Poznáte prvé auto so samonosnou karosériou?

André Citroën bol veľký vizionár a jeho Traction Avant bol v mnohých ohľadoch revolučným autom.
Vydané  Text: 
História tohto auta sa začala v roku 1931. Spoločnosť Bureau d’Etudes vtedy Andremu Citroënovi predstavila koncepciu predného náhonu. Na jej vývoji spolupracovali Joseph Ledwinka a letecký inžinier André Lefebvre. Dodajme, že s týmto menom je história značky veľmi úzko prepojená. Ale o tom niekedy nabudúce. André bol novým konceptom nadšený. Dnes už vieme, že úspech, ktorý toto auto nakoniec dosiahlo, sa takmer nestal. Automobilka totiž nemala dosť financií na prestavbu fabriky (podľa vzoru firmy Ford) a na ďalší vývoj auta a takmer skrachovala. Pomohla rodina Michelin. Po troch rokoch bolo auto pripravené do sériovej výroby. Bol to obrovský úspech, ktorý trval neuveriteľných 20 rokov (1934 až 1953). Za túto dobu automobilka vyrobila 759 123 kusov. ### Veľký revolucionár Citroën Traction Avant bol oveľa revolučnejší, než by ste si mysleli. Do sveta automobilovej výroby okrem samonosnej celokovovej karosérie priniesol aj pohon predných kolies a v roku 1954 prvú verziu hydropneumatického pruženia. Dostal ho luxusný model Traction Avant 15 Six H a pruženie bolo použité na zadnej náprave. Ani tu sa výpočet zaujímavých a na tú dobu veľmi pokrokových riešení nekončí. Ďalšími boli hydraulicky ovládané bubnové brzdy, nezávislé zavesenie všetkých kolies, pruženie zabezpečené systémom torzných tyčí a tlmičov a tiež nové moderné Michelin Pilote. A na záver ešte novinka, ktorá sa používa dodnes. Motor bol uložený na gumených podložkách, vďaka čomu ho v kabíne takmer nebolo počuť. [GALLERY id=30433] ### Prvé testy bezpečnosti Áno, aj na túto cestu sa ako prvý vydal veľký automobilový vizionár – André Citroën. Ako najlepšie dokázať, že jeho koncepcia auta so samonosnou karosériou a predným pohonom je správna? Zhodiť auto z kopca. Na prekvapenie pochybovačov zostal priestor pre posádku takmer neporušený. ### Prvý hatchback Na dizajne a vývoji karosérie pracovali André Lefebvre, Raoul Cuinet, Flaminio Bertoni a Jean Daninos. V priebehu času modelový rad obsahoval klasický 5/6 miestny model, väčší 7/9 miestny model Familiale a elegantné vezie coupé a roadster. Zaujímavou bola určite aj verzia commerciale, ktorá sa stala vôbec prvým sériovým automobilom s karosériou typu hatchback. Auto sa vyrábalo v troch sa 3 prevedeniach: základný model 7CV, väčší a širší 11CV a najluxusnejší 15 Six (mal motor V6). Firma okrem toho predstavila ešte model 22CV, ktorý sa však do výroby nedostal. Posledným modelom, ktorý výrobu revolučného modelové radu Traction Avant, bol 15 Six H, ktorý na výrobných pásoch postupne nahradil zaujímavý typ – model DS 19. ### Výrobný program: **7CV 1934 – 1957**
1.3 R4 (1 303cm³, 23 kW/32k, Vmax: 95 km/h)
1.5 R4 (1 529cm³, 26 kW/35k, Vmax: 100 km/h)
1.6 R4 (1 628cm³, 27 kW/36k, Vmax: 100 km/h)
2.0 R4 (1 911cm³, 34 kW/46k, Vmax: 110 km/h)

**11CV 1935 – 1957**
2.0 R4 (1 911cm³, 34 kW/46k, Vmax: 110 km/h)
2.0 R4 (1 911cm³, 41 kW/56k, Vmax: 120 km/h)
2.0 R4 (1 911cm³, 44 kW/60k, Vmax: 125 km/h)

**15 Six 1938 – 1955**
2.9 R6 (2 867cm³, 56 kW/77k, Vmax: 130 km/h)








Pokračujte na ďalší príspevok »