Preplach automatickej prevodovky? Nebezpečná hlúposť, ktorá vás môže stáť veľa peňazí

Automatické prevodovky sa na Slovensku tešia čoraz väčšej obľube pri nových, ale aj jazdených vozidlách dovážaných zo zahraničia. Môže za to predovšetkým stále hustejšia premávka v mestách a súvisiace zápchy, kde sa veľmi rýchlo vytráca čaro manuálneho radenia prevodových stupňov. **Jazda bez potreby neustáleho radenia je v preplnených mestách jednoducho pohodlnejšia.** Tento komfort však niečo stojí. Priplatiť si… Prečítať celé
Vydané  Text: 

Automatické prevodovky sa na Slovensku tešia čoraz väčšej obľube pri nových, ale aj jazdených vozidlách dovážaných zo zahraničia. Môže za to predovšetkým stále hustejšia premávka v mestách a súvisiace zápchy, kde sa veľmi rýchlo vytráca čaro manuálneho radenia prevodových stupňov. **Jazda bez potreby neustáleho radenia je v preplnených mestách jednoducho pohodlnejšia.** Tento komfort však niečo stojí. Priplatiť si za automatickú prevodovku musíte už pri kúpe nového auta, nehovoriac o finančne náročnejšom servise. **Ide totiž o pomerne zložité a komplexné zariadenie, ktorého životnosť sa priamo odvíja od dôkladnej a pravidelnej údržby.** Táto skutočnosť by mala predovšetkým zaujímať majiteľov jazdeného vozidla so samočinnou prevodovkou. ### ZÁKLADNÝ SERVIS Väčšina výrobcov už dnes predpisuje výmenu oleja v automatickej prevodovke, bežný interval sa pritom pohybuje medzi 60 – 80 000 km. **V minulosti automobilky pravidelnú výmenu oleja nepredpisovali a samotnú náplň považovali za doživotnú.** Táto nešťastná formulácia však mala za následok predčasné zlyhania prevodoviek, ktorým majitelia nedopriali pravidelný servis. V automobilovom žargóne predstavuje slovo „životnosť“ približne 150 000 km. **Pri takomto nájazde už výrobca predpokladá, že svoje staré vozidlo vymeníte za nový model,** a preto nebola výmena oleja v prevodovke bežnou súčasťou servisného plánu. Cena štandardnej výmeny oleja v servise sa dnes pohybuje od 250 do 500 eur v závislosti od konkrétneho typu použitej automatickej prevodovky a modelu vozidla.
### PREPLACH NERISKUJTE Olej v automatickej prevodovke vydrží niekoľko desiatok tisíc kilometrov aj z toho dôvodu, že ide o uzavretý systém. Samotné trenie, vysoká teplota a opotrebúvanie súčastí vo vnútri prevodovky však **spôsobujú zanášanie oleja malými čiastočkami (pilinami).** O ich zber sa čiastočne stará filter, zvyšok rieši spomínaná pravidelná výmena oleja. **Pri samotnej výmene však nikdy nedôjde ku kompletnému vypusteniu starej náplne a časť pôvodného oleja zostáva naďalej v prevodovke.** Nová náplň sa tak po servise zmieša so starým olejom, ktorý zostal v prevodovke. Mnohí preto využívajú strojový preplach na odstránenie zvyškov starého oleja z celého systému automatickej prevodovky. Napriek tomu, že **myšlienka kompletného preplachu prevodovky pred použitím novej náplne znie dobre na papieri, v praxi so sebou prináša viaceré riziká,** ktoré môžu ovplyvniť fungovanie prevodovky. Hydrorozvádzač automatickej prevodovky obsahuje labyrint kanálikov a priechody, ktoré vedú prevodový olej množstvom ventilov. Tie následne uvedú do činnosti príslušnú spojkovú skupinu a hladko preradia rýchlostný stupeň. **Strojový preplach systému automatickej prevodovky môže spôsobiť upchatie (pilinami) alebo poškodenie týchto kanálikov a ventilov.** Vo výsledku tak riskujete poškodenie alebo nesprávne fungovanie automatickej prevodovky spôsobené tlakovým preplachom. [Niektorí mechanici](https://youtu.be/8RUcieMGriU) navyše varujú pred kompletnou výmenou oleja v automatickej prevodovke. Čistý olej totiž nemá rovnaké trecie vlastnosti, čo môže v systéme po úplnom odstránení starej náplne spôsobiť preklz prevodovky alebo ďalšie vedľajšie problémy. **Ponechanie časti starého oleja v prevodovke tak nie je na škodu** a pri dodržiavaní pravidelných servisných intervalov postupne dôjde k prirodzenej obmene prevodového oleja.
### NA CHEMIKÁLIE ZABUDNITE Chemické látky na preplachovanie prevodovky sú rozpúšťadlá alebo čistiace prostriedky, ktoré sa pridávajú do prevodovky pred samotným preplachom. Teória spočíva v tom, že tieto chemikálie pomôžu uvoľniť alebo vyčistiť nečistoty z vnútra prevodovky. Existuje však [niekoľko dôvodov,](http://mygarageairdrie.ca/services-pricing/maintenance-services/services-that-you-dont-need-transmission-flushes/) prečo by sa chemikálie na preplachovanie nemali používať. V prvom rade sú spomínané chemikálie úplne zbytočné. Vďaka vysokému obsahu detergentnej zložky v prevodovej náplni zostávajú prevodovky zvnútra pomerne čisté. Ak sa nachádza vo vašej prevodovke nadmerne veľa kovových čiastočiek a nečistôt, **hlavným dôvodom bude nadmerne opotrebovaná mechanická súčasť prevodovky, ktorá je pred koncom životnosti.** A tento problém obyčajný preplach jednoducho nevyrieši. Takmer každý výrobca automobilov neodporúča používať chemikálie na preplachovanie prevodovky. Pokiaľ vám výrobca dokáže použitie podobnej chemikálie, **môžete prísť o záruku.** Tieto chemikálie môžu ľahko poškodiť vašu prevodovku, a preto ich väčšina výrobcov automobilov neodporúča. Väčšina preplachovacích strojov navyše dosahuje iba 80-90 % výmenu tekutín, a tak **časť nežiadúcej chemikálie po prepláchnutí naďalej zostáva v prevodovke.**

Tieto zlozvyky ničia automatické prevodovky! Slovenskí motoristi nevedia správne narábať s automatom

Nesprávne používanie samočinnej prevodovky sa môže draho vypomstiť, na tieto chyby si dávajte pozor.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.