Absurdné pokuty pre motoristov, aby sa naplnila štátna kasa? Alebo je iniciatívne vypínanie motorov zodpovedný prístup k životnému prostrediu?

Aktualizované 20.7.2021: Odpovedáme na otázku od čitateľa o tom, či motorista môže počas čakania na parkovisku či na ulici nechávať zapnutý motor na vozidle, napríklad pre funkčnosť klimatizácie.
Vydané  Text: 
*Dobrý deň* *chcela by som sa spýtat, či po zaparkovaní, resp. pri státi auta na parkovisku alebo na verejnej komunikácii (ceste) je vodič povinný vypnúť motor auta?* **Naša odpoveď**: Na Slovensku zatiaľ nie je v platnosti zákon, na základe ktorého by ste po zaparkovaní na parkovisku alebo aj popri ceste mali povinnosť okamžite vypnúť motor. Podľa [Zákona o cestnej premávke č. 8/2009 §4 Povinnosti vodiča ods. 2 n)](https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2009/8/vyhlasene_znenie.html#paragraf-4) však platí, že vodič nesmie (…) obťažovať ostatných účastníkov cestnej premávky ani iné osoby najmä nadmerným hlukom, prachom, znečisťovaním ovzdušia, rozstrekovaním kaluží, blata **alebo zbytočným ponechaním motora stojaceho vozidla v chode**. Je to **sporne interpretovateľné znenie zákona**, pretože ak máte napríklad zapnutú klimatizáciu či vykurovanie, má zmysel mať motor naštartovaný a teda nemusí ísť o doslovne „zbytočné ponechanie motora v chode“. V tomto prípade zohráva dôležitú úlohu **kontext situácie** a, samozrejme, ide o vozidlá so spaľovacími motormi, teda tými na benzín, naftu, LPG alebo CNG. Navyše zákon uvádza, že ako vodič nesmiete týmto zapnutým motorom obťažovať iných účastníkov cestnej premávky a iné osoby – a to je ďalšia sporná formulácia zákona, pretože je rôzne interpretovateľný. Väčšinu ľudí jednoducho nemusí obťažovať, že je váš spaľovací motor zapnutý. V praxi by ale mal stačiť jeden takýto človek. ### Situácia z praxe Zákon teda hovorí, že **nesmiete zbytočne ponechávať motor v chode**. Predstavte si však situáciu, že vonkajšia teplota dosahuje v lete bežných 30° Celzia. V interiéri auta bez zapnutej klimatizácie rastie teplota priam závratne až do 50 stupňov, čo sme otestovali aj my, podrobnosti si prečítajte v článku [Už 5 minút v aute na priamom slnku zohrialo interiér na extrémnu teplotu](https://www.autoviny.sk/reportaze/122545/autovinysk-otestovali-uz-5-minut-v-aute-na-priamom-slnku-zohrialo-interier-na-extremnu-teplotu-davajte-si-velky-pozor-na-svoje-deti-aktualne). Ak počas niekoľkominútového čakania v aute sedia deti a zároveň dospelá osoba na mieste vodiča či spolujazdca čakajúca na ďalšiu osobu, je nanajvýš nezodpovedné vypínať klimatizáciu. Väčšina automobilov nie je vybavená nezávislou klimatizáciou, takže k jej chodu je potrebný zapnutý motor. Stále však posádka môže vozidlo jednoducho opustiť a čakať vonku. Lenže svet je komplikovanejší ako naše bežné predstavy a predsudky. V aute môže sedieť osoba s ťažkým zdravotným postihnutím, odkázaná na invalidný vozík, ktorej rozhodne nestojí za to absolvovať celý proces vystupovania a nastupovania len preto, aby nemusela vysedávať v rozhorúčenom vozidle s vypnutým motorom. **Ako sa na to ale bude pozerať službukonajúci policajt**, je na ňom a na tom, **ako si viete obhájiť zmysel zapnutého motora**. Môže vás pokutovať sumou 30 eur, avšak primerane – je rozdiel, či čakáte na niekoho dve minúty alebo štvrť hodinu. Aj najnovšie autápri zapnutom spaľovacom motore na voľnobehu smrdia a produkujú škodlivé emisie. ### Naše odporúčanie – motor vypínajte! Odporúčame však motor vypínať. Alternatívou vysedávania v horúcom aute je obyčajné vystúpenie a trávenie času v tieni. V Rakúsku vás budú za naštartovaný motor pri státí na parkovisku či pri ceste kritizovať aj okoloidúci a čoraz uvedomelejší sú aj Slováci. Pripomenúť motoristovi, že by nemal nechávať motor v chode zbytočne, je jeden z prejavov vyspelej civilizovanej spoločnosti – rovnako tak ochota prispustiť, že môžu existovať pádne dôvody na to, aby ten motor zapnutý ostával. ### Nutnosť pre tunely Je dôležité pripomenúť, že ak (teda predovšetkým vtedy, keď sa stane havária), motor musíte vypnúť, to podľa [Zákona o cestnej premávke č. 8/2009 §26 Zastavenie vozidla v tuneli ods. 1 a)](https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2009/8/vyhlasene_znenie.html). Teda ak už musíte stáť v tuneli, bez ohľadu na vlastné potreby musíte motor vypnúť. Ak je automobil vybavený nezávislým vykurovaním, musí vodič vypnúť aj to. Tiež pripomíname, že **na diaľnici alebo v tuneli za normálnych okolností zastaviť nesmiete**.

Pri neustálom vylepšovaní motorov je nevyhnutné inovovať aj palivá

Ako vo všetkých technologických odvetviach, aj v oblasti palív pre spaľovacie motory prebieha neustály vývoj. Špecialisti zo spoločnosti OMV v spolupráci s poprednými výrobcami áut, výskumnými centrami a univerzitami neustále pracujú na inováciách.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Predstavujeme AUDI Q6 e-tron: Technologický skok

  • Toto nie je vylepšenie, ani evolúcia. Audi Q6 e-tron predstavuje úplne novú generáciu elektromobilov Audi.

     Nová platforma, nový dizajn, nové technológie, nové riešenia. Také významné, že budú základnými stavebnými kameňmi pre Audi ešte na mnoho ďalších rokov.  Model Q6 e-tron je priekopníkom, ktorý prináša tieto riešenia ako úplne prvý.
  • SERVIS

    Inovatívny rad legálnych žiaroviek OSRAM NIGHT BREAKER® LED W5W je dostupný už aj na Slovensku

  • ams OSRAM, svetový líder v oblasti optických riešení, rozšíril rodinu na Slovensku legálnych LED žiaroviek OSRAM NIGHT BREAKER® LED o žiarovku W5W.

     Osvedčenie Ministerstva dopravy SR o vnútroštátnom typovom schválení komponentu je aktuálne udelené pre náhradné LED svetelné zdroje typu: H1-LED, H4-LED, H7-LED, H7-LED (24 V), a novo aj pre W5W-LED.