Môžete záznam nehody z autokamery použiť na Slovensku ako dôkaz?
Používanie kamier v autách je bežné, ale mnohí vodiči si nie sú istí tým, či záznam vôbec môžu zverejniť alebo odovzdať polícii či poisťovni. Na túto a ďalšie otázky odpovedáme v našej Poradni.
Ako sa na ne pozerá Úrad na ochranu osobných údajov?
Na túto a ďalšie otázky odpovedáme v našej Poradni.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ
O čo vlastne ide?
Vodiči automobilov, motocyklov, ale aj cyklisti často používajú autokamery. Niekedy sa jedná o staršie mobilné telefóny používajúcu na to určenú aplikáciu, inokedy ich vlastné aktuálne používané smartfóny, niektorí vodiči používajú takzvané akčné minikamery alebo dokonca tablety, na ktorých zároveň používajú navigačný softvér. Trh ale ponúka aj jednoúčelové autokamery, ktoré sú vybavené aj nočným videním, zlepšeným videním počas noci, okrem samotného záznamu ukladajú aj GPS údaje o polohe kamery/vozidla alebo ponúkajú ďalšie funkcie špecifické pre autokamery (napríklad automatické ukladanie po náraze zaznamenanom akcelerometrom). Predaj týchto zariadení podlieha regulácii práve tak isto ako akýkoľvek iný artikel predávaný na Slovensku a v Európskej únii, avšak ich použitie podlieha samotatným reguliam.Čo hovorí zákon
Úrad na ochranu osobných údajov Slovenskej republiky pred štyrmi rokmi aktualizoval Metodické usmernenie č. 3/2013: Kamerové informačné systémy osobných údajov vo vozidlách. Tento dokument považujme za záväzný pre Slovenskú republiku, pokiaľ sa jedná o používanie autokamier na našom území. Uvádza sa v ňom aj nasledovné:Podľa § 3 ods. 2 písm. a) zákona o ochrane osobných údajov sa tento zákon nevzťahuje na osobné údaje, ktoré fyzická osoba spracúva pre vlastnú potrebu v rámci výlučne osobných alebo domácich činností. Z uvedenej skutočnosti vyplýva, že vyňatie prevádzkovania autokamery spod pôsobnosti zákona o ochrane osobných údajov je podmienené kumulatívnym splnením nasledujúcich podmienok.
a) autokameru prevádzkuje fyzická osoba – jednotlivec*,
b) autokamera je prevádzkovaná v režime výlučne osobných alebo domácich činností, čo v praxi znamená, že účelom získavania osobných údajov je ochrana práv a právom chránených záujmov fyzickej osoby, ktorá autokameru prevádzkuje, resp. priebežná dokumentácia situácie v bezprostrednej blízkosti vozidla (pred vozidlom, vo vozidle, za vozidlom) pre prípad potreby preukazovania mechanizmu vzniku dopravnej nehody alebo škodovej udalosti, preukazovania úmyselného alebo neúmyselného poškodenia parkujúceho vozidla, preukazovania neoprávneného použitia alebo krádeže vozidla, prípadne iného incidentu v oblasti verejného poriadku a bezpečnosti a preukazovania zodpovednosti za škodu alebo ujmu spôsobenú týmito udalosťami,
c) uchovávanie vyhotovených záznamov zodpovedá priebežnému vyhotovovaniu dokumentácie v určitej časovej slučke (spravidla podľa kapacity úložiska), pričom doba uchovávania takto vyhotovených záznamov nesmie byť v zjavnom rozpore s účelom ich vyhotovovania; v uvedenej súvislosti možno za akceptovateľnú dobu uchovávania považovať 15 dní, tzn. záznamy nevyužité na účel uvedený v bode d) by mali byť v tejto lehote zlikvidované,
d) vyhotovené záznamy možno využiť len na účely uvedené v bode b) a okrem týchto prípadov nesmú byť sprístupnené alebo poskytnuté tretej strane a nesmú byť zverejnené.
Inzercia
Zhrnutie
V uvedeného Metodického usmernenia si teda do praxe môžeme preniesť tieto odporúčania:- autokameru na/vo svojom aute prevádzkovať môžete;
- môžete kamerou monitorovať aj okolie vozidla, a to aj bez akéhokoľvek upozornenia verejnosti;
- autokamera má byť prevádzkovaná v režime výlučne osobných alebo domácich činností, napríklad pre prípad potreby preukazovania mechanizmu vzniku dopravnej nehody alebo škodovej udalosti;
- záznam z autokamery môžete použiť na dokazovanie dopravnej nehody, úmyselného poškodenia či v prípade, že záznam pomôže pri riešení trestného činu (aj takého, ktorý sa vás netýka);
- záznamy môžete uchovávať, metodické usmernenie pritom ako akceptovateľný čas uvádza 15 dní; potom majú byť záznamy zlikvidované;
- záznamy z videokamery môžete zverejňovať, ale musíte pritom záznam upraviť tak, aby nebolo možné identifikovať jednotlivé osoby či vozidlá (napr. rozmazaním tvárí, EČV a pod.);
- riešenie prípadných sporov sa potom riadi príslušnými ustanoveniami Občianskeho zákonníka.
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
Servis
Môžete si umyť motorový priestor svojpomocne? Na čo si dať pozor?
Keď otvoríte kapotu a vidíte tie nánosy špiny v motorovom priestore, prvá myšlienka je jednoducho to poriadne umyť. Je to však bezpečné?
Prinášame niekoľko tipov, ako umyť motorový priestor bezpečne.Servis elektromobilov
Majitelia elektromobilov sa sťažujú: Výrazný prepad zostatkovej hodnoty a zničené pneumatiky
K zlepšeniu situácie nepridáva ani to, že sa politici plánujú v nasledujúcich rokoch zamerať na emisie z bŕzd a pneumatík.
Pneumatiky elektrických áut sa opotrebovávajú rýchlejšie.V parlamente je návrh ako znížiť ceny benzínu a nafty. Ide o odpoveď na aktuálnu situáciu na trhu
Pohonné hmoty (PHM) na Slovensku tankujeme najdrahšie v porovnaní s okolitými krajinami. Týka sa to najmä benzínu, ktorého cena je aktuálne nad 1,7 €/l.
SaS navrhuje zníženie cien za benzín o takmer 20 centov za jeden liter. Čo na to predstavitelia vlády?Dostupný aj v nafte
Nový Citroën Berlingo stojí menej ako 20-tisíc: ceny, výbavy a podrobnosti o slovenskej ponuke
Nový Citroën Berlingo sa už dá objednávať aj na Slovensku, začína na cene menej ako 20-tisíc eur.
AKTUALITA
Nová Dacia Spring: ponuka a ceny na Slovensku
Nový dizajn a funkcie v pomere cena/výkon, ktorý na našom trhu nemá konkurenciu.
Cena modelu začína na 16 900 €KONCEPT
Nové auto od Škody vás zrejme šokuje. Gran Turismo nadväzuje na model 1100 OHC Spider z roku 1957!
Čisto elektrické jednomiestne vozidlo si budete môcť vyskúšať aj vy. Je navrhnuté pre pretekársky simulátor Gran Turismo 7 na konzolách PlayStation.
Nový model
Nové MG3: Malé auto s automatickou prevodovkou a zvlášť nízkou spotrebou
Už o niekoľko týždňov sa začne predávať MG3, ktoré ponúkne nízku spotrebu, automat a 7-ročnú záruku.
Nebezpečne vyzbrojený konkurent pre malé autá mieri k nám, koľko bude stáť?TEST FIAT 600e (RED): Elektrický Talian s dobrou myšlienkou. Je lepší ako 500e?
FIAT 600 predstavuje návrat ikony minulého storočia. Legendárny model zažil vzkriesenie po 55 rokoch, ktoré mu pod kapotu prinieslo elektromotor.
Vo výbave (RED) disponuje viacerými zaujímavými dizajnovými riešeniami. Zásadnú zmenou oproti pôvodnému modelu cítiť hlavne vo výraznom náraste rozmerov.Spravodajstvo
Slovenskí hasiči už jazdia na 41 nových esúvečkách Kia Sportage. Koľko stál každý kus?
Vozidlá Kia Sportage s pohonom 4×4 vo výbave Gold dostali špeciálne polepy a ďalšie príslušenstvo.
Cyklistika v Rakúsku
Najkrajšia a najlepšia. Cykloturistika v Rakúsku zahŕňa nížiny, hory, pamiatky aj rozprávkovú prírodu
Rozmanitosť rakúskych cyklotrás je dychberúca. Či sa už chcete na bicykli iba kochať alebo prekonávať samých seba, táto krajina vám to umožní do sýtosti.
Tak vysadnite na bicykle a šliapnite do pedálov!