BMW predstavilo nové M3 a M4 Coupé

Nové modely sľubujú pozdvihnutie spojenia výkonu vyladeného na okruhy a výnimočného každodenného využitie na úplne novú úroveň.
Vydané  Text: 
Dizajn je vec vkusu, a tak nechajme jeho hodnotenie na každého z vás. Podstatné veci v prípade modelov zo športovej divízie BMW M GmbH sa totiž ukrývajú v oblasti techniky. Motor poháňajúci nové modely BMW M3 Sedan a BMW M4 Coupé dodáva špičkový krútiaci moment 550 Nm v rozpätí od 2 650 až po 6 130 ot./min. Jeho maximálny výkon 353 kW (480 k) je dostupný pri 6 250 ot./min. Aj pohonná jednotka v modeloch Competition dosahuje maximum krútiaceho momentu v širokom pásme otáčok — 650 Nm je k dispozícii medzi 2 750 až 5 500 ot./min. Maximálny výkon 375 kW (510 k) sa naplno rozvinie pri 6 250 ot./min., pričom červené pole motora sa začína až pri 7 200 ot./min. Tieto údaje o výkone vytvárajú mimoriadne očarujúce zážitky z jazdy. Nové modely BMW M3 Sedan a BMW M4 Coupé potrebujú na zrýchlenie z 0 na 100 km/h iba 4,2 sekundy. Rýchlosť 200 km/h dosiahnu už za 13,7 sekundy. Každý z modelov s označením Competition dosiahne z pokoja rýchlosť 100 km/h za 3,9 sekundy a 200 km/h za iba 12,5 sekundy. Celé to ešte emocionálne zvukovo podfarbuje špecificky naladený výfukový systém s elektronicky ovládanými klapkami. Oba modely Competition budú približne od leta 2021 dostupné aj s pohonom všetkých kolies M xDrive.
##### Pod výrazný pokrok v dynamike oproti predchodcovi sa podpísal spoločný vývoj, ktorý prebiehal spolu s vývojom a testovaním pretekárskeho vozidla BMW M4 GT3. **Vylepšené chladenie** Na mieru upravený systém chladenia zaručuje za každých okolností optimálne teplotné pracovné podmienky pre všetky súčasti pohonu. Počas každodenného jazdenia na krátke vzdialenosti v meste, ale aj pri naháňaní limitov výkonu na okruhu. V strede umiestnený chladiaci modul dopĺňajú dva oddelené vysoko teplotné chladiče v blatníkoch kolies. V modeloch Competition sa nachádza aj dodatočný chladič oleja a oddelený chladič oleja prevodovky. Skúsenosti z motoršportu, ktoré nazhromaždila divízia BMW M GmbH, sa pretavili aj do konštrukcie systému mazania. Olejová vaňa má dve oddelené komory a zabudovaný nasávací kanál. Dodatočný nasávací stupeň umožňuje elektronicky ovládanému čerpadlu nasávať olej aj z menšej časti, ktorá sa pripája v prípade potreby väčšej kapacity mazania. Táto technológia zaručuje spoľahlivú dodávku oleja za akýchkoľvek okolností a to aj pri extrémnom pozdĺžnom či priečnom zrýchlení.
**Manuál aj automat** Spojenie 6-valcového radového benzínového motora a 6-stupňovej manuálnej prevodovky vytvára v nových modeloch BMW M3 Sedan a BMW M4 Coupé klasický zážitok z jazdy. Manuálna prevodovka obsahuje aj Asistent radenia, ktorý pri podraďovaní a brzdení motorom pred zákrutami automaticky pridáva medziplyn. Automatická 8-stupňová prevodovka M Steptronic so softvérom Drivelogic sa v modeloch Competition umožňuje plne automatické aj manuálne radenie prevodov špeciálnym M voličom alebo radiacimi páčkami pod volantom. Charakteristiku radenia prevodových stupňov možno upraviť tlačidlom Drivelogic na voliči automatickej prevodovky. Vodič si môže vybrať spomedzi troch rôznych nastavení pre automatický aj manuálny režim radenia. **Bude aj xDrve** Približne od leta 2021 si môžu záujemcovia o modely BMW M3 a BMW M4 prvý raz objednať tieto vysoko výkonné vozidlá aj s pohonom všetkých kolies. Systém pohonu všetkých kolies M xDrive posiela viac výkonu na zadné kolesá a spolupracuje s aktívnym M zadným diferenciálom Acitve M Differential. Vodič si môže nastaviť vybrať medzi režimami 4WD alebo 4WD Sport, pričom druhý menovaný posiela na zadné kolesá väčšiu porciu krútiaceho momentu.
**Podvozok** Adaptívny M podvozok s elektronicky ovládanými tlmičmi a špeciálne upravená M kinematika a elastokinematika prednej a zadnej nápravy predstavujú štandardne dodávané prvky nových modelov BMW M3 Sedan a BMW M4 Coupé. Podvozok dopĺňa variabilný posilňovač riadenia M Servotronic a M verzia integrovaného brzdového systému, ktorý vodičovi poskytuje dva rôzne druhy reakcií na brzdový pedál a rôzne pocity z brzdenia. Použitie zabudovaného obmedzovania preklzovania kolies umožňuje stabilizačnému systému DSC vyššiu presnosť zásahov. Štandardne dodávaný systém M Dynamic Mode otvára dvere k mimoriadne športovým jazdným zážitkom doplneným o možnosť kontrolovaných prejazdov zákrut šmykom. Súčasťou štandardnej výbavy sú aj špeciálne kované M disky kolies z ľahkých zliatin — s 18-palcovým priemerom vpredu a s 19 palcami vzadu. Vpredu sa na ne obúvajú pneumatiky s rozmerom 275/40 ZR18, zadné kolesá využívajú rozmer 285/35 ZR19. **TOP výbava** Súčasť štandardnej výbavy tvoria Full-LED svetlomety, na požiadanie sa dodávajú Adaptívne LED svetlomety s technológiou BMW Laserlight. Výber lakov karosérie obohatili nové farby ako nemetalická žltá Sao Paolo Yellow, metalická červená Toronto Red a zelená metalíza Isle of Man Green. Hneď od začiatku predaja môžu vozidlo obohatiť exteriérové doplnky z balíka M Carbon alebo špeciálne prvky z ponuky BMW M Performance Parts. Sedan aj kupé dostali strechu z plastu zosilneného uhlíkovými vláknami (CFRP) s aerodynamicky upravenými odtrhovými hranami, zadný spojler a dva páry koncoviek výfukového potrubia, ktoré tvoria zvyčajnú súčasť vozidiel s označením M.
Novo vyvinuté elektronicky nastaviteľné M športové sedadlá a rozšírené čalúnenie jemnou kožou Merino tvoria štandardnú výbavu, prvý raz aj s odvetrávaním sedadiel. Výnimočným prvkom na zozname doplnkov dodávaných na želanie sú nové karbónové škrupinové sedadlá M Carbon so špeciálnou konštrukciou, ktoré spájajú pretekársku funkčnosť s nízkou hmotnosťou, komfortom pri jazde na dlhé vzdialenosti a s dôsledným remeselným spracovaním. Konštrukcia inšpirovaná pretekárskymi vozidlami umožňuje aj použitie viacbodových bezpečnostných pásov.
**Na mieru** Na požiadanie dodávaný systém M Drive Professional obsahuje inovatívnu technológiu M Traction Control, ktorá vodičovi umožňuje individuálne 10-stupňové nastavovanie nového obmedzovania preklzovania kolies v rámci stabilizačného systému DSC. Ďalšími prvkami systému M Drive Professional sú M Drift Analyser, ktorý zaznamenáva a hodnotí jazdné štatistiky na základe dynamického prejazdu zákrut šmykom a M Lap Timer, ktorý dodáva časy na kolo a ďalšie informácie zozbierané počas jazdy na okruhu. Tlačidlo Setup na stredovej konzole poskytuje priamy prístup k možnostiam nastavovania motora, podvozka, riadenia a brzdového systému, plus, v závislosti od výbavy konkrétneho vozidla, aj k systému M xDrive, k Asistentu radenia a k trakčnej kontrole. Taktiež poskytuje možnosť vytvoriť a uložiť dve individuálne zostavené nastavenia a rovnako ich aj ihneď aktivovať stlačením tlačidiel M na volante. Súčasťou štandardnej výbavy stredovej konzoly je aj tlačidlo M Mode. Prostredníctvom tohto tlačidla sa nastavujú reakcie a vlastnosti asistenčných systémov vodiča, displejov prístrojovej dosky a Head-up displej tak, aby dodali zážitok a radosť z jazdy podľa aktuálnej situácie a zároveň hodný označenia M. Vodič si môže zvoliť medzi nastaveniami ROAD a SPORT. V prípade vybavenia vozidla systémom M Drive Professional sa pridáva aj režim TRACK vyvinutý špeciálne pre používanie na okruhoch.
**Na každý deň** Široký zoznam štandardnej a doplnkovej výbavy výrazne zdvíha latku nielen v oblasti športového ducha, ale aj v oblastiach ako komfort a funkčnosť. Špičkové asistenčné systémy vodiča znižujú jeho zaťaženie na monotónnych cestách či v neprehľadných situáciách. Oba modely dostali v štandardnej výbave systémy ako Park Distance Control so snímačmi vpredu aj vzadu, Kolízne varovanie a varovanie pred chodcami s funkciou brzdenia v meste, Asistent riadenia a jazdného pruhu plus systém Speed Limit Info na snímanie dopravných značiek. Na požiadanie sa dodávajú asistenčné systémy ako Driving Assistant Professional doplnený o Asistenta riadenia a jazdného pruhu, Asistenta udržiavania jazdného pruhu s aktívnou ochranou pred bočnou kolíziou, Asistenta pri vytváraní záchrannej uličky, BMW Drive Recorder a najmodernejšia verzia BMW Head-Up Display s M špecifickými zobrazeniami. Súčasťou štandardnej výbavy sú aj 3-zónová automatická klimatizácia, LED osvetlenie interiéru vrátane náladového osvetlenia ako aj audiosústava, ktorá spríjemňuje každodenné jazdenie aj cesty na dlhšie výlety. BMW Live Cockpit Professional s plne digitálnou prístrojovou doskou, navigačný systém využívajúci vzdialené cloud servery BMW Maps a inteligentný osobný asistent Intelligent Personal Assistant. Aj to tvorí súčasť štandardnej výbavy nových modelov BMW M3 Sedan a BMW M4 Coupé. Vylepšená integrácia mobilných telefónov poskytuje ich lepšie využívanie vo vozidle prostredníctvom rozhraní Apple CarPlay a Android Auto. Alternatívu k štandardne dodávanej karbónovej streche tvorí klasická oceľová strecha so zabudovaným posuvným strešným oknom. Nový balík M Race Track Package prináša prvky na cielené zníženie hmotnosti vozidla. Tento balík obsahuje keramické brzdy M Carbon, odľahčené M disky kolies z ľahkých zliatin (na požiadanie aj s pneumatikami typu semi slick) a škrupinové sedadlá M Carbon.








Pokračujte na ďalší príspevok »