Autolekárničky a ich zmeny: čo sa mení, odkedy a prečo?

Prinášame vám odpovede na najčastejšie otázky týkajúce sa zmien v povinnej výbave automobilov.
Vydané  Text: 

Autolekárnička je povinná výbava automobilov, pretože obsahuje nástroje potrebné k poskytnutiu prvej pomoci. Uplatnenie autolekárničky nachádzame v prípadoch, keď sa udeje dopravná nehoda a poskytujeme prvú pomoc, ale aj vtedy, keď sa staneme svedkami zranenia cyklistov, motocyklistov či chodcov. Význam prítomnosti autolekárničky v automobiloch nemožno podceňovať napriek tomu, že drvivá väčšina ľudí nerozumie jej obsahu, ani spôsobu použitia jednotlivých predmetov a nástrojov. Dovedna je ich sedemnásť a ich prítomnosť je definovaná zákonom od mája 2009. Zmeny tak prichádzajú po desiatich rokoch. Podľa súčasnej legislatívy musí byť autolekárnička oranžovej farby a na obale musí obsahovať biely kríž, čo je medzinárodne rešpektovaný symbol. Vyhotovenie jej obalu môže byť textílne alebo tvrdé plastové. Každá autolekárnička má dátum použiteľnosti ako celku, ale aj jednotlivých častí. Policajti dnes kontrolujú dátum platnosti celku. Aj to sa s najväčšou pravdepodobnosťou čoskoro zmení a autolekárničky budú časovo neobmedzené tak, ako to je od minulého roka v Českej republike.
Autolekárničky môžu mať textílny alebo plastový obal, podstatný je ich obsah. Od roku 2009 musia obsahovať aj kartu s návodom na poskytnutie prvej pomoci.

Už niekoľko rokov prebieha verejná diskusia na tému platnosti autolekárničiek. Má sa za to, že v súčasnosti používaný systém vyžadujúci neustále nakupovanie nových autolekárničiek je zastaralý a zbytočný, spôsobuje plytvanie materiálom. Predmety v autolekárničke vplyvom času nestrácajú svoje pôvodné vlastnosti, preto je čas exspirácie irelevantný. Túto diskusiu sleduje aj štát, ktorý sa odhodlal spraviť zmeny. Po novom budú lekárničky bez doby použiteľnosti, teda nebudú mať uvedený dátum spotreby. Ak práve teraz máte v aute autolekárničku s dobou použiteľnosti napríklad do marca 2020, po tomto termíne ju už meniť meniť nemusíte, pretože termín už viac nebude kontrolovaný policajtmi, ani pracovníkmi na STK. Podmienkou však je, aby bol obsah autolekárničky kompletný, nerozbalený a nepoužitý. Ak budete voziť lekárničku s poškodeným alebo použitým obsahom, policajti vás napomenú alebo vám udelia pokutu. Ministerstvo dopravy a Ministerstvo zdravotníctva plánujú zaviesť nové opatrenie do platnosti ešte tento rok, ale vzhľadom na čas potrebný k legislatívnym zmenám je potrebné počítať s časom jeho zavedenia najskôr v lete. **Dovtedy máme povinnosť používať autolekárničky s korektnou dobou použiteľnosti**.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.