Spoznajte pohon Škoda BlueDrive. Zrejme ste s ním už jazdili a ani o tom neviete.

Škoda kombinuje elektrický s naftovým pohonom už dávno.
Vydané  Text: 
V motoristických kruhoch počúvame predovšetkým o naftových motoroch a benzínových troj- a štvorvalcoch, ktoré automobilka Škoda preberá od domáceho koncernu Volkswagen. V posledných rokoch okrem nich čítame aj o elektrifikovaných a elektrických pohonoch, ktoré Škoda mieni začleniť do svojho portfólia motorizácií už v dohľadnej dobe. Existuje však pohon s názvom BlueDrive, ktorý si Škoda vyrába vo vlastnej réžii. Že ste o ňom nepočuli? Takmer určite s ním máte osobnú skúsenosť, hoci to možno ani neviete. Škoda je obrovská spoločnosť. Bolo by veľmi naivné domnievať sa, že jej pôsobenie začína a končí pri osobných automobiloch, pretože okrem nich vyrába napríklad aj trolejbusy, električky, súpravy metra, lokomotívy, elektrické pohony pre ďalšie prostriedky verejnej dopravy. V Plzni sa nachádza obrovské stredisko spoločnosti Škoda Transportation a.s., ktoré ponúka prakticky všetky služby súvisiace s technickým servisom prostriedkov hromadnej dopravy. Názov spoločnosti, ktorá sa venuje výrobe elektrických pohonov, je Škoda Electric.
Trolejbusy a elektrické autobusy od Škody sú vyrábané spoločne s poľskou značkou Solaris, električky sa predávajú ako Forcity (Classic, Smart, Plus a Alfa) a Elektra, najnovšie súpravy metra nesú názov NěVa a Škoda uvádza, že ich vyvinula v spolupráci s ruskou spoločnosťou Vagonmaš sídliacou v Petrohrade. Jedným z produktov Škody Electric, ktorá má zdôraznenie elektrifikácie logo upravené do modrej farby, je aj pohon BlueDrive. Jedná sa o elektrický systém pohonu veľkých dopravných prostriedkov, ktorý je škálovateľný a upraviteľný podľa potreby daného zákazníka.
### Naftový hybrid nie je pre Škodu žiadnou novinkou O detailoch pohonu BlueDrive sa na internete dozviete pomerne málo informácií, podrobnosti sú určené pre obchodných partnerov a vlastnosti systému sú dolaďované podľa ich potrieb. Vieme však napríklad to, že moderné trojlejbusy značky Škoda Solaris sú dodávané s elektrickým pohonom doplneným o batériovú sadu, ktorá umožňuje až štvorkilomerovú jazdu trojlejbusu aj bez kontaktu s elektrickým vedením. Áno, v porovnaní s takým osobným automobilom – plug-in hybridom je to veľmi malé číslo, ale je potrebné uvedomiť si, že celková hmotnosť takéhoto trolejbusu dosahuje 28 000 kilogramov. Maximálny výkon pohonného systému Škoda BlueDrive v 12-metrových trolejbusoch je 160 kW (214 k), pričom v 18-metrových verziách sa používa výkonnejší motor s max. výkonom 250 kW (335 k). Rekuperácia energie pri brzdení dosahuje účinnosť 15 až 30 percent.
### Maximálna rýchlosť je prekvapivo nízka V Bratislave či Banskej Bystrici sa môžete povoziť napríklad na trojlebusoch Škoda 30 Tr SOR s dĺžkou 12 metrov, ktorých pohonný systém Škoda BlueDrive disponuje max. výkonom 160 kW (214 k), max. rýchlosťou 65 až 70 km/h. Motor Škoda 4 ML 3444 K/4 je štvorpólový asynchrónny, má externé chladenie a napája sa napätím 600 / 750 V s jednosmerným prúdom. Riadiaca jednotka obsahuje mikroprocesorom riadený napäťový menič s rekuperáciou. Ak by vás zaujímali aj ďalšie detaily, vedzte, že pohotovostná hmotnosť 12-metrového trojlejbusu je minimálne 10 200 kg, max. hmotnosť dosahuje 17 300 až 17 550 kg. Verzia s hybridným pohonom je vybavená aj naftovým štvorvalcovým motorom Iveco NEF N40ENT s max. výkonom 118 kW (158 k). Okrem toho sa naftovoelektrické verzie predávajú aj vo výkonnostných verziách naftového motora 50 a 80 kW. Takmer 19 metrov dlhý trojlejbus Škoda 31 Tr SOR má max. výkon elektromora 250 kW (335 k), trojfázový asynchrónny motor Škoda Electric 2 ML 3846 K/6, pohotovostnú hmotnosť 16 000 kg a celkovú hmotnosť 27 330 až 27 500 kg. Napriek výrazne vyššiemu výkonu tohto motora v porovnaní s tým v 12-metrovej verzii umožňuje jazdu rýchlosťou nanajvýš 65 – 70 km/h. **Električky sú ale úplne iná káva**. Napríklad Škoda Forcity Plus, ktorú môžete vidieť v Bratislave, má pohon s maximálnym výkonom 480 (643 k) až 1 200 kW (1 609 k), max. rýchlosť 80 km/h a šialený max. krútiaci moment až **400 kNm**, teda 400 000 Nm!

Zdroje:
https://www.skoda.cz/en/products/trolleybuses/
https://imhd.sk/bb/vehicles/17/Trolleybuses
http://www.busportal.sk/modules.php?name=article&sid=9672
Fotografie: Škoda Electric, IMHD




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Vyberáme najlepšiu verziu

Poradca pri kúpe Mitsubishi ASX a COLT: Chameleón a mestská zbraň

  • Mestské Mitsubishi Colt ponúka krásny dizajn, päťročnú záruku a môžete si ho vybrať aj s hybridným pohonom. Lenže mali by ste? Povieme vám, ktorá výbava a motorizácia je pre vás!

     Máloktorý crossover v tejto triede ponúkne také široké rozpätie výbav a pohonov, ktoré zahŕňajú klasiku, mild-hybrid, hybrid, aj plug-in hybrid, ako práve ASX!