Toyota Yaris ako offroadový špeciál? Žiadny problém, vo WRC patrí k najlepším

Toyota Yaris WRC mieri na juh Európy na štrk, piesok a úzke cesty Sardínie.
Vydané  Text: 

Pretekárska sezóna sa láme v polovici a na tím **TOYOTA GAZOO Racing WRT** (World Rally Team) už čakajú dve šotolinové podujatia na juhu Európy. Siedme kolo v Portugalsku sa koná od 30. mája do 2. júna a po ňom bude rýchlo nasledovať kolo číslo 8 na talianskom ostrove Sardínia v dňoch **13. – 16. júna**. Obe podujatia sú pre tím i jazdeckú zostavu v zložení Ott Tänak, Jari-Matti Latvala a Kris Meeke poslednou príležitosťou na zisk bodov pred letnou prestávkou šampionátu. Tänak po svojom druhom víťazstve tohtoročnej sezóny drží druhú pozíciu v rebríčku pretekárskych jazdcov šampionátu, iba 10 bodov za lídrom. Pre Portugalskú rely sú typické rýchle a zároveň technické úseky na povrchu tvorenom štrkopieskom. To spravidla znamená obmedzenú priľnavosť pre prvé vozidlá na trati v úvodných prejazdoch, ale potom pri druhom prejazde sa trať stáva kamenistou s vyjazdenými koľajami. Akcia sa opäť uskutoční v meste **Matosinhos neďaleko Porta**, avšak slávnostné otvorenie vo štvrtok večer sa presúva do Coimbry a piatkové zápolenie prebehne okolo neďalekého Arganilu: oblasti, kam šampionát WRC naposledy zavítal v roku 2001. Medzi dvojicou prejazdov troch rýchlostných skúšok nie je naplánovaný poludňajší servis vozidiel; deň zavŕši superšpeciálka v Lousade. Zvyšok rely budú posádky poznať o niečo lepšie: sobota zahŕňa tri merané úseky (vždy prechádzané dvakrát), z toho dva v pohorí Cabreira; v nedeľu čaká jazdcov s navigátormi spolu päť rýchlostných skúšok okolo mesta Fafe, vrátane dvoch prejazdov presláveného úseku s identickým názvom a veľkým skokom tesne pred cieľom.
### Sardínia plná rýchlych a úzkych ciest s pieskom Talianska rely na Sardínii pozostáva z rýchlych a úzkych ciest s jemným piesočnatým povrchom, ktorý ustupuje s každým prechádzajúcim vozidlom a mení sa na kamenistú trať s vyjazdenými koľajami. Každá nepozornosť jazdca môže byť rýchlo potrestaná odhalenými balvanmi a stromami pozdĺž trate. Možno tiež očakávať veľmi vysoké teploty. Podujatie bude mať opäť základňu v meste Alghero; akcia sa začne superšpeciálkou vo štvrtok večer na neďalekej motokrosovej dráhe Ittiri. Zloženie programu sa veľmi podobá na ročník 2018, iba s drobnými rozdielmi. Piatok zahŕňa štyri merané úseky v severovýchodnej časti, vždy prechádzané dvakrát, zatiaľ čo sobotňajšie eresky sú položené východne a obsahujú dva prejazdy troch meraných úsekov, vr. Monte Lerno so slávnym Mickyho skokom. V nedeľu rely zavíta na pobrežie severne od Alghera, kde sú naplánované dva merané úseky s opakovaným prejazdom. Geografická blízkosť oboch podujatí v Portugalsku a na Sardínii znamená, že ich predpisy WRC definujú ako ,spojené rely‘, podobne ako tomu bolo pri dvoch predošlých podujatiach v Argentíne a Čile. To znamená, že vozidlá klasifikované v poslednej rýchlostnej skúške v Portugalsku musia na Sardínii používať identický podvozok, motor a prevodovku (vrátane prevodovky náhradnej). ### Ako to prebiehalo vlani? Rely v Portugalsku sa pre tím nezačala dobre, keď Ott Tänak musel odstúpiť po tom, čo v druhom meranom úseku narazil na skalu a poškodil systém chladenia motora; Jari-Matti Latvala zase poškodil zavesenie v úseku SS3. Latvala bol schopný znovu vyjsť a ukázať dobré tempo, rovnako tak ako Esapekka Lappi, ktorý vyhral Power Stage a došiel celkovo ako piaty. Na Sardínii všetci traja jazdci bojovali o pódiové umiestnenie, avšak uspel iba Lappi, ktorý došiel celkovo tretí. Latvala zakončil na siedmom, resp. Tänak na deviatom mieste: obaja znovu nastupujúci do pretekov po predchádzajúcich problémoch. Citácie: #### Tommi Mäkinen (šéf tímu) „V Čile sme sa tešili zo skvelých hladkých ciest a teraz sa v nasledujúcich dvoch podujatiach vraciame na drsnejší povrch, čo platí najmä pre Sardíniu. Portugalsko spravidla nie je moc zlé: môže byť aj celkom pekné a rýchle, záleží však na podmienkach. Je to náročná oblasť s mnohými odlišnými cestami, z ktorých si môžu usporiadatelia vyberať. Veľa sme zapracovali na vylepšeniach pre drsnejšie podmienky a pred niekoľkými dňami sme na severe Portugalska naše vozidlá úspešne vyskúšali, aby sme boli na tieto podujatia lepšie pripravení.“
Martin Jarveoja a Ott Tanak
#### Ott Tänak (jazdec, vozidlo č. 8) „Nasledujúce dve rely mám rád a obe pre mňa majú osobitný význam: Portugalsko bolo vôbec prvým kolom WRC, do ktorého som nastúpil, a Sardínia je zase miestom, kde som prvýkrát vybojoval pódiové umiestnenie a svoje prvé víťazstvo. Miestami ide o pomerne rýchle rely, ale tiež môžu byť veľmi náročné, ako sme si vlani vyskúšali. Avšak tím veľa intenzívne pracoval, a tak verím, že sme dobre pripravení. Víťazstvo v Čile bolo skutočne dôležité: rozhodne nás vrátilo späť do boja. Teraz nesmieme stratiť koncentráciu a musíme skúsiť vybojovať pár pekných bodov v nasledujúcich dvoch podujatiach.“
Miikka Anttila a Jari-Matti Latvala
#### Jari-Matti Latvala (jazdec, vozidlo č. 10) „Portugalsko mi vždy pripomína niektoré úseky v Argentíne s jej piesočnatými cestami, tie však nie sú také drsné. Ale tento rok sa na piatkovú etapu presúvame do Arganilu, čo je preslávená časť Portugalskej rely organizovanej v 80. a 90. rokoch, kde cesty trochu pripomínajú skalné podložie, náročnejšie na obutie. Hlavným rozdielom na Sardínii je to, že cesty vždy majú tvrdý podklad, sú užšie a po ich okrajoch je veľa veľkých kameňov, ktorým sa treba vyhnúť. Z poslednej skúšky minulý víkend som odchádzal s veľkým optimizmom: cítim, že sme vozidlo vylepšili na jazdu v drsných podmienkach, takže sa na tieto rely už teším s pocitom istoty, že máme silný a rýchly automobil. Verím, že môže opäť stáť na stupňoch víťazov.“
Seb Marshall a Kris Meeke
#### Kris Meeke (jazdec, vozidlo č. 5) „Na Portugalsko sa už teším. Túto rely dobre poznám a vždy sa mi tam celkom darilo – v roku 2016 som ju vyhral a v nasledujúcich dvoch ročníkoch som tam išiel na čele. Čo sa týka Sardínie, tam som v posledných sezónach moc nenajazdil, avšak ostrov celkom dobre poznám z minulosti. Niekoľko posledných podujatí nás frustrovalo. Boli sme dosť rýchli na to, aby sme to dotiahli až na stupne víťazov, takže teraz sa naozaj musíme zamerať na to, aby sme to pretavili na dobrý výsledok. Skúšky v pondelok dopadli dobre, vždy sa snažíme nájsť spôsob ako vozidlo zlepšiť, a tak dúfam, že sme na budúcu dvojicu podujatí v dobrej forme.“




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.