Určite ste sa pri moderných vozidlách stretli s tvrdením, že nové agregáty môžete naplno využívať od prvých kilometrov. Dovolíme si však tvrdiť, že ide o **nepravdivú informáciu a mýtus, ktorý ohrozuje životnosť motora.** O zábehu totiž hovoria aj oficiálne materiály automobiliek, spôsob správneho používania po kúpe môžete nájsť aj v manuáloch niektorých vozidiel. Auto, ktoré absolvovalo len krátky testovací okruh v továrni jednoducho nemalo šancu sa reálne zabehnúť. Prečítajte si o najvážnejších chybách, ktoré robia majitelia nových vozidiel so surovým motorm.
### Využívanie plnej akcelerácie a zdržiavanie sa vo vysokých otáčkach
Prvé dva body patria k najčastejším prehreškom väčšiny neinformovaných vodičov. **Výsledkom extrémnej záťaže od prvých kilometrov môžu byť zapečené piestne krúžky.** To sa postupne odzrkadlí napríklad vo vyššej spotrebe motorového oleja. Samozrejme, nejde o jediný problém, ktorý sprevádza necitlivé zachádzanie s novým motorom a **pripraviť sa môžete aj na klepanie ložísk kľukového hriadeľa.** Okrem motora si treba dávať pozor aj na iné mechanické súčasti ako napríklad brzdy, diferenciály a taktiež prevodovku. Pokiaľ ste sa od prvej chvíle za volantom nového auta správali ako Mika Häkkinen na Arktickej rely, **môžete časom počítať s veľmi vážnymi problémami,** ktoré sa prejavia až po najazdení väčšieho počtu kilometrov.
### Využívanie tempomatu
Pri zabiehávaní nového motora je veľmi dôležité priebežne striedať úroveň otáčok a záťaže kladenej na agregát. **Ide o veľmi dôležitú časť zabiehavania a je kľúčové, aby auto pracovalo v rôznych kondíciách.** Neodporúčame preto po kúpe nového auta vyraziť na dlhú diaľničnú cestu, kde by ste využívali len prednastavenú rýchlosť a úzke pole využívaných otáčok.
### Krátke trasy
Krátke trasy nie sú dobré, pretože sa počas nich nestihne motor úplne zahriať a nedochádza ani k riadnej cirkulácii oleja. Počas prvých kilometrov je dôležité, aby sa **pri každej jazde dostali súčasti motora na pracovnú teplotu a rozťažnosť tak, aby sa správne zabiehavali na výrobcom odporúčanej teplote v prevádzkovom stave.**
### Ťahanie prívesu
Pokiaľ máte vozidlo, ktoré disponuje ťažným zariadením, odporúčame vám neťahať za autom ťažký náklad pokiaľ nie je auto riadne zabehnuté. **Príves totiž ukladá na pohonné ústrojenstvo väčšiu záťaž a vyžaduje si tiež využívanie vyšších otáčok pri zrýchlení.** Okrem motora však vyžadujú zábeh aj brzdy a pneumatiky. **Tie nemusia v počiatočnom období poskytovať úplnú brzdiacu silu či adhézne schopnosti, na aké sme pri zabehnutých vozidlách zvyknutí.**
**VIDEOTESTY AMŠ**
AUTOVINY.SK » Aktuality » Je vôbec potrebné nové auto ešte zabiehať? Tieto chyby vás neskôr budú stáť veľa peňazí!
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!
Spotrebou benzínu sa blíži k naftovým motorizáciám.
Testovali sme Peugeot 5008 1.2 Hybrid 136 k e-DCS6 vo výbave GT s cenovkou od 37 490 €. V ponuke nahrádza rodinné MPV vďaka integrovanému tretiemu radu sedadiel.
Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.
Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.
V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou. Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.
Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú.
Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.
Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.
Nová Dacia Duster prekonala významný generačný skok vpred, najmä technologicky.
Predáva sa s klasickým benzínovým motorom, ako hybrid, s pohonom LPG a tiež vo verzii 4x4. Ešte pred zopár rokmi bola základná cena Dacie Duster 9 990 €, dnes je to 17 490 €.