Je v poriadku preskakovať prevodové stupne? Na toto si musíte dať pozor!

Sloboda manuálneho radenia so sebou prináša aj zodpovednosť za techniku.

Nesprávnou technikou radenia si možno privodiť servisné problémy, no je to aj prípad preskakovania prevodových stupňov?
Vydané  Text: 

  • Môžem na manuálnej prevodovke vynechávať trojku alebo akýkoľvek iný prevodový stupeň?
  • Kedy používať medziplyn pri obsluhe manuálnej prevodovky?
  • Čo sa stane, ak vo vysokej rýchlosti zaradím dvojku?

Manuálne prevodovky so sebou prinášajú hneď niekoľko výhod, ku ktorým môžeme zaradiť aj ľubovoľnú voľbu prevodového stupňa.

V praxi to znamená, že počas jazdy môžete zaradiť akýkoľvek stupeň v ľubovoľnom čase.

Mnohí pre nižšiu spotrebu paliva preskakujú niektoré prevodové stupne a z prvého stupňa preradia rovno do tretieho. Podobný princíp sa využíva aj pri brzdení motorom, keď vodiči pri jazde z kopca podradia aj o dva stupne, čím šetria brzdy aj drahocenné palivo. Je takéto používanie manuálnej prevodovky vôbec bezpečné?

Inzercia

Inzercia

Advertisement

Na túto otázku sa pokúsil odpovedať Jason Fenske z portálu Engineering Explained, ktorý vysvetlil nielen možné riziká, ale aj správny princíp preskakovania prevodových stupňov. V tomto prípade veľmi záleží na spôsobe, akým sa rozhodnete preradiť.

V prvom rade sa nasledujúcim stupňom musíte zmestiť do rozsahu otáčok, v ktorom motor dokáže pracovať.

Ak pri rýchlosti 150 km/h podradíte zo šiesteho prevodového stupňa do druhého, riskujete pretočenie motora. Mnohým sa už podobným spôsobom podarilo agregát úplne odpísať. Buď takto motor surovo zadreli, alebo došlo k ohnutiu drieka ventilu a prerazeniu diery do piestov.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Menej fatálne je skoré zaradenie vysokého stupňa pri nízkej rýchlosti, vtedy riskujete „len“ jeho podtočenie, prípadne zhasnutie motora.

V prípade, že sa nasledujúcim prevodovým stupňom zmestíte do pracovného rozsahu otáčok, je veľmi dôležitá citlivá práca so spojkou a otáčkami. Jediná odlišnosť v porovnaní s postupnou zmenou prevodov je v tom, že pri priraďovaní musíte dlhšie počkať, než otáčky klesnú, a pri podraďovaní je zase ideálne použiť medziplyn.

V takom prípade minimalizujete namáhanie prevodového ústrojenstva a neriskujete vážne poškodenie sústavy.

Rozdiely v otáčkach motora a prevodovky sú totiž pri preskakovaní stupňov o niečo výraznejšie, a preto je dôležité pokúsiť sa ich čo najviac vyrovnať. To by nemalo robiť skúsenejším vodičom žiadne problémy. V prípade neopatrného preradenia totiž namáhate motor aj prevodovú sústavu, výsledkom čoho je nepríjemne šklbnutie s vozidlom.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

To môže buď rozhodiť rovnováhu auta, alebo dokonca zablokovať hnané kolesá. To vás pri ostrej jazde môže dostať do veľkých problémov, hlavne u vozidiel so zadným pohonom.

 

Inzercia

 




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.