Komplikovanú dopravu vyriešia nové technické opatrenia, stojí za nimi japonská Toyota

Každý deň nadávame na zlú dopravnú situáciu na Slovensku, ale v zahraničí sú podobné problémy násobné. So zámerom vyriešiť kolabujúcu dopravu prišla japonská Toyota, do ulíc nasadila svoje špičkové technológie.
Vydané  Text: 
Nadácia Toyota Mobility Foundation spolu s partnermi z verejného a súkromného sektoru spustila nový projekt, v ktorom analýza údajov s využitím umelej inteligencie a techniky pomôže znížiť dopravné preťaženie na jednej z hlavných ulíc Bangkoku, hlavného mesta Thajska. **Nadácia Toyota Mobility Foundation** (TMF) spojila svoje sily s thajským ministerstvom dopravy, mestským zastupiteľstvom Bangkoku, metropolitnou políciou, univerzitou Chulalongkorn a spoločnosťou Grab Taxi Thailand, aby spoločne vytvorili nový systém. **Cieľom je uľahčiť premávku na ulici Rama IV, jednej z hlavných dopravných tepien mesta**. Projekt s názvom Rama4 je rozšírením úspešne ukončeného programu Sathorn Road Model, ktorý nadácia TMF zrealizovala v rokoch 2015-2017. Využila v ňom množstvo metód, vrátane optimalizácie fungovania semaforov, zavedenia nových kyvadlových služieb, pružného pracovného času v kanceláriách alebo záchytných parkovísk park&ride. To umožnilo vypracovať časový harmonogram ďalších krokov na boj proti nadmernému dopravnému preťaženiu c Bangkoku, ktorý dostala thajská vláda.
Cieľom projektu **Rama4 Model** je predovšetkým vypracovať vizualizáciu súčasného stavu dopravy a situáciu v okolí ulice Rama IV, identifikovať opakujúce sa situácie kvôli odhadu budúcich možných problémov. Ďalším krokom bude rozvoj systémov riadenia dopravy, dopravných sietí a zmien územného plánovania mesta. Kľúčová je pre projekt otázka efektívneho využívania obrovského množstva rôznorodých údajov z viacerých zdrojov, ako napríklad GPS z taxíkov Grab Taxi a mestských autobusov, záznamy z kamier CCTV a informácie z veľkého množstva senzorov. Údaje budú spracované pomocou umelej inteligencie a strojového učenia a ich analýza bude spojená s vedomosťami odborníkov ktorí sa špecializujú na dopravu a IT z akademických a súkromných firiem ako je napríklad univerzita Chulalongkorn, dopravné centrum Thai Intelligent Traffic Information Center (iTIC), inštitút Asian Institute of Technology (AIT), ako aj firmy Siametrics a Waycare. Nadácia Toyota Mobility Foundation je zodpovedná za riadenie projektov a poskytovanie podpory vo forme fondov a odborných znalostí o doprave. Nadácia už poskytla univerzite Chulalongkorn dotáciu vo výške okolo 1,6 milióna dolárov. Súkromné spoločnosti ako Grab Taxi a AIT poskytnú údaje a využijú svoje znalosti o tom, ako optimalizovať mestskú dopravu. Vedecké inštitúcie sú zodpovedné za vypracovanie technológií na riešenie zložitých problémov s plynulosťou cestnej premávky, zatiaľ čo mestské úrady a thajská vláda sprístupnia údaje, ktoré zhromažďujú, a ich úlohou bude implementovať vyvinuté riešenia v prospech obyvateľov.
Projekt modelu Rama4 je naplánovaný na približne 18 mesiacov – od novembra 2019 do roku 2021. Počas tohto obdobia sa budú testovať a vyhodnocovať schopnosti rôznych pokročilých systémov analýzy údajov pri zlepšovaní dopravného toku na ulici Rama IV, jednej z najrušnejších ciest v Bangkoku.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »