Spaľovacie motory dostanú ďalšiu šancu, môžu im pomôcť syntentické a biopalivá

Práve biopalivá by mohli byť tým zázrakom, ktorý zachráni klasické spaľovacie motory v autách.
Vydané  Text: 
Samotné spaľovacie motory nie sú ten pravý problém udržateľnosti a ekologickej nezávadnosti osobnej dopravy. Skutočným problémom sú súčasné palivá, ktoré ako vedľajší produkt spaľovania vytvárajú pevné častice a škodlivé plyny, napríklad oxid uhličitý a oxidy dusíka. Tieto plyny sa ale dajú redukovať technickými prostriedkami a správnym pomerom biozložiek v palivách. Biopalivá a syntetické palivá by preto mohli byť tým podnetom, ktorý spaľovacie motory potrebujú, aby sa zachránili pre ďalšie generácie. Momentálne preferované elektromobily majú totiž stále niekoľko významných nedostatkov, ktoré z nich robia eventuálnu hrozbu pre zdravie, bezpečnosť, ale i takú ekonomiku. Jedná sa predovšetkým o technológie batérií závislé na ťažbe ľahko vyčerpateľných zdrojov za podmienok, ktoré sú častokrát údajne v rozpore s ľudskými právami a ekologickou bezpečnosťou. Napríklad Mazda je presvedčená o tom, že jej alternatívnym palivom je biopalivo z mikrorias. Mazda v tomto úsilí vytvoriť spoľahlivú a veľkokapacitnú metodiku výroby takýchto palív spolupracuje na výskume s Hirošimskou univerzitou a Tokijským technologickým inštitútom. Magazín Electrek cituje nasledovné vyjadrenie Mazdy: > Očakávajúce, že spaľovacie motory v kombinácii s nejakou formou elektrifikácie budú stále predstavovať približne 95 percent vozidiel, ktoré sa budú vyrábať v roku 2030; a že kvapalné palivo zostane v automobilovom priemysle dominantné najmenej do roku 2040; spoločnosť Mazda považuje obnoviteľné kvapalné palivo za nevyhnutné pre drastické zníženie CO2. Svet individuálnej dopravy sa mení a elektromobilita nám už len neklope na dvere, rovno ich vykopla a núti nás, aby sme na ňu upriamovali pozornosť. Jedná sa o revolúciu, ale jednou z rozumných ciest bude dať šancu evolúciu, technologickému pokroku a ďalšiemu vylepšovaniu ako spaľovacích motorov, tak i palív. Možno práve tu je skrytý ten pravý kľúč k uhlíkovej neutralite osobnej dopravy.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »