Nové značenie pneumatík neprinesie chaos, ale motoristi by sa mali naučiť pracovať s QR kódmi

Už v máji 2021 sa do platnosti zavedenie novinka, ktorú sme avizovali ešte minulý rok. Nové pneumatiky budú vybavené novými značeniami, ktoré budú ešte lepšie upresňovať ich vlastnosti.
Vydané  Text: 

Význam úpravy povinného označovania pneumatík spočíva vo všeobecnej snahe umožniť motoristov-zákazníkovi, aby o produkte vedel čo najviac objektívnych údajov, na základe ktorých sa môže rozhodovať o kúpe. Základné informácie na štítku pritom budú rozšírené aj o QR kód, ktorý bude odkazovať na ďalšie podrobné informácie o pneumatike. ### Ako sa pracuje s QR kódom? QR kódy sú štandardizované riešenie pre kódovanie obsahu do vizuálnej podoby, ktorá nemá textovú formu. QR kódy fungujú podobne ako napríklad EAN kódy. QR kódy vedia prečítať všetky moderné mobilné telefóny tak, že na nich zapnete kameru a namierite objektív na QR kód. Novšie mobily by vám automaticky mali ponúknuť možnosť prečítania obsahu tohto kódu alebo navštívenia webstránky, na ktorú odkazuje. Ak to mobil nerobí automaticky, bude potrebné do neho nainštalovať niektorú z bezplatných aplikácií, obyčajne sa volajú *QR scanner, QR* čítačka alebo *QR reader*. Používania QR kódov je bezplatné, ak ale odkazujú na nejakú webstránku, budete potrebovať internetové pripojenie.
Skenovanie QR kódu mobilným telefónom, ilustračná fotografia
O tom, ako bude zmena vyzerať v praxi, informovala prostredníctvom svojej tlačovej správy aj značka Continental: Na nových štítkoch sa zmení štruktúra uvádzania tried valivého odporu a účinnosti brzdenia na mokrej vozovke, zatiaľ čo hlučnosť sa bude uvádzať ako množstvo decibelov a písmenami A, B alebo C. Koncoví používatelia budú mať prístup k doplňujúcim informáciám o konkrétnej pneumatike v databáze EÚ aj po načítaní QR kódu na štítku. ### Lepšie označovanie zimných pneumatík Ďalšia zmena sa týka pneumatík pre osobné vozidlá (trieda C1), u ktorých sa môžu vyskytnúť **dva nové piktogramy informujúce o záberu pneumatiky na snehovom povrchu** (3PMSF), ktoré sú už v niektorých krajinách EÚ povinné pre označenie „zimných pneumatík“. Druhé označenie je primárne určené pre tzv. škandinávske krajiny a označuje záber pneumatík na ľadovom povrchu. Toto označenie by mali mať predovšetkým pneumatiky s tzv. „mäkkou zmesou“, **ktoré sa v strednej Európe nepoužívajú**. Od mája 2021 musia byť informácie na štítku pneumatiky v EÚ dostupné aj pri pneumatikách určených pre ťažké úžitkové vozidlá (trieda C3). Pri pneumatikách pre osobné vozidlá a dodávky (kategórie C1 a C2) už nebude trieda „D“ prázdna ako doteraz, ale sa nám posunie nasledujúca trieda „E“ práve do tejto novej funkčnej triedy „D“. Pneumatiky s vlastnosťami na úrovni tried „F“ a „G“ v aktuálnom štítkovaní sa rovnako posunú o jednu triedu nahor a budú po novom v triede „E“. Súčasne platí, že sa obmedzia maximálne povolené hodnoty valivého odporu a brzdnej dráhy na mokru. ### Informácie o pneumatikách z QR kódu Spotrebitelia si môžu stiahnuť viac informácií o jednotlivých pneumatikách po zosnímaní QR kódu, ktorý sa nachádza v pravom hornom rohu štítka pneumatiky. **QR kód odkazuje na databázu EPREL** (European Product Registry for Energy Labelling = Európska databáza výrobkov s energetickým označením), ktorá obsahuje informačný list výrobku. Ten uvádza všetky hodnoty označujúce konkrétnu pneumatiku, ako aj začiatok a koniec výroby daného modelu. Informačné listy výrobkov zadáva do databázy EPREL výrobca pneumatík jednotlivo a podobne ako v minulosti, ich zaradenie do tried tiež zabezpečuje príslušný výrobca. **Nový štítok pneumatiky v EÚ** je navrhnutý tak, aby pomohol spotrebiteľovi vybrať si pneumatiky s vyššou úsporou paliva a zároveň mu poskytol informácie o brzdných vzdialenostiach. Voľba pneumatík s nižším valivým odporom u používateľov a komerčných prevádzkovateľov môže viesť k zásadným úsporám palivových nákladov a aj k nižším emisiám. Prehľadné informácie o priľnavosti na mokrej vozovke zvýšia bezpečnosť premávky, zatiaľ čo informácia o hluku pri prejazde pomáha znižovať emisné hladiny hluku spôsobované cestnou premávkou.








Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.