Opravujete si auto doma? Toto je 5 najčastejších chýb, ktorým by ste sa pri opravách mali vyhnúť.
Na základe online príručiek robia vodiči opravy bez potrebnej prípravy, skúseností a bez špecializovaných nástrojov, ktoré sú pri mnohých opravách nevyhnutné.
Vydané Text: Peter Orosz
1. Výmena rozvodového remeňa
Vymením rozvodový remeň a ešte k tomu ušetrím. Domáci opravári by si ale mali uvedomiť, že ak nie je remeň správne nasadený, tak ich namiesto úspory čaká pekne drahá oprava. **Nesprávne nainštalovaný remeň môže viesť k trvalému poškodeniu motora, čo je veľmi vážny a nákladný problém.** „Nestačí len vymeniť rozvodový remeň. Je totiž vysoko pravdepodobné, že zdroj poškodenia jedného prvku hnacieho systému ovplyvní tiež jeho ostatné súčasti. **Je preto dôležité vymeniť ako remene, tak i kovové súčasti.** Zároveň je nutné dbať na správny postup a použiť špecializované nástroje určené na tento úkon. Správne napnutie remeňa je potrebné premerať, čo sa nezaobíde bez prístrojov, ktoré bežný domáci majster vo svojej garáži nemá,” hovorí Jindřich Krejčí, riaditeľ projektu ProfiAuto.2. Výmena tlmičov
Tu už našťastie aj online príručky uvádzajú, že ide o zložitejšiu úlohu, ktorá si vyžaduje ako znalosti, tak i vybavenie. Po výmene tlmičov je nutné skontrolovať geometriu a správne vyrovnanie kolies. Ak to opravujúci domáci majster neurobí, tak v najlepšom prípade sa prvky riadenia, odpruženia a pneumatiky opotrebujú nerovnomerne alebo rýchlejšie. **V horšom prípade sa auto začne počas jazdy hojdať zo strany na stranu alebo prekĺzavať.** U niektorých modelov je tiež potrebné poznať zvláštnosti, ktoré výmenu sprevádzajú. Napríklad u niektorých hatchbackov sa dá k zadným tlmičom dostať až po odstránení čalúnenia v kufri. **Skúsený mechanik pri výmene posúdi stav jednotlivých montážnych prvkov, ložísk, nárazníkov a krytov.** Ich zlý stav totiž môže prispievať k skráteniu životnosti vymenených tlmičov.3. Výmena kolies a nastavenie senzoru TPMS
Ďalšia pasca čaká na domácich majstrov podľa odborníkov z ProfiAuto pri výmene kolies a nastavení senzorov tlaku TPMS. Ak chce mať vodič dve sady ráfikov s pneumatikami, tak je nutné, aby každý z nich mal svoje senzory. To je však veľmi drahé. Vodiči si ale napriek tomu, že je to nezákonné, inštalujú normálny ventil. **Zákon totiž vyžaduje, aby vodič dostal varovanie o nízkom tlaku v pneumatike, takže ak nie sú senzory nainštalované, budú hlásiť chybovú hlášku.** Nákupom druhej sady senzorov sa ale problém nevyrieši, pretože nové senzory musia byť správne nastavené. To znamená, že nestačí senzor správne naprogramovať, je nutné nastaviť tiež správnu polohu kolesa na osi. To sa však dá, bez špecializovanej techniky, len veľmi ťažko zvládnuť doma v garáži. Ak tieto úkony nebudú urobené správne, tak sa môže počas jazdy dostaviť náhle brzdenie alebo iný problém súvisiaci s kolesom pri jazde na nekvalitnej alebo rozbitej ceste. Nevyvážené kolesá nielen že znižujú pohodlie počas jazdy, ale znižujú i bezpečnosť. **Kvôli nesprávnej výmene sa tiež rýchlejšie opotrebovávajú pneumatiky, komponenty riadenia a odpruženia.**4. Elektronika a elektrické systémy
Vodiči tiež skúšajú rôzne návody, ktoré riešia opravy súvisiace s elektronikou a elektrickým systémom. Kontrolky v autách a chyby zobrazené na palubnom počítači nie sú úlohami pre internetový vyhľadávač. **To, že sa niektorému nášmu známemu podarilo z takého návodu svoj problém vyriešiť, ešte neznamená, že rovnaký postup bude fungovať i pre naše auto.**5. Výmena batérií
Napriek tomu, že vodič si kúpi batériu vhodnú pre svoj model auta, je potrebné si uvedomiť súvislosti. **Automobil musí totiž s novou batériou naplno spolupracovať. Niektoré autá zvládajú toto prepojenie samy, ale u iných je potrebné všetko nastaviť pomocou počítača.** Ak k tomu nedôjde, tak nám napríklad systém Štart-Stop nebude správne fungovať alebo sa nová batéria rýchlo vybije. Mnoho domácich majstrov je motivovaných nechodiť do servisu a ušetriť peniaze. Spočiatku ekonomicky výhodná oprava sa ale môže postupom času pekne predražiť. Je preto potrebné zvážiť, či chceme neodbornými úpravami prísť napríklad o záruku. Ďalej je potrebné myslieť na ďalšie aspekty týchto opráv, ktorými sú problémy spojené s ekológiou, recykláciou a využitím batérií, pneumatík, použitých dielov alebo kvapalín.
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!
Pokračujte na ďalší príspevok »
Cyklistika v Rakúsku
Najkrajšia a najlepšia. Cykloturistika v Rakúsku zahŕňa nížiny, hory, pamiatky aj rozprávkovú prírodu
Rozmanitosť rakúskych cyklotrás je dychberúca. Či sa už chcete na bicykli iba kochať alebo prekonávať samých seba, táto krajina vám to umožní do sýtosti.
Tak vysadnite na bicykle a šliapnite do pedálov!Nový model
Nový NISSAN QASHQAI odhalený! Zmena je priam obrovská, kamery vidia aj pod podvozok
Nová verzia kompaktného SUV Qashqai sa podobá na elektromobil Ariya.
Novinkou je tiež celkom nový stupeň výbavy N-DesignTieto pneumatiky budú už čoskoro nelegálne. Máte ich aj vy?
Používate na aute pneumatiky s označením M+S? Mali by ste si dať pozor. Od októbra tohto roka nemusia byť legálne.
Dôvodom je zavedenie nového označovania. To prišlo ako odpoveď na mnohých výrobcov, ktorí symbolom M+S označovali aj pneumatiky, neprispôsobené na jazdu na snehu.Spravodajstvo
Rezort obrany vyzýva ľudí, aby nelietali dronmi nad vojenskými objektmi a infraštruktúrou
Ohrozenie letovej prevádzky môže vyústiť do trestnoprávneho stíhania a pokuty 500 €, informuje rezort obrany.
Volvo na Slovensku
Európska komisia schválila dotáciu pre Volvo, na Slovensko prinesie 3300 pracovných miest
Automobilka bude na Slovensku vyrábať až 250-tisíc vozidiel ročne.
Celkové náklady na projekt výroby elektromobilov predstavujú 1,2 miliardy eur.Dopravná poradňa
Na tieto otázky policajnej hliadky je najlepšie odpovedať „nie“
Počas policajnej kontroly je vhodné správať sa slušne a ústretovo.
Na niektoré otázky je však lepšie odpovedať stručné a jasné nie. Nejde pritom o nezdvorilosť.Šokujúca zmena. Taliani zakázali značke Alfa Romeo používať Milano, musí dodatočne zmeniť názov svojho nového auta
talianska vláda oficiálne oznámila, že použitie mena „Milano“ je zákonom zakázané. Deje sa tak celé mesiace po tom, čo Alfa Romeo ohlasovala názov novinky vopred.
Alfa Romeo teraz nemá inú možnosť ako názov nového SUV zmeniť. Milano sa bude volať Junior.Servis
Prejazd cez veľkú mláku za dvetisíc eur. Vode na ceste sa radšej autom vyhnite
Následky nárazu do vody môžu byť pre vozidlo signifikantné, mnohým situáciám sa pritom dá vyhnúť.
Spravodajstvo
Hyundai zverejnil slovenské ceny nového Santa Fe, na výber je kopec verzií s rozdielom 17 500 €
Hyundai Santa Fe je na Slovensku k dispozícii iba s jediným spaľovacím motorom 1.6 T-GDi, avšak v odlišných konfiguráciách pohonu.
Popri 5-miestnom vyhotovení je v predaji aj 6- a 7-miestne.Servis
Ako dlho vydrží elektromobil? Nemci zverejnili poznatky z praxe
Kedy je najlepší čas predať svoj elektromobil?
Automobilky poskytujú na batérie dlhé záruky, ale aká je realita vlastníctva?