V Bratislave pribúdajú autobusové pruhy. Jazda v nich vyjde šoférov pekne draho.

Hlavné mesto na čele s jeho primátorom Matúšom Vallom sa rozhodlo riešiť kritickú situáciu so zápchami zavedením pruhov vyhradených pre MHD na viacerách nových úsekoch. Neohľaduplní vodiči si však v týchto pruhoch jazdia aj naďalej, a tak si na nich polícia plánuje posvietiť.
Vydané  Text: 
**Dopravná situácia je z roka na rok horšia**, za čím stojí predovšetkým rozsiahla výstavba v Bratislave a okolí, narastajúci počet áut na cestách a v neposlednom rade nedostatočná a nevyhovujúca infraštruktúra. Podľa aktuálnych štatistík dnes jazdí po Bratislave viac ako 300-tisíc áut, pričom v priemere je v každom z nich **1,7 pasažiera**. Naopak v takom trolejbuse sa môže odviezť naraz aj 150 ľudí, čo by znamenalo, že **iba 1000 autobusov, trolejbusov a električiek by dokázalo nahradiť všetky autá**. Je nereálne, aby každý vodič vymenil auto za MHD, ale mesto si zavedením nových pruhov pre MHD sľubuje aspoň čiastočné odľahčenie dopravy a menej dopravných zápch. **Podobne** to funguje aj v mnohých **iných európskych mestách**, avšak na Slovensku si vodiči na takéto dopravné obmedzenia zvykajú pomaly. Každá sekunda sa počíta, preto neraz vojdu do autobusového pruhu, aby si tým skrátili jazdu v zápche. Výsledkom sú ale zápchy aj v pruhoch vyhradených pre MHD. **Mesto preto upozornilo políciu**, aby zvýšila hliadky na týchto úsekoch. Pozor však aj na uplatnenie objektívnej zodpovednosti, ktorú polícia stále viac využíva. V praxi to znamená, že aj keď na ceste nestojí žiadna hliadka a vodič jazdí v pruhu pre autobusy, môže mu prísť pokuta priamo domov do schránky. **Výška pokuty je v prípade jazdy v bus pruhu až 99 eur**.
Zdroj: DPB Facebook
„*Rozumiem motoristom, že BUS pruh považujú za vec, ktorá im môže skomplikovať jazdu mestom. Opticky sa totiž zdá, že zápcha sa predĺži, keďže autá sa premiestnia z dvoch do jedného pruhu. Spravidla však priepustnosť ulice určuje semafor, ktorý na konci každej ulice vypustí počas jedného cyklu zelenej len určitý počet áut. A ten počet je napr. v prípade kritizovaného BUS pruhu na Záhradníckej ulici rovnaký ako predtým. Inými slovami, Záhradníckou prejde v rovnakom čase rovnaký počet áut, hoci opticky stoja v dlhšom rade*,” vyjadril sa na svojej facebookovej stránke primátor mesta **Matúš Vallo**. Nemá teda zmysel bojkotovať nové pravidlá a radšej treba zvážiť, či by šoféri aspoň v určité dni alebo za určitých okolností nemohli uprednostniť MHD a využívať ju viac. Efekt síce nebude viditeľný hneď, ale správne využívanie BUS pruhov zlepší dopravnú situáciu v hlavnom meste.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Vyberáme najlepšiu verziu

Poradca pri kúpe Mitsubishi ASX a COLT: Chameleón a mestská zbraň

  • Mestské Mitsubishi Colt ponúka krásny dizajn, päťročnú záruku a môžete si ho vybrať aj s hybridným pohonom. Lenže mali by ste? Povieme vám, ktorá výbava a motorizácia je pre vás!

     Máloktorý crossover v tejto triede ponúkne také široké rozpätie výbav a pohonov, ktoré zahŕňajú klasiku, mild-hybrid, hybrid, aj plug-in hybrid, ako práve ASX! 
  • Predstavujeme AUDI Q6 e-tron: Technologický skok

  • Toto nie je vylepšenie, ani evolúcia. Audi Q6 e-tron predstavuje úplne novú generáciu elektromobilov Audi.

     Nová platforma, nový dizajn, nové technológie, nové riešenia. Také významné, že budú základnými stavebnými kameňmi pre Audi ešte na mnoho ďalších rokov.  Model Q6 e-tron je priekopníkom, ktorý prináša tieto riešenia ako úplne prvý.