Fajčíte v aute? Poškodzujete si zdravie i vozidlo

Radi si počas jazdy autom zapálite? Fajčenie za volantom vás môže vyjsť draho. Doplatiť naň môžete nielen vy a váš automobil, ale aj vaši blízki.
Vydané  Text: 

### Ohrozujete seba i spolucestujúcich O tom, že fajčenie je škodlivé, netreba vôbec polemizovať. Viac ako 6 000 chemických látok obsiahnutých v cigaretovom dyme hovorí samo za seba. Koncentrácia týchto látok sa navyše v uzavretom priestore automobilu niekoľkonásobne zvyšuje. A nie, otvoriť okienko či zavesiť voňavý stromček nestačí. Samostatnou kapitolou je pasívne fajčenie. Ak sa s vami v automobile vezie nefajčiar, je vystavený cigaretovému dymu, pred ktorým v uzavretom priestore navyše nemá kam uniknúť a stáva sa „fajčiarom“ proti svojej vôli. Aj preto je najlepšie s fajčením prestať a ešte lepšie vôbec nezačať. Ak si ale tabakové chute neviete nechať zájsť ani počas cesty autom, lepšou voľbou ako bežné cigarety sú **zariadenia na princípe zahrievania tabaku**. Okrem toho, že podľa nezávislých štúdií obsahujú až o **95 % menej toxických látok ako klasická cigareta**, nie sú zdrojom pasívneho fajčenia. Namiesto cigaretového dymu sa z nich do ovzdušia uvoľňuje aerosól. Používaním zariadení, ktoré tabak iba zahrievajú, môžete predísť aj náročnému predaju auta. Pýtate sa ako?
### Znižujete predajnú cena vozidla Zariadenia na zahrievanie tabaku produkujú aerosól, ktorý na rozdiel od cigaretového dymu nemá vplyv na kvalitu ovzdušia v interiéri. Pri ich používaní nevzniká ani popol, pričom práve ten neraz končí na drahých poťahoch sedačiek. Prečo toto všetko brať do úvahy? Pripravte sa totiž na to, že ak ste v aute fajčili klasické cigarety, jeho predaj bude zložitejší. Takmer každého predajcu áut – a často i samotného kupujúceho – bude zaujímať, či sa v aute fajčilo. Ak je odpoveď kladná, hodnota auta môže klesnúť o niekoľko tisíc eur. Vy ste cigaretový dym v interiéri možno necítili, lebo ste naň zvyknutí, on je v ňom však stále prítomný. V klíme, ktorá ho pri opätovnom zapnutí dostane znova do obehu, na palubnej doske či na poťahoch sedačiek a kobercoch, z ktorých ho nevyperiete. Skoro všetky prípady vyžadujú špeciálne čistenie či výmenu, a tie nebývajú najlacnejšie. Rôzne stopy po ohorkoch a popole budúcich majiteľov tiež nepotešia.
### V zahraničí vás môže stretnúť pokuta Cestujete často do cudzích krajín? Už za blízkymi hranicami, v Rakúsku, môžete za fajčenie v aute v prítomnosti osoby mladšej ako 18 rokov dostať pokutu vo výške 100 až 1 000 eur, podľa toho, či sa priestupok opakuje. Sankcia sa týka ktoréhokoľvek spolujazdca. Pokuty za fajčenie v aute v prítomnosti maloletých udeľuje aj Taliansko, Francúzsko či Anglicko. Slovenské zákony síce fajčenie za volantom zatiaľ nepokutujú, ak však spôsobíte nehodu počas fajčenia za volantom, budete stíhaný za **nevenovanie plnej pozornosti vedeniu vozidla** a nesledovaniu situácie v cestnej premávke. Absencia pokuty však rozhodne nie je niečím, čo by vás malo motivovať k fajčeniu v aute. **Práve nevenovanie pozornosti šoférovaniu je jednou z najčastejších príčin dopravných nehôd**. Fajčenie klasických cigariet v prítomností detí je tiež na vašom svedomí. Je totiž preukázané, že pri deťoch, ktoré sú často vystavované cigaretovému dymu, je až 6-krát vyššia pravdepodobnosť, že sa v budúcnosti stanú fajčiarmi. Hrozia im tiež vážne ochorenia dýchacích ciest. Keď budete najbližšie nasadať do auta, zamyslite sa, či vám cigareta stojí skutočne za toto všetko. A ak by ste vo fajčení i naďalej pokračovali, zvážte aspoň **alternatívy ku klasickým cigaretám**, ktoré sú lepšou voľbou pre vaše zdravie i život tých, na ktorých vám záleží.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.