque). Na krátky čas takto možno vygenerovať až do 89 kW výkonu a 295 Nm krútiaceho momentu. Pohonné jednotky spĺňajú emisné normy Euro 6d, sú kombinované s funkciou ECO štart/stop a popri šesťstupňovej manuálnej prevodovke budú najvýkonnejšie naftové a benzínové modely k dispozícii aj so sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou DCT. Neskôr bude v predaji aj elektrická verzia Citanu s názvom **eCitan**. Že dodávky na elektrinu nemusia byť vôbec tak nevďačné autá, ako sa niektorí domnievajú, sme sa presvedčili aj my [v redakčnom teste Mercedes-Benz eSprinter](https://www.autoviny.sk/testy/122485/jedno-z-najdolezitejsich-aut-vo-vasom-zivote-mercedes-benz-esprinter-test):

Testovali sme jedno z najdôležitejších áut vo vašom živote: Mercedes-Benz eSprinter (test)

Týždeň sme jazdili elektrický Mercedes-Benz Sprinter, aby sme zistili, či má elektrický pohon zmysel v biznise s doručovaním zásielok.

Vývojový tím Mercedes-Benz podľa vlastných slov kládol osobitný dôraz na dosiahnutie takzvaných typických jazdných vlastností, definovaných ako vyvážená kombinácia jazdného komfortu, dynamiky jazdy a bezpečnosti jazdy. Predné kolesá sú zavesené na náprave McPherson s priečnymi ramenami v spodnej časti, vzadu je použitá priestorovo úsporná torzná tyčová náprava. Napríklad Tourer je vybavený odlišne naladeným pružením ako dodávka, aby bolo na palube viac komfortu. Vystužený stabilizátor na prednej náprave Citanu Tourer pritom znižuje bočné nakláňanie v zákrutách.
### Bezpečnostné funkcie, ktoré nebudú vodiča obťažovať Okrem zákonom požadovaných systémov ABS a ESP sú nové modely Citan štandardne vybavené aj asistentom rozjazdu do kopca, asistentom bočného vetra, systémom varovania pred únavou ATTENTION ASSIST a systémom núdzového volania. Asistenčné systémy na Citane Tourer sú ešte rozsiahlejšie ako predtým: v tomto modeli sú funkcie ako **aktívny brzdový asistent, aktívny asistent udržiavania v jazdnom pruhu, asistent sledovania mŕtveho uhla a asistent obmedzovania rýchlosti s detekciou dopravných značiek už súčasťou štandardnej výbavy**. Asistenčné a parkovacie systémy, ktoré sú podporované radarovými a ultrazvukovými senzormi, ako aj kamerami, sledujú premávku a okolie a v prípade potreby môžu zasielať výstrahy alebo pomáhať vodičovi. Skúsenosť s používaním týchto funkcií v Citane by vraj mala byť veľmi podobná tej z nových generácií Tried C a S. Mercedes ďalej tvrdí, že sa snažil o to, aby asistenčné systémy čo najmenej ovplyvňovali vodičovu skúsenosť, respektíve aby zásahy týchto systémov boli spočiatku takmer nepovšimnuteľné. Majú pritom za úlohu ponúkať vodičovi akúsi istotu, že ak spraví chybičku, počítač sa postará o jej nápravu. ### Ceny a dostupnosť Nový Mercedes-Benz Citan bude v domácom predaji už od polovice tohto mesiaca, príchod na Slovensko očakávame už 13. septembra 2021. Medzinárodná tlačová správa zmieňuje uvádzaciu cenu nižšiu ako 23 800 eur a cenu základného modelu menej ako 20-tisíc eur. Slovenské ceny môžu byť odlišné.

Tisíc kilometrov s Mercedes-Benz GLA 200d za 47 784 €: Obraz doby (test)

TEST - Nový Mercedes-Benz Triedy GLA si vyslúžil obrovský obdiv pre veľké zmeny vo svojej druhej generácii. Ale naozaj sa toho zmenilo tak veľa?

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »