10 populárnych modelov, ktorým hrozí v najbližších rokoch zánik. Pozrite si výber áut s otáznym osudom.

Prečítajte si náš zoznam ohrozených druhov. **Mnohé modely majú svoju ďalšiu existenciu už zrátanú, nad inými ešte stále visí otáznik.** Tento rebríček sme zostavili na základe aktuálnych trendov, dlhodobých vyhlásení a predajných čísel prezrádzajúcich súčasný stav odvetvia. Už teraz je takmer každému jasné, že v blízkej budúcnosti opäť zažijeme masívne škrty, ktorými sa budú výrobcovia snažiť… Prečítať celé
Vydané  Text: 

Prečítajte si náš zoznam ohrozených druhov. **Mnohé modely majú svoju ďalšiu existenciu už zrátanú, nad inými ešte stále visí otáznik.** Tento rebríček sme zostavili na základe aktuálnych trendov, dlhodobých vyhlásení a predajných čísel prezrádzajúcich súčasný stav odvetvia. Už teraz je takmer každému jasné, že v blízkej budúcnosti opäť zažijeme masívne škrty, ktorými sa budú výrobcovia snažiť minimalizovať škody spôsobené nedávnou odstávkou a následným prepadom trhu. Počet automobilových „obetí“ tak ešte určite porastie. **1. Alfa Romeo Giulia –** Vyzerá to tak, že pripravovaný veľký návrat Alfy Romeo skončil ešte predtým, než poriadne začal. Vývoj dvoch modelov Giulia a Stelvio stál koncern FCA nemálo finančných prostriedkov a aj napriek tomu, že vyrobili úžasné jazdecké autá, nedokázali napraviť reputáciu značky v očiach verejnosti. Európania jednoducho Alfe nedali šancu, predaje nikdy nedosiahli očakávané čísla a dnes je osud tejto legendárnej značky opäť neistý. Časopis Forbes v roku 2019 poznamenal, že celá Alfa Romeo vykázala v prvej polovici roka 2019 nižšie predaje než Lancia Ypsilon, ktorá sa navyše predáva len v Taliansku.
**2. BMW 2 Active Tourer –** Revolučné MPV malo dominovať tejto kategórii vozidiel a odhryznúť z koláča populárnemu Mercedesu-Benz Triedy B. Active Tourer však prišiel neskoro a v čase, keď ostatné automobilky už pomaly začali nahrádzať rodinné autá módnymi SUV. Dnes môžete stretnúť tento model na cestách len zriedka a jeho ďalší osud je takmer určite spečatený.
**3. Citroën C4 Spacetourer –** Francúzske automobilky boli pre mnohých lídrom v oblasti veľkých a luxusných MPV. Stačí si zaspomínať na taký Espace či rodinu Picasso, ktorá sa tešila veľkej popularite. Na klesajúci záujem zo strany zákazníkov však musel zareagovať už aj Citroën, dnes zostali v ponuke len dva dožívajúce modely tejto kategórie a je takmer isté, že ich v krátkom čase nahradí crossover.
**4. Ford Mondeo –** Napriek tomu, že význam strednej triedy už nie je tak výrazný ako kedysi, za neúspech poslednej generácie Mondea si Ford môže tak trochu sám. Aktuálny model sa verejnosti predstavil už v roku 2012, avšak Európania museli na príchod novinky čakať neuveriteľné dva roky. Dnes sa automobilke pre nízke predaje nechce investovať do stagnujúceho modelu a mnohí zákazníci si kúpu drahého Mondea rozmyslia, pretože ani facelift nepriniesol žiadne zásadné novinky. Ford má pred sebou neľahkú úlohu. Buď to riskne a urýchlene prinesie úplne novú generáciu, ktorá dostane šancu preraziť, alebo Mondeo po viac ako 26 rokoch definitívne skončí.
**5. Peugeot 301/Citroën C-Elysée –** V prípade lacných sedanov rozhodne nie je na vine slabý záujem. Prísnejšia bezpečnostná legislatíva a emisné normy už výrobcom nedovoľujú vyrobiť skutočne lacné auto pre masy. Už teraz Peugeot 301 len akosi dožíva s oklieštenou ponukou motorizácií a výbav, ktoré automobilka ešte môže nejaký čas predávať na našom trhu. Nová generácia by však musela byť kvôli technológiám nielen komplikovanejšia, ale najmä drahšia. A riskovať slabé predaje v dobe škrtov koncern rozhodne nebude.
**6. Renault Megane –** Nedávno ste mohli na internete vidieť správu o definitívnom ukončení modelu Megane, ktorý tu s nami bol od konca deväťdesiatych rokov. Ani my v redakcii nechceme tejto správe veriť, obzvlášť pri pomyslení na nami milovaný Renault Megane R.S. Presadiť sa v segmente nižšej strednej triedy je však veľmi náročné a klesajúce predaje v kombinácii s aktuálnymi finančnými ťažkosťami modelu Megane veľmi nenahrávajú. Vedenie už naznačilo, že aktuálna generácia skončí bez nástupcu. „Je zrejmé, že akonáhle začneme rozširovať škálu elektrických modelov v našom portfóliu, niektoré autá im budú musieť ustúpiť. Jednoducho preto, že si nemôžme dovoliť vyvíjať všetko naraz. Mégane je navyše v segmente, na ktorý je vyvíjaný veľký konkurenčný tlak a my musíme dať peniaze tam, kde je budúcnosť trhu,“ prezradil v rozhovore pre Auto Expres šéfdizajnér značky Laurens van den Acker.
**7. Volkswagen Passat –** Prechod na elektrické vozidlá ohrozuje ďalšiu legendu, ktorou je Volkswagen Passat. Správy o ukončení výroby sa šíria internetom už od roku 2018, pričom aktuálna klíma tomuto zástupcovi strednej triedy vôbec nenahráva. Na klesajúci záujem dnes automobilky reagujú citlivejšie ako kedysi, zároveň potrebuje koncern ušetriť peniaze na vývoj elektromobilov. Dnes je preto takmer isté, že po roku 2022 už model Passat v ponuke značky neuvidíme.
**8. Suzuki SX4 S-Cross –** Značka Suzuki dnes v ponuke udržiava pri živote dva takmer identické modely Vitara a SX4 S-Cross. Pri pohľade na priemerné parkovisko pred nákupným centrom je jasné, ktorý model oslovil viac zákazníkov. Dizajnom ani charakterom model SX4 nesadol fanúšikom tak ako práve úspešná Vitara. Držať v portfóliu dva rovnaké modely však z dlhodobého hľadiska nemá zmysel, a preto menej úspešný časom bude musieť ustúpiť.
**9. SEAT Alhambra/Volkswagen Sharan –** V podstate rovnaký príbeh ako v prípade francúzskeho Citroënu C4 Spacetourer. Dnes ide o jedinú koncernová voľbu pre veľké rodiny, ktorá v ponuke značiek len dožíva. Proti SUV však ani toto fantastické rodinné auto nemá v očiach náročného zákazníka šancu a nám nezostáva nič iné ako skonštatovať, že dni pre kedysi populárnu Alhambru a Sharan sú definitívne zrátané.
**10. Škoda Fabia Combi –** Toto auto si kedysi kupovali najmä živnostníci alebo mladé rodiny, ktorých rozpočet im nedovoľoval zaobstarať si drahšie auto. Fabia Combi mala veľký kufor, jednoduchú techniku a dobrú cenovku. Dnes však mladé rodiny lovia v iných vodách a kategória malých kombi v posledných rokoch takmer úplne vyhynula. Fabiu Combi mala podľa samotného výrobcu nahradiť práve Scala, v ponuke však ešte nejaký ten rok zostane spoločne s hatchbackom.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.