Samotné spaľovacie motory nie sú ten pravý problém udržateľnosti a ekologickej nezávadnosti osobnej dopravy. Skutočným problémom sú súčasné palivá, ktoré ako vedľajší produkt spaľovania vytvárajú pevné častice a škodlivé plyny, napríklad oxid uhličitý a oxidy dusíka.
Tieto plyny sa ale dajú redukovať technickými prostriedkami a správnym pomerom biozložiek v palivách. Biopalivá a syntetické palivá by preto mohli byť tým podnetom, ktorý spaľovacie motory potrebujú, aby sa zachránili pre ďalšie generácie.
Momentálne preferované elektromobily majú totiž stále niekoľko významných nedostatkov, ktoré z nich robia eventuálnu hrozbu pre zdravie, bezpečnosť, ale i takú ekonomiku. Jedná sa predovšetkým o technológie batérií závislé na ťažbe ľahko vyčerpateľných zdrojov za podmienok, ktoré sú častokrát údajne v rozpore s ľudskými právami a ekologickou bezpečnosťou.
Napríklad Mazda je presvedčená o tom, že jej alternatívnym palivom je biopalivo z mikrorias. Mazda v tomto úsilí vytvoriť spoľahlivú a veľkokapacitnú metodiku výroby takýchto palív spolupracuje na výskume s Hirošimskou univerzitou a Tokijským technologickým inštitútom. Magazín Electrek cituje nasledovné vyjadrenie Mazdy:
> Očakávajúce, že spaľovacie motory v kombinácii s nejakou formou elektrifikácie budú stále predstavovať približne 95 percent vozidiel, ktoré sa budú vyrábať v roku 2030; a že kvapalné palivo zostane v automobilovom priemysle dominantné najmenej do roku 2040; spoločnosť Mazda považuje obnoviteľné kvapalné palivo za nevyhnutné pre drastické zníženie CO2.
Svet individuálnej dopravy sa mení a elektromobilita nám už len neklope na dvere, rovno ich vykopla a núti nás, aby sme na ňu upriamovali pozornosť. Jedná sa o revolúciu, ale jednou z rozumných ciest bude dať šancu evolúciu, technologickému pokroku a ďalšiemu vylepšovaniu ako spaľovacích motorov, tak i palív. Možno práve tu je skrytý ten pravý kľúč k uhlíkovej neutralite osobnej dopravy.
AUTOVINY.SK » Aktuality » Spaľovacie motory dostanú ďalšiu šancu, môžu im pomôcť syntentické a biopalivá
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
FIAT 600 predstavuje návrat ikony minulého storočia. Legendárny model zažil vzkriesenie po 55 rokoch, ktoré mu pod kapotu prinieslo elektromotor.
Vo výbave (RED) disponuje viacerými zaujímavými dizajnovými riešeniami. Zásadnú zmenou oproti pôvodnému modelu cítiť hlavne vo výraznom náraste rozmerov.
Rozmanitosť rakúskych cyklotrás je dychberúca. Či sa už chcete na bicykli iba kochať alebo prekonávať samých seba, táto krajina vám to umožní do sýtosti.
Používate na aute pneumatiky s označením M+S? Mali by ste si dať pozor. Od októbra tohto roka nemusia byť legálne.
Dôvodom je zavedenie nového označovania. To prišlo ako odpoveď na mnohých výrobcov, ktorí symbolom M+S označovali aj pneumatiky, neprispôsobené na jazdu na snehu.