Na trhu chýbajú jazdené autá! Čoskoro ich možno pribudne veľké množstvo.

Časťou Slovenska sa totiž minulý týždeň opäť prehnali záplavy. Čo si myslíte, je kúpa vytopeného auta veľké riziko? A ak áno, viete prečo?
Vydané  Text: 
Možno si budete myslieť, že najväčším problém je to, že sa voda a bahno dostali do dutín, napríklad do podbehov či dverí. Toto síce problém je a môže to spôsobiť koróziu karosérie, no ani zďaleka by som to nepovažoval za to najhoršie. Súčasné autá sú totiž plné elektroniky, káblov a teda aj konektorov, snímačov, riadiacich jednotiek… A tie môžu byť zatečené. Jednotlivé systémy sa môžu tváriť ako funkčné, no nemusí to byť pravda. Kovové časti v konektoroch môžu časom korodovať, čím sa funkčnosť spojenia samozrejme minimálne obmedzí. K chybe systému nemusí prísť hneď, ale až po čase. Voda je veľkým problémom samozrejme aj pre DPF filtre a katalyzátory. **Ako odhaliť vytopené auto** Možností ako zistiť, že sa auto takpovediac „učilo plávať“, je samozrejme viac. Záleží na tom, ako veľmi bolo auto vodou a bahnom zasiahnuté. Istý čas som jazdené autá predával a aj vykupoval. Tu sú moje skúsenosti. Čím viac je auto vyvoňané a interiér vytepovaný, tým väčšia je pravdepodobnosť, že mal na to majiteľ vážny dôvod. Prekryť pach bahna a plesne je totiž takmer nemožné. Ako to vyriešiť? Jednou cestou je kompletné vyčistenie auto s tým, že sa z kabíny takmer všetko vyberie. Dopredu hovorím, že dostať blato a pleseň z tlmiacich materiálov, ktoré sú medzi motorovým priestorom a kabínou ako aj spod kobercov je takmer nemožné. No a potom tu máme jednoduchšie, lacnejšie a rýchlejšie riešenie. Sedadlá a koberce povysávame, možno aj vytepujeme. A pach prekryjeme vôňou. Ak na takéto auto narazíte, majiteľ vám s najväčšou pravdepodobnosťou bude tvrdiť, že má veľmi pedantnú manželku. Toto som aspoň počúval ja. **Kontrola interiéru** Na miestach, odkiaľ sa dá bahno dostať ľahko, budete hľadať zbytočne. Obhliadku vozidla preto začnite na mieste vodiča. Pod koberec sa viete dostať napríklad v oblasti pedálov. Ku karosérii je v tomto mieste koberec väčšinou prichytený iba jednoduchým narážacím plastovým klipom. Nie je teda problém dostať dlaň pod koberec. Podobne viete skontrolovať aj stav tlmiaceho materiálu medzi motorovým priestorom a kabínou. Následne posuňte predné sedadlo úplne dopredu a zasuňte ruku pod koberec. ### Tak ako? Páchne vám dlaň po bahne a plesni? Aj ďalšie miesto je dostupné pomerne ľahko. Poťah operadla sedadla sa dá pomerne ľahko odmontovať, k plechovej kostre je väčšinou prichytený gumeným popruhom. Uvoľnite ho a dajte ruku pod neho? Aký je výsledok? Posledným mojim obľúbený miestom je palivové čerpadlo a napojenie hadíc na nádrži. Toto miesto je väčšinou prístupné buď z batožinového priestoru alebo pod zadnými sedačkami a je prekryté plechovým viečkom. Ani by ste neverili, koľkí na toto miesto pri čistení auta zabudli. Na záver preverte klimatizáciu. Pustite ju na plný výkon a postupne otvárajte všetky výduchy, vrátane vnútorného okruhu. Cítite niečo? Ak bolo vytopené potrubie, odhalíte to. **Motorový priestor a podvozok** Pri obhliadke podvozka a motorového priestoru sa zamerajte predovšetkým na časti kryté plastami alebo ochrannými plechmi napríklad: kryty blatníkov kolies, tlmenie na deliacej priečke medzi motorovým priestorom a kabínou, prechodky na tyči riadenia a lanovodoch kulisy radenia, prachovky na poloosiach… Zaujímavým miestom je ale napríklad aj vodný kanál pod čelným sklom a stav a priechodnosť prepadových hadíc. Keď už bude skúmať stav podvozka, skontrolujte aj dutiny prahov a priestor medzi telesom nádrže a karosériou, tepelný štít výfukového potrubia a spodný kryt motora. Keď ste toto všetko prehliadli a žiadne stopy po vytopení nenašli, tak ste teda fakt narazili na majiteľa auta, ktorý ho mal rád a staral sa o neho s láskou. Vyhradiť si však približne hodinu času na takúto kontrolu je dobre investovaným časom. Na riešenie problémov s vytopeným autom by ste ho potrebovali podstatne viac.








Pokračujte na ďalší príspevok »