Aktuality

Novinári porovnali spotrebu 37-ročného Golfu s novým a s výsledkami išli za šéfom vývoja vo VW

Automobilky na celom svete, predovšetkým tie pôsobiace v Európe, sú v posledných rokoch aktívne tlačené k tomu, aby zniživovali spotrebu svojich automobilov a tým pádom aj emisie škodlivých plynov, ktoré vznikajú pri spaľovaní paliva.

Od zavedenia emisných noriem EURO prešli automobily nepochybne významnú cestu v ústrety znižovania nepriaznivého dopadu na zdravie ľudí. S tým priamo súvisí aj spotreba paliva, či už nafty alebo benzínu, ktorá sa v priebehu rokov významne zlepšila.

V skutočnosti nie je možné korektne porovnávať spotrebu starých vozidiel a tých nových iba hodnotením oficiálnych údajov. Medzičasom sa zmenila metodika merania spotreby z NEDC na WLTP, okrem toho sa zmenili aj reálie v spotrebiteľskom správaní, automobily sa stali výkonnejšími a mnohé modely medzigeneračne výrazne zmenili svoju pohotovostnú hmotnosť.

Pokiaľ však ide o praktickú a okamžitú spotrebu vozidla, tam by sme do úvahy nemuseli brať medzigeneračný vývoj, zmeny hmotností a zvyšovanie výkonov, pretože zámer je porovnať spotreby a odpovedať na otázku, či boli staré autá úspornejšie ako tie nové.

S takouto motiváciou započali krátky porovnávací test novinári, ktorí si na mušku vzali 37-ročný (vtedy 30-ročný) Volkwagen Golf a jeho modernejšiu verziu s naftovým motorom BlueMotion (2008). Jedná sa o starú reportáž, ale v týchto dňoch sa opäť objavila na slovenskom internete a vyvolala pomerne veľký ohlas.

Automobily údajne jazdili v rovnakých podmienkach v meste na trase rovných sto kilometrov, pričom novinári zhodnotili spotrebu paliva následným dotankovaním. Z výsledkov testu vyplynulo, že zatiaľ čo nový Volkswagen Golf z roku 2008 uvedenú vzdialenosť prešiel za 4,92 litra, starý Golf z roku 1982 rovnakú trasu zvládol za 4,05 litra. Teda starý Golf bez moderných technológií mal spotrebu nižšiu.

Novinári napokon išli za vtedajším šéfom vývoja vo Volkswagene a konfrontovali ho s výsledkami testov. Dočkali sa však neutrálnej odpovede, že uvedený test nie je možné komentovať. Video z reportáže bolo v tejto chvíli ukončené a divák tak ostal v situácii, kedy musel sám vyvodiť závery, hoci z neúplných informácií. Je nepochybné, že zámer človeka, ktorý toto video opäť publikoval a skrátil, bolo vzbudiť vášne a podnietiť kritiku Volkswagenu.

Odpoveď šéfa vývoja však bola na mieste a veľmi správna. Vravel, že nemôže objektívne zhodnotiť výsledky tohto testu, pretože nevie podrobnosti o jeho metodike a o porovnávaných autách.

Aby bolo možné skutočne zhodnotiť takéto dve vozidlá, museli by byť v prvom rade v špičkovej technickej kondícii, aby sa vylúčil vplyv prípadných porúch na výsledky testov. Do automobilov by malo byť tankované palivo, na ktoré bol daný motor navrhnutý. Ďalej by bolo potrebné porovnávať verzie vozidiel, ktoré sú si aspoň trocha podobné, teda nie najmenej výkonný dízel s tým vysokovýkonným (taký podľa vlastných slov testovali novinári).


Je očividné, že internet je plný pseudoodborníkov, ktorí radi vykrikujú, že automobilky klamú a zámerne vyrábajú autá s vyššou spotrebou ako v minulosti. Alebo kričia o tom, že Európska únia koná s úmyslom podkopávať vývojárom nohy a výsledkom tejto snahy je zvyšovanie spotreby áut.

Je však nepochybné, že ekologický a zdravotný dopad automobilov sa v posledných rokoch zásadným spôsobom zmenil k lepšiemu a zatiaľ čo staré autá boli fakticky stroje na rakovinu, tie dnešné nedymia ani pri extrémnej záťaži.

Namiesto podľahnutia primitívnym emóciám by si mal každý jeden divák tohto videa premyslieť, či vôbec o niečom vypovedá a mal by začať uvažovať kriticky. Práve to je cesta k tomu, aby divák nebol oklamaný všadeprítomnými „zaručenými pravdami“ na internete.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie