Tieto zlozvyky ničia automatické prevodovky! Slovenskí motoristi nevedia správne narábať s automatom

Nesprávne používanie samočinnej prevodovky sa môže draho vypomstiť, na tieto chyby si dávajte pozor.
Vydané  Text: 
K automatickej prevodovke inklinuje skôr mladšia generácia, tí starší majú pochybnosti o spoľahlivosti. Problémy sa zväčša vyskytujú pri kúpe jazdeného auta, ktorého majiteľ zanedbal starostlivosť. **Častým problémom je však aj nesprávne používanie automatickej prevodovky.** Aby ste predišli problémom, odporúčame dodržiavať niekoľko jednoduchých zásad, vďaka ktorým môžete ušetriť peniaze a hlavne automatickú prevodovku. **Vyraďovanie na N pri jazde z kopca** Hlavným dôvodom vyraďovania je úspora paliva. Niekedy to môže byť zbytočné, pretože pri brzdení motorom zvyknú moderné automobily dodávku paliva úplne odstaviť. To znamená, že spotreba je nulová. Neuškodí ani náhľad do príručky k vozidlu a overiť si, či vaše vozidlo nedisponuje režimom „plachtenia“. Tento režim vyraďuje prevodový stupeň pri jazde z kopca automaticky. Hlavným dôvodom, prečo manuálne nevyraďovať do polohy N, je namáhanie prevodovej sústavy. Voličom prevodovky medzi polohami P,R,N a D by sme mali pohybovať iba počas státia. **Radenie spiatočky pred zastavením vozidla** Pri radení spiatočky je dôležité postupovať tak, ako pri manuálnej prevodovke. Pred zmenou stupňa je potrebné s vozidlom úplne zastaviť. Až vtedy sa zastaví súkolie, brzdiace pásy v prevodovke sa „zakusnú“ do stojacích bubnov a spojka sa zopne bez trenia. Nedodržaním tohto postupu bude vznikať nadmerné trenie, ktoré môže viesť k skorému zlyhaniu prevodovky.
**Radenie z N do D pri vysokých otáčkach** Niektorí vodiči majú potrebu si zvyšovať sebavedomie a na semaforoch praktizujú rýchle štarty s cieľom upútať pozornosť. Táto skupina vodičov má ešte v čerstvej pamäti počítačové hry, kde sa zvyklo vytočiť motor do vysokých otáčok a následne došlo k zaradeniu do polohy D. Efekt zrýchlenia je v počítačovej hre úplne rovnaký ako v reálnom živote. Videohra však neráta s opotrebovaním prevodovky. Už vyššie spomínané brzdiace pásy a spojky budú opäť trpieť najviac, pretože na prenos tak veľkých síl nie sú stavané. Ak chcete čo najrýchlejšie vyštartovať, existuje ešte jeden spôsob, ktorý je stále dosť nešetrný, ale namáhanie sústavy je podstatne menšie. Hydrodynamický menič krútiaceho momentu má tri hlavné časti – Prvou časťou je rotor, ten sa otáča s motorom. Druhá časť mení smer prúdenia oleja a tretia je turbína, ktorá sa otáča s prevodovkou. Z toho vyplýva, že hneď ako vytočíte motor bez zaradeného stupňa, rotor sa roztočí, ale turbína ostane na mieste, čo vytvára tlak. Pokiaľ teda chcete rýchlo vyštartovať, je lepšie ľavou nohou zošliapnuť brzdu, zaradiť D, pravou nohou pridať plyn a následne uvoľniť brzdu. Zabrať dostane hydrodynamický menič, ktorý však namáhanie znáša podstatne lepšie ako brzdiace pásy či spojky v prevodovke.
**Vyraďovanie do N na semafore** Časté preraďovanie namáha brzdiace pásy a spojky v prevodovke. V prípade chvíľkového zastavenia sa odporúča ponechať volič v režime D a stáť na brzde. Týmto síce dochádza k ľahkému namáhaniu meniča, ten je však o niečo odolnejší. Niektorým vodičom sa nechce mať nohu počas státia na brzde a používajú parkovaciu brzdu. Tento spôsob však nesie určité riziká. Veľakrát sa stalo, že došlo k zlyhaniu ručnej brzdy a auto sa dalo do pohybu. Ak plánujete opustiť vozidlo, odporúčame vyradiť do polohy P.
**Radenie P pred úplným zastavením** Tento bod je dôležitý hlavne pre majiteľov starších typov automatických prevodoviek. Tie moderné už radenie do parkovacej polohy počas jazdy nedovoľujú. Pri radení do polohy P sa aktivuje západka v prevodovke, ktorá sa snaží zapadnúť do svojho ozubeného kolesa. Týmto zabráni otáčaniu prevodovky, a tak aj pohybu celého vozidla. Nesprávne použitie, napríklad pri pohybe vozidla, môže západku zlomiť a okrem nefunkčnej brzdy vám kus odlomeného kovu môže poškodiť aj niečo iné. Netreba zabúdať ani na to, že západka nie je dimenzovaná na váhu celého vozidla a v prípade státia v kopci sa odporúča zaistiť auto aj parkovacou brzdou.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »



Predstavujeme AUDI Q6 e-tron: Technologický skok

  • Toto nie je vylepšenie, ani evolúcia. Audi Q6 e-tron predstavuje úplne novú generáciu elektromobilov Audi.

     Nová platforma, nový dizajn, nové technológie, nové riešenia. Také významné, že budú základnými stavebnými kameňmi pre Audi ešte na mnoho ďalších rokov.  Model Q6 e-tron je priekopníkom, ktorý prináša tieto riešenia ako úplne prvý.
  • SERVIS

    Inovatívny rad legálnych žiaroviek OSRAM NIGHT BREAKER® LED W5W je dostupný už aj na Slovensku

  • ams OSRAM, svetový líder v oblasti optických riešení, rozšíril rodinu na Slovensku legálnych LED žiaroviek OSRAM NIGHT BREAKER® LED o žiarovku W5W.

     Osvedčenie Ministerstva dopravy SR o vnútroštátnom typovom schválení komponentu je aktuálne udelené pre náhradné LED svetelné zdroje typu: H1-LED, H4-LED, H7-LED, H7-LED (24 V), a novo aj pre W5W-LED.