Prvý deň s novým Opel Mokka: výborný podvozok a motor, ale priestorom sklame

Bude si Opel Mokka rozumieť so slovenskými cestami? Nepochybne, má na to podvozok a tlmiče ako stvorené, ukázala naša prvá skúsenosť s týmto do očí bijúcim crossoverom.
Vydané  Text: 
Nebudeme chodiť okolo horúcej kaše. Nový Opel Mokka nás veľmi milo prekvapil tým, čo všetko dokáže dostať z benzínového trojvalca a ako dobre drží na ceste aj vtedy, keď ho vôbec, ale že vôbec nešetríte. Naša prvá skúsenosť s Mokkou 2021 bola zrejme aj preto tak pozitívna, pretože sme nemali veľmi vysoké očakávania – predchádzajúca Mokka nebola zlé auto, určite by sme našli desiatky tisíc spokojných majiteľov, ale kto mal rád kontrolovanú divokú jazdu, tomu už nevedela ponúknuť tak veľa. Lenže nová Mokka je celkom iná. Je dravá, má optimálne tuhé riadenie, slušný akustický prejav motora, prevodovku s rýchlym preraďovaním a úžasný podvozok. Naozaj, toto je asi najväčšie prekvapenie a to *naj*, ktoré si z prvého dňa s týmto crossoverom odnášame. No a ten vzhľad, ten je ako päsť na oko. Nemyslíme to v zlom, azda každý okoloidúci otočil za autom hlavu a domnievame sa, že to boli pohľady úprimného obdivu.
Na konci zoznamovacieho dňa sme bilancovali 271 kilometrovú trasu v zmiešaných podmienkach za 8,8 litra benzínu na sto kilometrov, čo nie je celkom priaznivá spotreba, ale jednalo sa o celkom nové auto a na ekonomiku jazdy sme príliš nedbali. Teda, vlastne vôbec. Na nasledujúcich riadkoch sa venujeme základným bodom, ktoré vás môžu v súvislosti s novinkou zaujímať: jazdné vlastnosti, predná časť interiéru, zadná časť interiéru, asistenčné systémy a batožinový priestor. Poďme na to.
### Jazdné vlastnosti Vyšší posed, mierne väčšia svetlá výška, krátky rázvor 2 557 mm, skoro žiadny zadný a iba minimálny predný previs, k tomu pomerne vysoké vyhotovenie karosérie a relatívne malá šírka vozidla, to všetko je typické pre tento typ crossoverov a obyčajne sa na jazdných vlastnostiach prejavuje nepriaznivo. Lenže Opel Mokka aj tak dokázala toto všetko nakombinovať tak, že v konečnom dôsledku sa v zákrutách nakláňa iba minimálne, s veľkým prehľadom zvláda priečne nerovnosti vozovky, kolesá krásne držia stopu aj v ostrých zákrutách vo vysokej rýchlosti a pružnosť motora je pôsobivá. Zdá sa sa, že Mokka si osvojila snáď všekto dobré, čím môžu crossovery osvojiť a pritom potlačiť do úzadia nedostatky, ktoré tieto vozidlá mávajú.
Keď si k tomu pripočítame správne tuhé riadenie, prakticky okamžité reakcie motora na stlačenia akceleračného pedála, ergonomický volant a skôr tvrdšie sedenie, skoro nadobudnete dojem, že sedíte v športovom aute. To skoro je síce zásadné, pretože od športového auta má nová Mokka stále ďaleko, ale medzigeneračný skok v dojme z jazdy dvíha obočie.
Keď sme si potom prečítali, že motor dosahuje maximálny krútiaci moment iba 230 Nm, skoro sme tomu nechceli uveriť – pocitovo je to podstatne viac. Napokon, prevádzková hmotnosť tejto benzínovej a tiež naftovej verzie je 1 295 kilogramov. Má však aj nedostatky, prejavujú sa najmä pri diaľničných rýchlostiach. Pružnosť motora po prekonaní hranice 140 km/h slabne, navyše do interiéru preniká ohromný aerodynamický hluk, ktorý fakticky znemožňuje normálnu komunikáciu medzi pasažiermi. Dokonca ani hovorené slovo z rádia s vysokou hlasitosťou nebudete počuť tak dobre, ako by ste potrebovali. A to sme jazdili na celkom novej diaľnici D4. Na horších cestách očakávajte ešte väčší hluk v interiéri. Pritom od podvozka nepočuť toľko ruchov ako zo stien karosérie.
### Predná časť interiéru Opel Mokka patrí medzi kompaktné vozidlá, čo sa premieta aj do priestorových pomerov v interiéri. Vodič a jeho spolujazdec sa síce nebudú musieť dotýkať lakťami ako v iných autách, ale kokpit vás celkom určite obklopí aj vtedy, keď máte útlejšiu postavu.
Interiér je vybavený prevažne tvdšími plastovými povrchmi, na niektorých miestach ale nachádzame aj kožené čalúnenie a elegantné čierne leské plochy. Sú pekné, ale vrcholne nepraktické, pretože sa na nich ľahko usadí prach, ktorý je na čiernom lesklom povrchu mimoriadne nápadný:
Výrobca vyčlenil miesto pre vskutku malú lakťovú opierku s vnútorným priestorom, dva držiaky na nápoje (jeden s hlbším slotom na úzku plechovku, napr. RedBull) a potom rozmerný priestor pre uloženie mobilu aj s indukčnou nabíjačkou. Opel nás potešil, pretože sa sem veľmi pohodlne vošiel aj tabletofón Samsung Note20 Ultra, ktorý má v podobných kompaktoch obyčajne problém.
V nami testovanej výbave sa nachádzal robustný digitálny panel zložený z dvoch displejov. Centrálny displej so samostatným ovládačom automatickej dvojzónovej klimatizácie je výrazne natočený smerom k vodičovi a ponúka konvenčný koncernový infotainment. Spočiatku sa zdá byť neprehľadný a pomalý, ale je otázkou zvyku naučiť sa s ním pracovať efektívne. Jeho súčasťou je aj navigácia, chýbala nám však lokalizácia do slovenského jazyka – najbližšia bola čeština. Je pravdepodobné, že keď na Slovensko dorazia vozidlá určené pre predaj, budú už aj v slovenčine.
Prístrojový panel s uhlopriečkou až desať palcov graficky vychádza z toho, čo poznáme z Citroenov a Peugeotov. Podľa nášho názoru by si Opel zaslúžil celkom jedinečné grafické vyhotovenie, predovšetkým krajšie. Vodič má na výber niekoľko režimov zobrazenia, hlavné položky môže konfigurovať cez centrálny dotykový displej. Na druhej strane je potrebné uviesť, že displeje sú veľmi dobre čitateľné aj na priamom slnečnom svetle a všetky režimy zobrazenia majú reálne využitie v praxi.
### Zadná časť interiéru Zatiaľ čo priestorové pomery a celkové vyhotovenie prednej časti interiéru sú v norme, vzadu je to podstatne stiesnenejšie. Vodič s priemernou výškou 175 centimetrov sa ešte za seba posadí s relatívne dostatkom priestoru na kolená, ale vyšší vodič bude pasažierovi za ním spôsobovať značné problémy. Komfort je slabší, toto auto nie je určené pre rodiny a zdá sa, že ani na dlhšie rodinné výlety. Je chybou, že Opel ani v tomto stupni výbavy nespravil z chrbtového operadla zadného stredového sedadla vyklápateľnú lakťovú opierku, pretože celkovo tu chýbajú odkladacie priestory. Aj vo dverách je priestoru tak málo, že sa sem sotva vojde jedna plechovka koly. Trocha to zachraňuje vrecko na zadnej stene predných sedadiel, vojde sa sem asi devätpalcový tablet. Chýbajú tu výchuchy klimatizácie, stropné madlá a tiež tu nie sú háčiky pre zavesenie oblečenia. Na druhej strane oceňujeme, že sa našiel priestor pre dva plnohodnotné USB konektory pre nabíjanie a napájanie elektroniky. 12-voltová zásuvka tu už ale nie je. Aspoň, že zadní pasažieri majú k dispozícii elektrické sťahovanie okien a pomerne veľa priestoru na hlavu.
### Batožinový priestor Opel Mokka novej generácie prichádza s tradične menším kufrom, ktorý má podľa metodiky VDA kapacitu 350 litrov. Nie je to málo, napríklad taká Kia Stonic ponúka 332 litrov, Hyundai Kona 361 a Škoda Kamiq až 400 litrov. Neporovnávame tieto vozidlá, iba uvádzame čitateľa do obrazu. V kufri sa nachádzajú celkovo tri dná: to prvé sa dvíha veľmi jednoducho vďaka vstavanému madlu, asi desať centimetrov pod ním je druhé dno bez schopnosti niesť ťažší náklad a pod ním je tretie, ktoré je tvarované pre rezervnú pneumatiku. V nami testovanom vozidle ale bola sada na opravu defektu. Batožinový priestor je vybavený dvomi pevnými plastovými háčikmi pre zavesenie nákupných tašiek, chýba tu tunel vedúci do interiéru a aj bočné skrinky. To, čo vyzerá ako kryty výduchov klimatizácie, sú servisné otvory pre výmenu zadných žiaroviek. Pevné plató sa dá odobrať a položiť na podlahu kufra (bod k dobru) a zadné sedadlá možno sklopiť v pomere 40:60. Netvoria rovinu, ale vytvoria nákladný priestor s pomerne slušnou kapacitou 1 105 litrov. Ak sa posnažíte, možno tu odveziete aj dospelácky bicykel strednej veľkosti. Piate dvere majú šírku 102 centimetrov, teda prevoz tovaru s jednou stranou dlhou rovný meter bude skutočne na hrane možností tohto vozidla.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »