Pozreli sme sa na doplnkovú výbavu! Ako vyberať a na čo si dať pozor?

Pokiaľ sa pri výbere vozidla zameriate na najdôležitejšie príplatkové doplnky, môžete ušetriť veľa peňazí. Ktoré príplatky majú teda naozaj zmysel?
Vydané  Text: 

**Slovenský cenník modelu Mercedes-Benz triedy E má úctyhodných 68 strán plných možností, názvov a pokušení.** A to je len verzia sedan. Ako napríklad čalúnenie stropu čiernym mikrovláknom Dinamica za 1 920 eur, kryt motora AMG z uhlíkových vlákien AMG za 900 eur alebo Balík Energizing Plus s klimatizovanými sedadlami za 4 176 eur. Nemusíte sa ani veľmi snažiť a do auta dostanete v príplatkoch hodnotu základného modelu triedy C. Aj ďalší, najmä európski prémioví výrobcovia, sa ponukou doplnkovej výbavy starajú o to, aby sa na cesty nedostali dva rovnaké modely. Zákazníci sa tak dostávajú pred otázku, ktoré doplnky majú nakoniec zmysel a oplatí sa do nich investovať. Keďže každý využíva svoje vozidlo inak, nedá sa na túto otázku odpovedať jednotne. Ak často jazdíte do neznámych oblastí, odporúčame vám investovať do detailnej navigácie s online hláseniami o dopravných udalostiach. Ľuďom, ktorí len občas opustia svoj región, to bude zbytočné. **Napriek tomu existujú doplnkové prvky, ktoré je lepšie mať na palube a tým zvýšiť hodnotu vozidla pri ďalšom predaji.** Preto sme pre každú triedu vybrali zoznam prvkov, ktoré považujeme za zmysluplné. Pritom však neriešime možnosti, ktoré ponúka voľba motorizácií, pohonov, optické vylepšenia, farby, poťahy či kolesá. ### Balíky nemusia byť výhrou Okrem toho výrobcovia združujú prvky výbav do balíkov alebo paketov, pričom ich cena býva výhodnejšia ako súčet jednotlivých prvkov. Nevýhodou však býva, že môžu obsahovať aj prvky, ktoré by ste si z nejakého dôvodu nekúpili. **Preto si ich vyberajte veľmi obozretne.** Sú však aj výrobcovia, najmä z Ázie, ktorí ponúkajú niekoľko pevne daných úrovní výbavy a zopár doplnkov. Niekedy si môžete vybrať iba farbu laku či čalúnenia. Aj tu však platí, že v najvyšších verziách sa nachádzajú už iba prvky, ktoré nemusíte potrebovať.
Pokiaľ jazdíte naozaj málo, môžete sa skúsiť zamyslieť nad celoročnými pneumatikami. Ich schopnosti priľnavosti, záberu, brzdnej dráhy a komfortu nedosahujú špeciálne letné či zimné pneumatiky, no ušetríte za výmenu. **Za zváženie stojí možnosť väčšej palivovej nádrže.** Príplatok býva nízky a zvýši sa vám dojazd. Menšie nádrže slúžia iba na to, aby pri meraní spotreby ušetrili pár kíl. Nárast popularity cyklistiky sa prejavuje na našom odporúčaní obstarať si ťažné zariadenie. V kombinácii s dobrým nosičom tak pohodlne odveziete dva elektrické či štyri normálne bicykle.
### Malé vozidlá Pri najmenších vozidlách je každý príplatok cítiť na celkovej cene. Napriek tomu by sme nešetrili na rádiu či klimatizácii, tá v horúcich dňoch ovplyvňuje koncentráciu vodiča a následne aj bezpečnosť. Navigácia v mobilnom telefóne dostáva pravidelné aktualizácie a dovedie vás do cieľa relatívne lacno. **V ponuke sú dve verzie: buď telefón prenesie svoj obraz na stredový displej pomocou rozhraní Apple CarPlay či Android Auto, alebo ho upevníte do držiaka a napájať ho budete zo siete.** Medzi najobľúbenejší príplatok patrí vyhrievanie sedadiel. Okrem zvýšenie komfortu pomáha aj pri ďalšom predaji. Posvieťte si aj na svetlá, príplatok oceníte po prvom krátkom jesennom dni.
### Stredná trieda Či už kombi pre živnostníka, alebo rodinné SUV na dovolenky – väčšina týchto vozidiel si musí pripraviť na veľkú porciu kilometrov. Preto odporúčame príplatok za čo možno najlepšie sedadlá, navigáciu s veľkým displejom a online hlásenie dopravnej situácie. Bezpečnosť zvyšujú LED svetlomety ako aj parkovacia kamera. **K tomu sa hodí aj dobré prepojenie telefónu s vozidlom či bezdrôtové nabíjanie štandardom Qi.** Otázkou priorít potom zostáva investícia do príjmu digitálneho rádiového vysielania DAB, prípadne do lepšieho audiosystému priamo od výrobcu. Jeho dodatočná montáž býva čoraz náročnejšia.
### Vyššia trieda V tejto triede to už nemusí byť iba o úžitkovej hodnote, ale aj o radosti z luxusu. Vzduchové pruženie môže najmä v ťažších vozidlách pomôcť vyhladiť nerovnosti vozoviek, dvojité bočné sklá znížia hluk v interiéri. Pohon všetkých kolies zlepší prenos výkonu nielen vozidiel so zadným pohonom a nielen v zime, natáčanie zadnej nápravy výrazne zjednoduší manévrovanie. **LED Matrix svetlomety prinášajú nový zážitok z jazdy v tme, navyše neosvetľujú vodičov idúcich oproti.** Pri parkovaní oceníte okrem kamery aj pohľad z vtáčej perspektívy na celé vozidlo. A pokiaľ to potrebujete a využijete, tak sa zamyslite aj nad tretím radom sedadiel v SUV, ktoré pôsobia aj ako rodinné taxíky.
### Asistenčné systémy Nepríjemná otrava či pohodlná pomoc na cestách? **Pri asistenčných systémoch sa názory rôznia. Snímanie mŕtveho uhla sa však dlhodobo ukazuje ako prínos, pretože pri zmene jazdného pruhu upozorňuje na vozidlá, ktoré vás môžu práve predbiehať vo vedľajšom pruhu.** Mnoho vodičov oceňuje aj kombináciu radarového tempomatu s udržiavaním v jazdnom pruhu so zásahmi do riadenia. Čoraz častejšie sa k tomu pridáva aj automatická úprava maximálnej povolenej rýchlosti, ktorú sníma kamera vo vozidle. Na neznámych diaľniciach ide o dobrú ochranu pred nečakanými pohľadnicami. Každému auto sa navyše oplatia parkovacie snímače, ktoré zabraňujú ťukancom.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.