Na čo by mali myslieť vysokí ľudia, keď si kupujú auto

Tieto odporúčania môžu zásadne ovplyvniť výber vášho nového auta.
Vydané  Text: 

Vysokí ľudia sú vraj úspešnejší, majú väčší rešpekt a zarábajú viac peňazí. To všetko sú nesporné výhody, aj keď pravdivosť týchto tvrdení určite neplatí na všetkých. Ak však výška presiahne určitú hranicu, spája sa s ňou aj viacero problémov v bežnom živote. Napríklad aké auto si vybrať, aby vám v ňom bolo pohodlne a aby ste sa cítili bezpečne. Aké základné veci by si teda mali vysokí ľudia pri výbere auta všímať? **V prvom rade by sa mali zamerať na priestor na nohy, priestor na hlavu a komfort pri nastupovaní a vystupovaní z vozidla**.
### Sedadlá Pri sedení na stoličke vysokým ľuďom vyhovuje viac sadnúť si na vyššiu stoličku. Keď si ale majú prispôsobiť sedadlo v aute, dávajú si sedadlo nižšie, aby mali viac priestoru na hlavu. Výsledkom však je, že ich kolená sú bližšie k bokom, čo je nepohodlné pre boky aj pre chrbát. Ďalším problémom je sklon sedadla. Všetci ľudia majú dlhšie nohy ako ruky. Ak si teda vysokí ľudia posunú sedadlo viac dozadu, aby sa im zmestili nohy, ich ruky budú príliš ďaleko od volantu a budú ich mať celý čas natiahnuté. Spolu so znížením sedadla sa tak nakoniec vysokí ľudia hrbia za volantom. Pomôcť vyriešiť tento problém môžu telskopické pedále a nastaviteľný volant, ale ani to nemusí stačiť. Bezpečnostné pásy sú tiež nastavené na priemernú výšku, ktorú keď presiahnete, výška, v ktorej sa pás zapína na ramene vám nebude pasovať rovnako ako bedrová podpora. Všetky tieto faktory zvyšujú riziko zranenia pri zrážke.
### Malé autá Nedostatok priestoru na nohy má vplyv na reakčný čas pri stlačení brzdy, čo zvyšuje pravdepodobnosť nehody. Nehody vysokých ľudí mávajú tiež vážnejšie následky kvôli airbagom, nízkym hlavovým opierkam a nedostatku priestoru na nohy. Dokonca aj mimo auta je bezpečnosť vysokých ľudí na cestách znížená. Nárazníky auta sú nastavené tak, aby minimalizovali zranenia pri zrážke s priemerne vysokými ľuďmi a nie s vysokým človekom, ktorý má oveľa dlhšie nohy. Menej zjavnými deficitmi menších áut je ich ergonómia, ktorá môže vysokému človeku spôsobiť viacero potiaží s muskuloskeletálnym systémom. ### Dvakrát merajte a raz kúpte V prvom rade sa zamerajte samozrejme na komfort, ale zabudnúť by ste si nemali ani meter. Priestor na nohy zmeriate ako najdlhšiu nohu, ktorá sa zmestí do úplne posunutého sedadla dozadu. Výpočet sťažuje ohýbanie kolenného kĺbu, poslúžiť vám však môže obyčajná lepiaca páska, ktorú použijete namiesto metra. Priestor na hlavu je vertikálna vzdialenosť so sedadlom v najnižšej pozícii, od najnižšieho bodu na sedadle do bodu na strope, ktorý je priamo nad ním. Meranie priestoru na hlavu môže byť mätúce, pretože autá sa odlišujú v rozsahu, do ktorého strecha stúpa nad úroveň videnia. Dôležitá teda nie je len výška priestoru, ale najmä viditeľnosť z najvyššieho možného bodu. Lepšie je teda merať výšku po vrch čelného skla. Ďalším dôležitým meraním je výška úrovne videnia. Ide o vertikálnu vzdialenosť od podlahy (bez podložky) po bod, kde sa čelné sklo stretáva so strechou. Toto číslo nám vyjadruje užitočný priestor v kabíne a je tiež dôležitým ukazovateľom ľahkosti pri nastupovaní a vystupovaní z vozidla. Vysokí ľudia s dlhými končatinami považujú za väčší problém priestor na nohy ako priestor na hlavu. Nemali by však považovať za hlavný ukazovateľ vhodnosti auta iba priestor pre nohy. Sedadlo sa dá vertikálne nastaviť tak, aby mali nohy priestoru dosť, ale výšku stropu kabíny nenastavíte.
### Zlepšenie viditeľnosti Najčastejším problémom vysokých ľudí je zlá viditeľnosť semaforov. Ako najlepšia pomôcka pri tomto probléme sa ukazuje Fresnelova šošovka. Tá je sploštená a presmeruje svetlo zo semafora na vaše oči. Takýto malý kúsok plastu na vašom čelnom skle dokáže robiť zázraky. Správnym umiestnením môžete vidieť napríklad aj dieťa, ktoré skrčené za vozidlom pod úrovňou zadného okna, ako to vidíte na obrázku vyššie. ### Ako si vybrať správne auto Mnohí ľudia si myslia, že čím väčšie auto si kúpia, tým bude vhodnejšie pre vysokého človeka. Žiaľ, vzťah medzi veľkosťou auta a jeho vhodnosťou pre vysokých ľudí nie je veľký. Priestor navyše je väčšinou venovaný väčšiemu rázvoru, väčšiemu motoru alebo batožinovému priestoru. Riešením nie je samozrejme ani strešné okno, cez ktoré by si vysoký človek mohol prestrčiť hlavu, ale to je hádam každému jasné. Dobrou radou je auto si poriadne vyskúšať, ísť na testovaciu jazdu, zmerať si jeho parametre a nedať na prvý dojem či odporúčania nižších ľudí, ktorí sa s vašimi problémami nestretávajú. ### Zopár tipov nakoniec * Vyhýbajte sa strešným oknám, uberajú vnútorný vertikálny priestor. * Ak volant zabraňuje výhľadu na tachometer a neviete si vhodne nastaviť volant, vyskúšajte výbavu s head-up displejom. * Odstráňte si spod nôh podložku, pridá vám to trocha priestoru na nohy. * Spätné zrkadlo môže blokovať vás výhľad. Zvážte ich montáž na nové miesto, ak je to možné.








Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.