Chodci, dni sa skracujú, buďte pre vodičov viditeľní!
Každý rok zbytočne zomierajú chodci, pretože nie sú dostatočne viditeľní pre vodičov áut a motoriek. Pritom stačí tak málo!
Vydané Text: ERIK STRÍŽ

Dni sa skracujú, tma bude čoskoro už aj v čase, keď odchádzame z práce. Aj keď sme motoristi, väčšina z nás sme aj chodci – minimálne vtedy, keď pešo prechádzame k zaparkovanému autu, k električke, mnohí dochádzame do svojho cieľa úplne bez použitia akýchkoľvek vozidiel. Práve v čase, keď sa viditeľnosť znižuje alebo je celkom tma, má zmysel hlbšie sa zamyslieť nad tým, či sme vôbec ako chodci dostatočne viditeľní pre vodičov áut a motorkárov. Zdravie a život nám totiž môže zachrániť aj obyčajný prúžok s reflexnou povrchovou úpravou a, naopak, nedbalosť nás o ne môže pripraviť.
BECEP, teda oddelenie bezpečnosti cestnej premávky zaoberajúce sa prevenciou k vyššej bezpečnosti cestnej premávky na Ministerstve dopravy a výstavby SR, pripomína nielen v jesennom a zimnom období, že chodci majú dbať na svoju bezpečnosť ešte viac. Dá sa to spraviť hneď niekoľkými spôsobmi, ale tým najjednoduchším je zodpovedajúco sa obliecť a používať farby, ideálne bielu a najlepšie reflexné prvky.
„Kúpa reflexnej vesty alebo reflexného pásika je záležitosťou niekoľkých eur. Tých pár eur však zabezpečí oveľa lepšiu viditeľnosť chodca a tým aj jeho vyššiu bezpečnosť na ceste. Vidieť a byť videný, to je predpokladom bezpečnosti v cestnej premávke,“ hovorí Roman Török, vedúci BECEP-u na ministerstve dopravy.
Má to veľký význam – neveríte? Tak sa s nami pozrite na fakty a odporúčania.
Prečo má zmysel dbať na bezpečnosť ešte viac ako doteraz?
Na Slovensku zomrie každý rok niekoľko desiatok chodcov v dôsledku zrážky s motorovým vozidlom. Podľa údajov Policajného zboru v roku 2019 zomrelo na slovenských cestách 75 chodcov, čo je o 16 viac ako rok predtým.Napriek tomu, že pomerovo máme na Slovensku najmenší počet úmrtí na cestách v porovnaní s krajinami V4, podľa Ministerstvo vnútra SR až 31 percent úmrtí na cestách predstavovali chodci. Mnohí na tom niesli spoluzodpovednosť sami, pretože zanedbali vlastnú bezpečnosť. Čo je tým myslené? Práve zanedbanie viditeľnosti za zníženej viditeľnosti.
Preto je dôležité zaoberať sa touto témou!
Kto je to vlastne chodec? Nielen ten, kto ide pešo!
Ak hovoríme o chodcovi, myslíme tým oveľa viac ľudí, než sa môže na prvý pohľad zdať. Podľa Zákona o cestnej premávke č. 8/2009 Z.z. je chodcom účastník cestnej premávky pohybujúci sa pešo; chodcom je aj osoba, ktorá napríklad tlačí alebo ťahá sánky, detský kočík, vozík pre osoby so zdravotným postihnutím alebo ručný vozík s celkovou šírkou nepresahujúcou 600 mm, osoba, ktorá sa pohybuje na lyžiach, korčuliach, kolobežke bez pomocného motorčeka, skejtborde alebo obdobnom športovom vybavení, pomocou mechanického alebo elektrického vozíka pre osoby so zdravotným postihnutím, a osoba, ktorá tlačí bicykel, motocykel alebo kolobežku s pomocným motorčekom, alebo vedie zviera.To znamená, že keď sa rozprávame o bezpečnosti chodcov, týka sa to aj používateľov kolobežiek, korčúľ, invalidných vozíkov či hoverboardov! A, samozrejme, aj cyklistov, ktorí svoj bicykel práve tlačia, aj keď s malou výnimkou, ktorú nájdete nižšie.
Základné pravidlá a povinnosti pre chodcov
Pre chodcov platia zákony, ktoré nájdete vo Štvrtej hlave Zákona o cestnej premávke, konkrétne v paragrafoch 52, 53 a 54. Dôrazne vám odporúčame prečítať si ich, je to záležitosť zopár minút a možno budete prekvapení, čo všetko ako chodec zanedbávate. Zo zákona vyberáme niekoľko faktov, na ktoré by ste určite mali myslieť bez ohľadu na to, či je deň alebo noc:- Pri prechádzaní cez cestu je chodec povinný prednostne použiť priechod pre chodcov, miesto na prechádzanie, nadchod alebo podchod
- Ak priechod k dispozícii nie je, cez cestu sa prechádza vždy kolmo (teda najkratšou možnou trasou)!
- Chodec nesmie vstupovať na vozovku, a to ani pri použití priechodu pre chodcov, ak vzhľadom na rýchlosť a vzdialenosť prichádzajúcich vozidiel nemôže cez vozovku bezpečne prejsť
- Chodec nesmie prekonávať zábradlie ani iné zábrany!
- Ak nie je popri ceste chodník alebo je neschodný, chodci môžu chodiť aj po krajnici, najviac dvaja vedľa seba, pritom vždy vľavo – teda v protismere jazdy pre motorové vozidlá. Avšak pozor, toto neplatí pre ľudí, ktorí tlačia bicykel alebo motocykel – tí musia ísť vpravo! (toto je tá zmienená výnimka vyššie)
- Pripomíname, že používateľ kolobežky je považovaný za chodca, ale používateľ elektrickej kolobežky za vodiča nemotorového vozidla a môže podľa § 9 ods. 3) Zákona o cestnej premávke používať pravú krajnicu (ak tým neohrozí a neobmedzí pohyb chodcov). Zároveň je dôležité vedieť, že podľa §55a používateľ elektrickej kolobežky smie jazdiť po pravej strane chodníka, len ak neohrozí a neobmedzí chodcov, pričom nesmie prekročiť rýchlosť chôdze.
Za zníženej viditeľnosti a v tme dbajte aj na nasledovné:
- Noste svetlé farebné alebo reflexné oblečenie, prípadne reflexné prvky – ideálna je biela farba oblečenia a reflexné prvky. Vďaka nim budete viditeľní už zo vzdialenosti desiatok metrov.
- Pohybujte sa po dobre osvetlených trasách, najmä keď prechádzate cez cestu.
- Ak je znížená viditeľnosť, nechoďte po krajnici vedľa seba, ale radšej za sebou!
- Ak je to možné, nadviažte so šoférom v blížiacom sa alebo stojacom aute očný kontakt predtým, ako prejdete cez cestu, aby ste sa uistili, že vás vidí.
- Podľa Zákona o cestnej premávke, konkrétne paragrafu č. 54 odseku 2 platí, že za zníženej viditeľnosti musí byť organizovaný útvar chodcov označený vpredu po oboch stranách neoslňujúcim bielym svetlom a vzadu takisto po oboch stranách červeným svetlom. Vedúci útvaru chodcov a chodci idúci v poslednom rade v smere chôdze musia mať mimo obce za zníženej viditeľnosti oblečený reflexný bezpečnostný odev

Prečo majú svetlé farby a reflexné prvky zmysel?
Viditeľnosť na ceste podľa farby oblečenia (za zníženej viditeľnosti) | ||||||||
Modré | 18 metrov | |||||||
Červené | 24 metrov | |||||||
Žlté | 37 metrov | |||||||
Biele | 55 metrov | |||||||
Reflexné | 200 metrov | |||||||
Reakčný čas vodiča auta | 30 metrov Vodič zbadá chodca | 60 metrov Vodič je schopný rozpoznať nebezpečenstvo | 100 metrov Vodič sa rozhoduje, ako vykonať vyhýbací manéver | 130 metrov Vodič vykonáva vyhýbací manéver | 180 metrov Vodič dokončuje vyhýbací manéver | |||
Zdroj: Infografika BESIP: Lepší viditelnost zvyšuje bezpečnost |

ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
Batéria si zaslúži rovnakú starostlivosť, ako celé auto. Takto si ju môžete nevedomky zničiť…
Batéria v spaľovacom aute si taktiež zaslúži pravideľný servis. Ak ho budete dlhodobo ignorovať, môžete na to doplatiť.
Aké je optimálne napätie na autobatérii? Čo sa stane, ak servis zanedbáte?KĽÚČOVÝ MODEL ZNAČKY
PRVÝ TEST KIA EV9: Výkonný luxus. Je však porovnávanie s BMW na mieste?
Na veľké SUV Kia EV9 sme čakali možno až príliš dlho, a tak vyburcovala naše očakávania. Prvé dva dni s modelom nám odhalili, či má EV9 právo považovať sa za vlajkovú loď značky.
Na Slovensku sa predáva od 74 990 €, za čo dostanete verziu Earth 1st Edition RWD 99,8 kWh 149,5 kW. GT-Line 1st Edition ide potom od 82 990 €. Zdá sa, že každé euro stojí za to.TEST Mazda CX-60 3,3l e-Skyactiv D254: Auto ktoré nemá existovať a predsa je tu. Ako sa Mazda postavila prísnym predpisom?
Na európske cesty dorazilo auto, ktoré ide proti prúdu. Namiesto elektrického pohonu má pod kapotou naftový motor. Aká je Mazda CX-60?
Naftový agregát pod kapotou ukazuje, že Mazda dokáže o budúcnosti premýšlať inak ako európske automobilky. Čo všetko ponúka?NOVÝ MODEL
Nová generácia ikonického RENAULT MASTER je vonku, prešiel najväčšou inováciou v histórii
Značka Renault koncom novembra odhalila novú generáciu úžitkových vozidiel MASTER.
Prichádza s početnými vylepšeniami a tiež nabíjateľným pohonom.FIREMNÉ AUTO
Výhody veľkých teraz aj pre malých. Škoda vám dá flotilové zľavy či extra starostlivosť už pri kúpe jedného vozidla
Hovorí sa, že byť veľký má svoje výhody. V tomto prípade to znamená, že spoločnosť Škoda Auto Slovensko – líder vo fleetovom segmente – dokáže ponúknuť zvýhodnenú flotilovú ponuku pre firemných zákazníkov už pri kúpe jedného vozidla. To zahŕňa lepšie ceny, množstvo vozidiel ihneď skladom či ďalšie výhody vo financovaní a starostlivosti o vozidlo.
AKTUALITY
Odborári vybavili zamestnancom čosi nevídané. Talianske Lamborghini zavádza 4-dňový pracovný týždeň
Táto dohoda, ktorú odborári označili za historickú, prináša skrátenie pracovného času bez znižovania miezd.
Je 4-dňový pracovný týždeň dlhodobo udržateľný?AKTUALITA
Aké zmeny nás čakajú? Mestské zastupiteľstvo v Bratislave schválilo novú desaťročnú zmluvu s DPB
Dôchodkový vek pre vozový park, novinky pre subdodávateľov a ďalšie zmeny.
Novinky sľubujú pozitívne zmeny, aká bude realita?Za sneh a ľad na aute môžete dostať pokutu. Riskujete tým nielen peniaze, ale aj zdravie seba a ostatných.
Nesprávne očistené auto môže byť problémom. Vodičovi zaň dokonca hrozí pokuta.
Ako sa k celej veci stavia zákon? Najväčším problémom je hlavne ľad odletujúci z kamiónov.V Česku štát prispeje na nákup nového auta, finančne podporí aj autá na vodík
Slovensko je z krajín V4 najhoršie z hľadiska registrácie nových elektromobilov, v Česku sú na tom však veľmi podobne.
Finančné príspevky, ktoré je radosť čerpať.NOVINKY
Dopravný podnik spustil prevádzku najväčších trolejbusov v histórii. Kde sa nimi môžete odviezť?
Od 16. novembra ulicami Bratislavy jazdí najdlhší trolejbus na Slovensku, do konca roka ich má byť v prevádzke až 16.
Nový dlhý model trolejbusu si vynútila veľká popularita bratislavskej mestskej hromadnej dopravy.