Rok po svetovej premiére modelu GR Supra spoločnosť Toyota oznámila podrobnosti rozšírenia radu svojich športových automobilov o nový 2,0-litrový preplňovaný motor. Stalo s tak na Severoamerickom medzinárodnom autosalóne v Detroite.
* **Toyota GR Supra bude v ponuke s novým 2,0-litrovým preplňovaným zážihovým motorom**
* **Nový motor generuje výkon 258 k (DIN)/190 kW a dodáva 400 Nm krútiaceho momentu, vďaka čomu dosahuje zrýchlenie 0 – 100 km/h za 5,2 sekundy**
* **Ľahší a kompaktnejší motor znižuje celkovú hmotnosť vozidla až o 100 kg, čím sa zlepšili zotrvačné vlastnosti vozidla a dosiahla sa optimálna rovnováha prednej a zadnej časti v pomere 50:50**
* **Začiatok celosvetového predaja je naplánovaný na marec 2020**
Rok po svetovej premiére modelu GR Supra spoločnosť Toyota oznámila podrobnosti rozšírenia radu svojich športových automobilov o nový 2,0-litrový preplňovaný motor. Stalo s tak na Severoamerickom medzinárodnom autosalóne v Detroite.
Nová pohonná jednotka, ktorá bude v ponuke okrem zavedeného 3,0-litrového radového šesťvalcového preplňovaného motora, prináša dynamické výhody a zároveň sprístupní model GR Supra širšej zákazníckej základni.
GR Supra, prvý globálny model vyvinutý pretekárskou divíziou TOYOTA GAZOO Racing, je čistokrvný športový automobil v usporiadaní s motorom vpredu a pohonom zadných kolies, kompaktným dvojmiestnym dizajnom a rozmermi, ktoré dosahujú „zlatý pomer“ zaisťujúci optimálne jazdné vlastnosti. Nový 2,0-litrový motor zvyšuje jeho trhovú atraktívnosť a keďže je ľahší a kompaktnejší než 3,0-litrový agregát, zlepšuje zotrvačné vlastnosti vozidla a vyváženie podvozka v záujme britkejšieho ovládania.
Výroba nového modelu GR Supra s 2,0-litrovým motorom sa začne už čoskoro. Celosvetový predaj sa začne v marci.
### Nový 2,0-litrový preplňovaný motor
Nová 2,0-litrová pohonná jednotka je radový štvorvalcový motor vybavený turbodúchadlom s delenou turbínovou skriňou a spojený s osemstupňovou automatickou prevodovkou ZF. Poskytuje výkon ozajstného športového automobilu a vodičovi hodnotný zážitok z jazdy: maximálny výkon je 58 k (DIN)/190 kW a najvyšší krútiaci moment na úrovni robustných 400 Nm, čo umožňuje vozidlu zrýchliť zo státia na 100 km/h už za 5,2 sekundy a dosiahnuť najvyššiu (regulovanú) rýchlosť 250 km/h.
Výfukové emisie CO2 sa pohybujú od 135 do 144 g/km (údaje korelované s NEDC), resp. od 156 do 172 g/km (podľa WLTP).
### Dynamické výhody
Menší rozmer a nižšia hmotnosť nového motora poskytujú vozidlu GR Supra špecifické dynamické výhody. Pokiaľ ide o model so základným stupňom výbavy, vozidlo je o 100 kg ľahšie než jeho sesterský model s 3,0-litrovým motorom. A pretože je motor kompaktnejší, je uložený bližšie k stredu vozidla, čo zaisťuje ideálnu rovnováhu prednej a zadnej časti v pomere 50:50. Výsledkom je lepšia citlivosť, obratnosť a spoľahlivé ovládanie vozidla.
### Prvky vybavenia a možnosti doplnkovej výbavy
Na základnom stupni výbavy sa bude nový 2,0-litrový model GR Supra dodávať v špecifikácii Live, ktorej štandardné prvky tvoria 18-palcové disky kolies z ľahkých zliatin, audiosystém s 8,8-palcovým displejom a sústavou štyroch reproduktorov a športové sedadlá čalúnené materiálom Alcantara čiernej farby.
K dispozícii budú aj technológie Toyota Supra Safety, vďaka ktorým bude súčasťou bezpečnostnej výbavy vozidla prednárazový bezpečnostný systém s funkciou brzdenia, detekcia chodcov a cyklistov s funkciou brzdenia, asistent udržania vozidla v jazdnom pruhu (LKA) s aktívnym riadením, asistent rozpoznávania dopravných značiek a inteligentný asistent udržiavania rýchlosti.
Zákazníci môžu vychádzať z tejto špecifikácie a prispôsobiť si vozidlo podľa vlastných preferencií z hľadiska štýlu, výkonu a konektivity prostredníctvom rôznych balíkov doplnkovej výbavy.
Balík Konektivita ponúka navigačný systém a konektivitu s pripojeniami na užitočné online služby, zatiaľ čo balík Šport obsahuje aktívny diferenciál, systém variabilného adaptívneho odpruženia a športové brzdy na zvýšenie potenciálu dynamickej športovej jazdy.
Balík výbavy Premium poskytuje vysokokvalitné prvky a funkcie na zvýšenie komfortu a pohodlia: luxusný audiosystém JBL s 12 reproduktormi, projekčný displej, bezdrôtovú nabíjačku smartfónov, čierne kožené čalúnenie a sedadlá s elektrickým nastavením a pamäťovou funkciou. Obsahuje tiež niektoré prvky z balíka Konektivita, ku ktorým sú pridané ešte dodatočné úložné možnosti a funkcie osvetlenia.
### Limitovaná edícia Fuji Speedway
Pri uvedení na trh bude nový 2,0-litrový model v ponuke v exkluzívnej limitovanej edícii Fuji Speedway. Vyznačuje sa unikátnym lakovaním karosérie z bielej metalízy s kontrastnými 19-palcovými diskami kolies z ľahkých zliatin v matnej čiernej úprave a červenými krytmi vonkajších spätných zrkadiel. Kabína ponúka ozdobné vložky palubnej dosky z uhlíkových vlákien a výrazné červené a čierne čalúnenie materiálom Alcantara. Výber farieb evokuje oficiálne farby pretekárskeho tímu TOYOTA GAZOO Racing.
Pokiaľ ide o špecifikácie vybavenia, edícia Fuji Speedway je vybavená všetkými prvkami obsiahnutými v balíkoch Konektivita a Šport (popísané vyššie). Účelom edície Fuji Speedway je uviesť na trh dvojlitrový model a jej výroba je v Európe prísne obmedzená na 200 kusov.
Športovo vyladená Toyota GR Yaris absolvovala svoj oficiálny online debut a nás oslovila nielen 1,6-litrovým trojvalcom s maximálnym výkonom 261 koní (192 kW), ale celou plejádou ďalších vyšperkovaných vlastností.
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pohonné hmoty (PHM) na Slovensku tankujeme najdrahšie v porovnaní s okolitými krajinami. Týka sa to najmä benzínu, ktorého cena je aktuálne nad 1,7 €/l.
SaS navrhuje zníženie cien za benzín o takmer 20 centov za jeden liter. Čo na to predstavitelia vlády?
FIAT 600 predstavuje návrat ikony minulého storočia. Legendárny model zažil vzkriesenie po 55 rokoch, ktoré mu pod kapotu prinieslo elektromotor.
Vo výbave (RED) disponuje viacerými zaujímavými dizajnovými riešeniami. Zásadnú zmenou oproti pôvodnému modelu cítiť hlavne vo výraznom náraste rozmerov.