V Ivanke majú spomaľovače na chodníku. Aký majú zmysel a je v súlade so zákonom?

Obec Ivanka pri Dunaji sa môže pochváliť nezvyčajným dielom – spomaľovačmi na chodníku pre chodcov.
Vydané  Text: 
V obci Ivanka pri Dunaji, ktorá sa nachádza v tesnej blízkosti hlavného mesta, sa nachádza stavebný prvok, ktorý budí pozornosť okolia a núti ľudí spytovať sa na jeho význam. Spomaľovacie prahy, takzvané spomaľovače alebo retardéry, sú umiestnené priamo na chodníku pre chodcov. Spomaľovacie prahy sú nainštalované na chodníku na ulici Námestie svätej Rozálie hneď vedľa parku, teda v lokalite, kde sa vyskytuje väčšie množstvo chodcov, cyklistov či používateľov kolobežiek. Význam inštalácie spomaľovacieho prahu nie je potrebné zvlášť uvádzať, jeho účelom je znížiť rýchlosť vozidiel na miestach, kde hrozí zrážka s inými vozidlami alebo chodcami. Prirodzene sa preto nachádza na cestách, po ktorých jazdia automobily a motocykle, no využitie priamo na chodníkoch určených pre chodcov je skôr neštandardné. Na spomaľovacie prahy umiestnené na chodníkoch upozornili viacerí obyvatelia lokality, medzi nimi aj Jakub Dančiak, od ktorého sme si dovolili prevziať obrazový materiál. [Pôvodný príspevok pre komunitu bol zverejnený na Facebooku](https://www.facebook.com/groups/97141655303/?post_id=10163874638390304) s nasledovým textom: „Retarder na chodnik? Ano, chapem, kvoli rychlej jazde cyklistov. Problem je, ze toto vobec nepomoze, tím co jazdia rýchlo to je jedno, aj tak budu jazdit rychlo. Akurat ste s tym obmedzili kočíky, odrazadla a ine podobne „vozidla“. Urobte radsej plnohodnotnu cyklotrasu, aby cyklisti nemuseli jazdit po chodnikoch. Aj chudak Pan general sa musi na to tak zhrozene pozerat“
Dodávame, že „pán generál“ je v tomto prípade socha generála Milana Rastislava Štefánika. Na mieste sme sa boli pozrieť a na ulici sme našli už iba jeden takýto spomaľovací prah, presahujúci šírku chodníka až na parkovacie miesto.
### Cyklisti, kolobežkári, kočíky i kolobežky Dôvod osadenia spomaľovacích prahov v tejto lokalite nachádzame predovšetkým v snahe zamedziť cyklistom a používateľom kolobežiek, aby chodníkmi jazdili rýchlo, čím by sa mohli dostať do stretu s chodcami vychádzajúcimi z obchodov a prevádzok popri chodníku. Obyvatelia obce však upozorňujú na to, že tieto spomaľovače síce prinútia používateľov kolobežiek spomaliť, ale cyklistov nijakým spôsobom neobmedzujú. Naopak, údajne spôsobujú ťažkosti osobám s ťažkým zdravotným postihnutím na invalidných vozíkoch a osobám, ktoré tlačia detské kočíky. My sme si to vyskúšali a je pravda, že spomaľovacie prahy nie sú pre cyklistu dôvodom na spomalenie, pretože bicykel aj tak nejazdí rýchlo a niekoľkocentimetrový prah s primeranou šírkou ho neohrozuje. Takisto pre detský kočík nie je takýto prah problémom, pretože hocijaký obrubník je obyčajne výrazne vyšší. Odlišnú skúsenosť ale môžu mať používatelia invalidných vozíkov, ktorým môže byť prejazd cez prah nepríjemný, ak sú napríklad po operácii alebo trpia inými zdravotnými problémami, kvôli ktorým sú citliví na otrasy. Nanešťastie, každý jeden obrubník je obyčajne väčším, častokrát neprekonateľným problémom. O reálnom význame spomaľovacích prahov na chodníkoch pre chodcov sa dá diskutovať a motív ich montáže sa nemusí zhodovať s reálnym efektom. Naopak, sú spoluobčania, ktorým môže za určitých okolností spôsobiť menšie problémy, nie však natoľko vážne, aby museli daný prah obchádzať po ceste pre autá. ### Čo hovorí Ministerstvo dopravy? Ministerstvo dopravy a výstavby SR v dokumente [TECHNICKÉ PODMIENKY: POUŽITIE, KVALITA A SYSTÉM HODNOTENIA DOPRAVNÝCH A PARKOVACÍCH ZARIADENÍ](https://www.ssc.sk/files/documents/technicke-predpisy/tp/tp_023_2019.pdf) s platnosťou od 1.6.2020 uvádza nasledovné usmernenia týkajúce sa spomaľovacích prahov, spomaľovacích vankúšov a iných riešení pre spomalenie vozidiel: Spomaľovací prah je dopravné zariadenie, ktoré čiastočným zvýšením nivelety vo forme fyzickej prekážky vytvára nepriaznivý dynamický účinok na vozidlo, a tak účinne vplýva na zníženie nežiaducej rýchlosti vozidiel alebo na dodržiavanie stanovenej rýchlosti jazdy vozidiel, pričom však nedochádza k poškodeniu vozidiel. Svojím vyhotovením okrem toho pôsobí aj opticky a zvukovo. Účelom jeho použitia je dosiahnutie požadovanej rýchlosti na danom úseku PK náhlou zmenou výškového profilu PK (pozemnej komunikácie). Na tento účel sa môže používať trvalo alebo aj len dočasne. Je obzvlášť dôležitý na nebezpečných miestach, ako sú napríklad miesta nakládok, výjazdy, stykové križovatky alebo priechody pre chodcov. Na mieru obmedzenia rýchlosti má vplyv konštrukcia spomaľovacieho prahu, najmä jeho výška nad úrovňou PK, pozdĺžny sklon nájazdu a jeho dĺžka. Odstupňovanie výšky prahu nad úrovňou PK sa sleduje spravidla dodržiavanie stanovej hranice dovolenej rýchlosti. Vzhľadom na to, že spomaľovací prah vytvorí na PK pomerne výraznú nerovnosť, môže sa použiť v odôvodnených prípadoch len: * na miestach so zvýšenou dopravnou nehodovosťou, * pred priechodom pre chodcov, * v obytnej alebo pešej zóne, v zóne s dopravným obmedzením * pri vjazde na PK alebo na PK s odlišným dopravným režimom. Spomaľovacie prahy sa nesmú použiť na diaľniciach, rýchlostných cestách, cestách I., II., III. triedy aj v úsekoch ciest v prieťahoch obcí a na miestnych komunikáciách funkčnej triedy A1 až A3, B1, B2. **Na prítomnosť spomaľovacieho prahu na PK musí upozorniť dopravná značka** (ZDZ č. IP 8 Spomaľovací prah alebo A 6 Spomaľovací prah v [Z5]). Spomaľovacie prahy sa používajú v kombinácii s dopravnými značkami obmedzujúcimi rýchlosť na najvyššie dovolenú rýchlosť umožňujúcu bezpečný prejazd vozidiel cez spomaľovací prah, stanovenú výrobcom spomaľovacieho prahu. Na spomaľovanie premávky sa používajú prefabrikované spomaľovacie prahy, stavebné spomaľovacie prahy a spomaľovacie vankúše obdĺžnikového alebo kruhového tvaru. Použitie, rozdelenie, umiestňovanie spomaľovacích prahov a spomaľovacích vankúšov je aj v [T28]. Spomaľovacie prahy treba umiestňovať s ohľadom na zabránenie prenosu vibrácií na obytné domy a neobťažovanie ľudí hlukom spôsobeným cez ich prejazd. Spomaľovací prah nesmie narušiť odvodnenie PK Zákon sa venuje aj tzv. spomaľovacím vankúšom a pri nich uvádza nasledovné: Vzhľadom na povahu miesta, kde sa spomaľovací vankúš inštaluje, je možné použiť tento tvar a uloženie prvkov tak, aby neboli znevýhodňovaní cyklisti, matky s kočíkmi alebo osoby so zníženou schopnosťou pohybu, ako napr. vozičkári a nevytvárali sa pre tieto skupiny ľudí zbytočné bariéry.








Pokračujte na ďalší príspevok »



Vyberáme najlepšiu verziu

Poradca pri kúpe Mitsubishi ASX a COLT: Chameleón a mestská zbraň

  • Mestské Mitsubishi Colt ponúka krásny dizajn, päťročnú záruku a môžete si ho vybrať aj s hybridným pohonom. Lenže mali by ste? Povieme vám, ktorá výbava a motorizácia je pre vás!

     Máloktorý crossover v tejto triede ponúkne také široké rozpätie výbav a pohonov, ktoré zahŕňajú klasiku, mild-hybrid, hybrid, aj plug-in hybrid, ako práve ASX! 
  • Predstavujeme AUDI Q6 e-tron: Technologický skok

  • Toto nie je vylepšenie, ani evolúcia. Audi Q6 e-tron predstavuje úplne novú generáciu elektromobilov Audi.

     Nová platforma, nový dizajn, nové technológie, nové riešenia. Také významné, že budú základnými stavebnými kameňmi pre Audi ešte na mnoho ďalších rokov.  Model Q6 e-tron je priekopníkom, ktorý prináša tieto riešenia ako úplne prvý.