Aktuality

Toto nové kupé jazdí na veľmi netradičné palivo a na jednu nádrž prejde 1 200 kilometrov

Doba, kedy sa autá rozdeľovali na benzínové a naftové, je definitívne preč. Je síce pravdou, že prvý elektromobil vznikol ešte koncom 19. storočia a v roku 1900 údajne v Spojených štátoch jazdilo až 38 percent áut na elektrinu. Potom sa však vývojové centrá automobiliek upriamili na vylepšovanie spaľovacích motorov a až v priebehu poslednej dekády rastie tlak na nové spôsoby pohonu osobných automobilov.

LPG, CNG, benzín, nafta, elektrina z batérií, vodík, teraz aj metanol. Na pohon osobného automobilu môže byť použité prakticky čokoľvek, čo ponúkne vysokú účinnosť, bezpečnosť a potenciál realizácie v celosvetovom meradle.

Roland Gumpert Nathalie (methanol fuel cell, 2019)

Jedným zo zaujímavých experimentov je práve spomínaný metanol, ktorý chce využíva športiak Roland Gumpert Nathalie. Vozidlo s hranatým dizajnom a karosárskym vyhotovením dvojdverového kupé je poháňané štyrmi elektromotormi, ktorých parametre sú veľmi pôsobivé. Maximálny výkon pohonného systému ako celku predstavuje až 700 kW (~800 k), na jedno „natankovanie“ dokáže prejsť vzdialenosť až 850 kilometrov pri konštantnej rýchlosti 80 km/h a v eko-móde až 1 200 kilometrov! Zrýchlenie z nuly na 100 km/h elektromobil dosiahne už za 2,5 sekundy a maximálna rýchlosť 306 km/h takisto vzbudzuje rešpekt. Sú takéto čísla vôbec reálne? Zatiaľ nám ostáva veriť výrobcovi, že o parametroch svojho koncepčného stroja neklame.

Každé koleso je poháňané samostatným elektrickým motorom, športiak teda disponuje pohonom všetkých kolies.

Roland Gumpert Nathalie (methanol fuel cell, 2019)

Metanol ako palivo je skladované v palivových článkoch, v ktorých medzi anódou a katódou prebieha chemická reakcia. Vedľajším produktom tejto reakcie sú voda a oxid uhličitý, hlavným zámerom výrobcu je využívať emitované elektróny schopné cez ďalšie technológie poháňať elektrické motory. Údajne je takto možné dosiahnuť tak vysokú účinnosť, že dojazd vozidla môže v ideálnom prípade dosahovať neuveriteľných 1 200 kilometrov.

Nepochybne veľmi dobrou správou súvisiacou s technológiou je rýchlosť dopĺňania paliva - trvá tri až päť minút, teda iba tak dlho ako tankovanie benzínu či nafty na bežnej čerpacej stanici.

Metanol je najjednoduchší alifatický alkohol. Sumárny vzorec je CH₃OH a zaujímavosťou je, že vrie už pri 64,7 °C a skvapalňuje sa pri -97,6 °C.

ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je redaktorom magazínu Autoviny.sk a časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. V mediálnej oblasti sa pohybuje od roku 2007, okrem konvenčných auto-moto tém sa venuje aj problematike udržateľnej mobility, technológiám a dizajnu.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

image
Testy

POROVNÁVACÍ TEST: Škoda Fabia 1.0 TSI vs. Kia Rio 1.4 D-CVVT

Či chceme, alebo nie, bola to práve prvá generácia Škody Fabia, ktorá posunula kategóriu malých hatchbackov do role rodinných automobilov. Tento posun vyvolal ohlasy na opačnej strane a mnohí konkurenti reagovali. No najväčší záujem na ukrojení podielu majú, samozrejme, kórejské automobilky. Ako obstojí Škoda Fabia 1,0 TSI v porovnaní s Kiou Rio 1,4 D-CVVT?