Pred niekoľkými dňami sme mali možnosť prvýkrát jazdiť najlacnejší elektromobil od značky Mercedes-Benz, Triedu EQA vo východiskovej konfigurácii 250 s estetickým paketom AMG Line. Naše dojmy z prvého dňa s touto horúcou novinkou sme spísali do samostatného článku **[Prvá jazda s Mercedes-Benz EQA](https://www.autoviny.sk/testy/122298/den-s-najlacnejsim-elektromobilom-od-mercedesu-eqa-nie-je-ziadny-kompromis)**. Očakávali sme, že sa bude jednať v podstate len o elektrickú verziu už existujúceho SUV GLA, pretože rozmermi, proporciami aj technikou podvozka sú tieto vozidlá takmer totožné. Napriek tomu sa po skúsenosti s novinkou domnievame, že rozdiely sú dosť veľké na to, aby sme EQA považovali za celkom individuálny model. S touto vedomosťou sa teraz pozeráme aj na historicky prvý model celkom novej Triedy EQB. Automobil vychádza z aktuálnej Triedy GLB, ale s výlučne elektrickým pohonom a upraveným vonkajším vzhľadom by sa napokon mohlo jednať o celkom iné auto. V skutočnosti môže byť EQB podstatne atraktívnejšia ako cenovo dostupnejšia EQA, pretože na rozdiel od nej ponúkne robustnejší charakter a až sedem miest na sedenie.
# Nový Mercedes-Benz EQB
Prvá generácia Mercedesu EQB bola predstavená v rámci autosalónu v Šanghaji, výrobca avizoval novinku tri dni pred premiérou. Elektromobil tak prichádza ako pomerne veľké prekvanie krátko po Triede EQA. Uvedenie práve na šanghajskom kongrese malo význam, automobil bude spočiatku v predaji práve v Ázii, následne koncom tohto roka príde k európskym dílerom a až v roku 2022 sa dostanete do predaja v Spojených štátoch.
Verzia pre Čínu bude špecifická, bude sa aj vyrábať v domácom výrobnom závode Beijing Benz Automotive Co., Ltd (BBAC), ktorý je spoločným podnikom koncernu Daimler a jeho čínskeho partnera BAIC Group. Pre náš región a USA sa bude EQB vyrábať v Maďarsku v Kecskeméte. EQB bude prvým sériovým vozidlom z Maďarska na čisto elektrický pohon a doplní portfólio hybridných vozidiel dobíjateľných zo siete, ktoré predstavujú CLA a CLA Shooting Brake. Aj Trieda A s hybridným pohonom dobíjateľným zo siete sa bude v budúcnosti vyrábať v Kecskeméte – dodatočne k nemeckému závodu Mercedes-Benz v Rastatte, kde vzniká EQA. Akumulátory zasa budú zhotovované v Poľsku v meste Jawor a v nemeckom Kamenze. Zaujímavosťou je, že oba tieto závody boli navrhunuté tak, aby boli CO2 neutrálne.
### Päť alebo sedem miest
Rovnako ako Trieda GLB aj elektrická EQB sa bude predávať v základnej päťmiestnej a príplatkovej sedemmiestnej konfigurácii. Obe tieto vozidlá pritom budú rovnako veľké, dve sedadlá navyše sú priamo v batožinovom priestore. Vonkajšie rozmery sú 4 684×1 834 mm, výška je 1 667 mm, rázvor až 2 829 mm.
Vo verzii pre päť osôb má byť EQB priestorovo veľkorysá: priestor nad hlavou v druhom rade sedadiel dosahuje hodnotu 979 milimetrov a na kolená je k dispozícii 87 milimetrov. Sedadlá v druhom rade sa dajú pozdĺžne posúvať v pomere 60:40 (stredové sedadlo je spojené s jedným krajným) až o 14 centimetrov. V tejto päťmiestnej verzii má batožinový priestor kapacitu 495 dm3 a nákladný priestor 1 710 dm3 a posúvaním sedadiel ho možno variovať v rozpätí až 190 litrov.
V sedemmiestnej verzii sú dve sedadlá navyše v priestore kufra, ale keď sa nepoužívajú, dajú sa sklopiť, čím vzniká batožinový priestor s objemom 465 dm3, respektíve 1 620 litrov po sklopení aj druhého radu sedadiel. Tretí rad je určený pre osoby s výškou 165 cm, teda najmä pre deti, na tieto sedadlá je možná aj montáž detských sedačiek.
### Pohon, výkon a dojazd
V Číne prichádza nová EQB na trh ako plne vybavený vrcholový model s líniou výbavy AMG Line a s výkonom 215 kW. V Európe budú mať zákazníci hneď od začiatku možnosť výberu medzi viacerými modelmi s náhonom na predné kolesá a s náhonom na všetky kolesá, ako aj s rôznymi výkonovými stupňami, z ktorých niektoré budú dosahovať výkon viac ako 200 kW.
Užitočná kapacita akumulátorov v Európe dosahuje 66,5 kWh. Naplánovaná je aj verzia s mimoriadne veľkým dojazdom.
Mercedes uvádza, že napríklad verzia EQB 350 4MATIC v Európe bude mať spotrebu 16,2 kWh/100 km a dojazd 478 km (NEDC), respektíve 19,2 kWh/100 km a 419 km podľa WLTP.
### Dostupnosť a cena
V Číne bude nový Mercedes-Benz EQB v predaji už počas tohto roka, v Európe až k jeho koncu.
Cenovo bude EQB stáť medzi modelmi EQA (od 51 708 eur) a EQC (od 70 326 eur). Ak si vezmeme ich spaľovacie alternatívy GLA a GLB, GLB je drahšia iba o pol druha tisíca eur – ak by sme túto logiku naceňovania premietli aj na elektromobily, dostali by sme k pomerne atraktívnej cenovke začínajúcej pod hranicou 55-tisíc eur.
AUTOVINY.SK » Aktuality » Mercedes má úplne nové 7-miestne SUV. Vyrábať ho bude v Maďarsku.
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pohonné hmoty (PHM) na Slovensku tankujeme najdrahšie v porovnaní s okolitými krajinami. Týka sa to najmä benzínu, ktorého cena je aktuálne nad 1,7 €/l.
SaS navrhuje zníženie cien za benzín o takmer 20 centov za jeden liter. Čo na to predstavitelia vlády?
FIAT 600 predstavuje návrat ikony minulého storočia. Legendárny model zažil vzkriesenie po 55 rokoch, ktoré mu pod kapotu prinieslo elektromotor.
Vo výbave (RED) disponuje viacerými zaujímavými dizajnovými riešeniami. Zásadnú zmenou oproti pôvodnému modelu cítiť hlavne vo výraznom náraste rozmerov.