Najdôležitejšia Škoda tohto desaťročia! Prvé jazdy s Enyaq iV nám odhalili dobré aj nepriaznivé stránky elektromobilu

Enyaq iV je prvým automobilom značky Škoda, ktorý bol vytvorený len pre elektrický pohon. Zároveň je pre značku reprezentantom novej éry autopriemyslu, v ktorej bude elektrický pohon zohrávať prím. Ako sa Škode podarilo uchopiť potenciál Enyaqu iV a previesť ho do praktického života?
Vydané  Text: 

Môže byť auto s elektrickým pohonom praktické? Môže aj s batériami v podlahe jazdiť dynamicky? A je vôbec v poriadku, keď je elektropohonom vybavené rodinné SUV? Na tieto otázky sme nachádzali odpovede počas dvoch prvých jázd s dvomi rôzne konfigurovanými elektrickým SUV Škoda Enyaq iV. O svoje prvé dojmy sa s vami podelia motoristickí novinári Peter Orosz a Erik Stríž.

Jazdné vlastnosti a prevádzka

píše Peter Orosz

„Enyaq iV je výkladnou skriňou automobilky. Nenápadne odhaľuje, ako budú vyzerať škodovky v blízkej budúcnosti.“

Keď Škoda koncom minulého roka ohlásila, že ich nový elektromobil sa stane vlajkovou loďou značky, pochybovačne som utrúsil zopár nemiestnych poznámok. Nepáčila sa mi predstava, v ktorej by sa mal Superb vzdať svojho právoplatného trónu v prospech nejakého elektrického SUV len preto, aby automobilka uspokojila dogmatické predstavy ekologických fanatikov o autách budúcnosti. Asi nikoho neprekvapí, keď napíšem, že som sa na parkovisku pred prvou jazdou objavil s namosúreným výrazom a chuťou kritizovať každú drobnosť, ktorá by mi mohla na aute vadiť. Škode Enyaq iV však stačilo len pár kilometrov na to, aby ma zbavila všetkých neprajníckych predstáv. A to nie je ani zďaleka všetko! Na konci dňa som z tohto auta dokonca vystupoval s presvedčením, že ide nielen o najzaujímavejšiu škodovku poslednej dekády, ale tiež o jeden z najlepších elektromobilov súčasnosti. Čo ma zlomilo? Tých vecí je hneď niekoľko, ale začnime pekne po poriadku.

Obývačka na kolesách

Napriek tomu, že sa Enyaq iV na prvý pohľad profiluje ako stredne veľké SUV, skutočné proporcie sú mi veľmi sympatické. Auto je zvonku dlhé, široké a na danú kategóriu tiež pomerne nízke (len 1 616 mm). Navyše vďaka zvažujúcej sa streche v kombinácii s veľkými 20-palcovými diskami kolies pôsobí elektromobil naživo vyslovene dynamickým dojmom. Ako už určite viete, modulárna platforma pre elektrické vozidlá (MEB), na ktorej Enyaq stojí, poskytuje inžinierom príležitosť vyčarovať skutočne obrovský vnútorný priestor. Do auta nastupujete cez veľký otvor, pričom sedadlá aj prahy sú umiestnené v ideálnej výške, takže do interiéru prakticky vkĺznete bez toho, aby ste museli predvádzať avantgardné pohybové kreácie ako tanečník zo Slnečného cirkusu. Ďalšou kapitolou je vzhľad palubnej dosky. Dizajnéri navrhli interiér, z ktorého nebudete chcieť vystúpiť. Sedadlá poskytujú príjemnú komfortnú výplň s povrchovou textúrou, ktorú nájdete aj na ďalších častiach palubnej dosky. Materiálmi, koncepciou aj vyhotovením pripomína celok modernú, no zároveň útulnú obývačku. Škoda konečne nabrala odvahu a vytvorila svoj vlastný koncept palubnej dosky inšpirovaný interiérovým dizajnom. Namiesto klasických výbavových stupňov si tak budete vyberať dizajnové štýly odlišujúce sa medzi sebou farebným vyhotovením a použitými materiálmi. Najdôležitejšie je však to, že až na pár detailov v podobe lacne spracovaného madla dverí, pôsobí kabína mimoriadne kvalitným, takmer prémiovým dojmom.

Inzercia

Inzercia

Advertisement

Forma komunikácie

Škoda Enyaq iV mení spôsob komunikácie s vodičom. Ten má pred sebou k dispozícii len malý displej, na ktorom nájdete len základné údaje o rýchlosti, navigácii a asistenčných systémoch. A keďže sa jedná o elektromobil, neočakávajte ukazovateľ otáčok ani teploty teplota oleja. Na malom displeji si nemôžete prepínať ani grafické prostredia či meniť nastavenia. Dôvodom je bezpečnosť. Aby ste si už viac nemuseli počas jazdy prepínať zobrazenia, škodovka všetky podstatné informácie pre vodiča rozdelila medzi prístrojový panel a head-up displej s rozšírenou realitou.

Údaje o asistenčných systémoch, vzdialenosti od vozidiel či navigácii sa vám po novom zobrazujú interaktívne v priestore. Na prvej jazde fungoval head-up displej s rozšírenou realitou bezchybne, veľmi rýchlo si na nové zobrazovanie zvyknete a už po krátkej chvíli nebudete mať potrebu viac odčítavať informácie z malého displeja pred vodičom.

Pochvalu si zaslúži tiež stredový displej, ktorého som sa obával v interiéri asi najviac. Našťastie neobmedzuje výhľad z auta a vďaka väčším ikonám, v kombinácii s miestom na podopretie ruky, bolo jeho ovládanie o niečo znesiteľnejšie než by sa na prvý pohľad mohlo zdať.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Absolútne ticho

Testovaný Enyaq mal v podlahe zabudovanú najväčšiu batériu s kapacitou 80 kWh, ktorá dodáva energiu synchrónnemu elektromotoru na zadnej náprave. Áno, čítate správne! Škoda vďaka elektromobilu po tridsiatich rokoch obnovila koncepciu s pohonom zadných kolies. A keďže vpredu nezavadzia veľký spaľovací motor, s plne vytočenými kolesami má Enyaq manévrovacie schopnosti Fabie. Samotnou dynamikou má však bližšie k bežným naftovým konkurentom. Civilný je výkon na úrovni 150 kW, krútiaci moment 310 Nm aj čas zrýchlenia za 8,6 sekundy. Pri plnom zošliapnutí akcelerátora síce cítiť okamžitú reakciu, no žiadne lámanie krkov sa tentokrát nekonalo. V zákrutách na Penzinskej babe si elektromobil vďaka nízkemu ťažisku zvládal držať rýchlejšie temp a na výjazdoch mala zadná časť dokonca chuť ísť bokom. Stabilizačný systém však nie je možné vypnúť, takže na zábavu so zadným náhonom môžete zabudnúť. Vyzerá to tak, že na prvom mieste pri vývoji bolo pohodlie.

Odhlučnenie podvozka aj kabíny od aerodynamického šumu na diaľnici je na prémiovej úrovni. Na hrubých nerovnostiach sa síce občas ozval podvozok, no prenos nárazov a vibrácií do interiéru bol minimálny.

Inzercia

Inzercia

Enyaq na našich cestách najlepšie funguje v komfortnom režime v kombinácii s adaptívnymi tlmičmi DCC, vtedy sa karoséria dokonca príjemné pohojdáva. Za volantom tak máte pocit, že šoférujete veľkú luxusnú limuzínu, s ktorou by ste bez prestávky zvládli prekonať tisíce kilometrov. Až človeka po chvíľke jazdenia zamrzí, že dojazd v chladnom počasí klesol z deklarovaných 530 na reálnych 350 kilometrov. Na to, koľko kilometrov zvládne Enyaq prejsť na jedno nabitie, si však posvietime až v rámci klasického týždňového testu.

 

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Praktický test Škody Enyaq iV 80

píše Erik Stríž

Zatiaľ čo kolega Peter Orosz sa vo svojej autorskej časti venoval jazdným vlastnostiam elektromobilu Enyaq iV, ja sa sústredím na praktickú stránku tohto vozidla.

Inzercia

Mal som možnosť prakticky jeden celý deň jazdiť rovnakú konfiguráciu pohonu, teda Enyaq iV 80, s max. výkonom 150 kW a kapacitou akumulátorov 82 kWh, ktoré umožňujú dojazd v rozpätí 399 až 538 kilometrov podľa metodiky WLTP. Kolega vyššie uvádza, že v chladnom počasí sa odhadovaný dojazd podstatne zmenšuje, čo je pravda pri prakticky akomkoľvek elektromobile, ale aj pri aute s benzínovým či naftovým motorom. Na margo tejto skutočnosti uvediem len toľko, že Enyaq iV ponúka na výber päť jazdných režimov: ekologický, komfortný, normálny, športový a individuálny. Ten ekologický robí z robustného SUV tak trochu lenivca, čím šetrí energiu a nepúšťa pohon do energeticky náročných výkonov. Odmenou za slabšiu dynamiku má byť dlhší dojazd, ktorý podľa môjho názoru môže bez väčších problémov dosiahnuť a možno aj presiahnuť avizovaných 538 kilometrov.

No vráťme sa k tej praktickej stránke vozidla.

Škoda Enyaq iV má vonkajšie rozmery 4 649 × 1 879 milimetrov a výšku 1 616 milimetrov. Rázvor je veľmi solídnych 2 765 mm a previsy vzadu i vpredu sú relatívne krátke, čo môžete vidieť na tejto fotografii:

Netradične je zadný previs o niečo dlhší ako ten predný, čo sa premieta do veľkosti batožinového priestoru až 585 litrov. To je číslo, ktoré sa bude páčiť všetkým oteckom, ktorí v aute vozia detské kočíky, bicykle, kolobežky a tri-štyri batohy k tomu. Človeku sa núka otázka, prečo vlastne Škoda nespravila Enyaq aj v 7-miestnej konfigurácii.

Nebyť výšky vyše 1,6 metra, mohli by sme ostatné proporcie prirovnať k veľkému kombi. Vyšší posed a rozmerné kolesá ale jednoznačne prezrádzajú príslušnosť k SUV, takisto svetlá výška 185 milimetrov je niekde na úrovni lepšieho priemeru v porovnaní s inými SUV:

Napriek relatívne krátkym previsom a dobrej celkovej dynamike je však Enyaq iV trocha neobratný. Volantom sa síce točí veľmi jednoducho a z vozidla máte krásny výhľad na svoje okolie (ten ešte vylepšuje aj naozaj vynikajúci kamerový systém), ale so šírkou 1 874 mm som už nebol celkom istý pri pohybe na malých parkoviskách, špeciálne v nákupnom centre Aupark. Zo dva razy som dokonca aj pri zvýšenej pozornosti kolesom šuchol obrubník, našťastie pneumatiky majú profil dostatočne vysoký na ochranu diskov.

 

Oceňujem funkciu dynamického navádzania, ktoré sa zobrazuje ako z pohľadu vtáčej perspektívy, tak premietaním rozšírenej reality do obrazu zo zadnej kamery. Kamera vynikajúco vidí aj v takmer úplnej tme, čo som si overil v slabo osvetlenej časti podzemného parkoviska.

Pokračujme na prednú časť interiéru určenú pre vodiča a spolujazdca. V prvom rade je to nezvyčajne veľký priestor, čo vás musí milo prekvapiť. Interiér je vzdušný, prehľadný, akurát ten prístrojový panel je príšerne malý, čo kolega vyššie zdôvodňuje integráciou údajov o jazde do head-up displeja a do infotainmentu. Ja som head-up displej v aute nemal, teda všetky podstatné údaje o dlhodobej prevádzke som musel vyklikať na centrálnom displeji. Ten je uložený vysoko, má prehľadné prostredie a čo považujem za veľmi dôležité- vybrané funkcie systému vyvoláte tlačením fyzického tlačidla na stredovom paneli. Tak to má byť. Ovládanie klimatizácie cez dotykový displej stále považujem za neergonomické a menej bezpečné, ale Škoda pre základné nastavenia klimatizácie vyhradila spodný riadok na displeji, ktorý neustále prekrýva ostatný obsah. Môže byť.

Riešenia Simply Clever aj v elektromobile

Samostatnú pozornosť si ďalej zaslúži veľký priestor na dva mobilné telefóny s indukčnou nabíjačkou, šikovné riešenie v podobe dvoch slotov na mince, dva nápojové držiaky a napokon rozmerný odkladací priestor skrytý pod stredovou konzolou. Keď dôslednejšie prechádzate interiér Enyaqu, všimnete si početné riešenia, ktoré nachádzajú uplatnenie v každodennom živote, ako napríklad dáždik zasunutý vo dverách vodiča, držiak na parkovací lístok na čelnom skle. No a napokon vnútorne členený priestor v lakťovej opierke.

Toto všetko je dôkazom, že Škoda skutočne robí rodinné autá a je ním aj tak futuristický model ako Enyaq.

Inzercia: Kooperativa - výpočet PZP

Luxusné sedenie vzadu

Kolega vo svojej autorskej časti vyššie píše, že čo sa týka komfortu a akustiky, Enyaq môže súperiť aj s prémiovými autami. Zdieľam tento názor, hoci už pri rýchlosti 130 km/h predsa len aerodynamický hluk núti pasažierov zvyšovať hlas, ale minimálne v otázke kvality zadného sedenia si to Enyaq môže rozdať aj s luxusnými sedanmi.

Tak napríklad priestorové pomery sú obdivuhodné. Dospelá osoba s normálnou výškou ~175 cm a priemernou postavou má dosť miesta na nohy aj hlavu a k tomu veľkorysý priestor na lakte:

Zadní pasažieri majú v testovanej verzii ďalej k dispozícii stredovú lakťovú opierku s vyklápacími nápojovými držiakmi, vlastný panel ovládania klimatizácie s dvomi výduchmi, vyhrievanie krajných sedadiel, priestor na odloženie časopisov a tabletu v zadnej stene predných sedadiel, dva nabíjacie konektory USB Type-C, stropné madlá a háčiky na zavesenie oblečenia. Za pozornosť stojí fakt, že stredový pasažier nemá pod nohami vyvýšený tunel.

Batožinový priestor a jeho vybavenie

Poslednou zastávkou v našom hodnotení praktickej stránky Škody Enyaq iV je kufor. Piate dvere sa otvárajú elektricky, môžete tak spraviť priamo zo sedadla vodiča alebo mikrospínačom na veku dverí. Objem kufra je 585 litrov a po sklopení zadných sedadiel 1 710 litrov, no tieto čísla nie sú jedinou vecou, ktorá vás má zaujímať. Podstatné je vybavenie tohto priestoru.

Na bočných stenách sú štyri plastové vyklápacie háky pre zavesenie tašiek a ďalšie dva na samotnej hrane batožinového priestoru. Ďalej tu nachádzame páky na sklopenie zadných sedadiel (nie do roviny) a dva bočné vnorené priestory na menšie predmety. Pod podlahou je členený priečinok, do ktorého môžete pohodlne uložiť aj rolovacie plato kufra. Azda jediné, čo tu nenájdete, je rezervná pneumatika, nezmestí sa sem kvôli elektrickému pohonu. Namiesto rezervy je tu sada na opravu defektu.

Zhodnotenie

Naše prvé skúsenosti s novou Škodou Enyaq iV nás presviedčajú, že po praktickej stránke sa jedná o dobre vybavené rodinné auto. Do akej miery bude možné tento potenciál napĺňať s ohľadom na elektrický pohon s obmedzeným dojazdom a relatívne dlhou dobou nabíjania, je už druhá vec, avšak tiež dôležitá. Bude toto auto vhodné aj na presuny z východu Slovenska na západ? A čo také Chorvátsko? Priestoru je tu dosť, ale aká bude samotná cesta?

Dodávame, že sa tešíme na plnohodnotný týždňový alebo dlhší redakčný test, v ktorom Enyaq iV podrobíme aj takejto náročnejšej skúške.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.