Na novú naftu R33 by mala prejsť celá Európa: ako to zasiahne motoristov?

Čo by prechod na novú bionaftu vyrobenú z recyklovaných materiálov znamenal pre bežných motoristov?
Vydané  Text: 
Nafta je dnes veľkým terčom pre všetkých populistov a politikov, ktorí si takto do svojho portfólia pridávajú veľkolepo znejúcu snahu o udržateľnosť dopravy, znižovanie jej dopadu na globálnu klímu a celkovo zachovanie planéty pre nasledovné generácie. Ťažko posúdiť, či sa toto všetko vyrieši drastickým obmedzovaním nafty v osobnej automobilovej doprave, tieto aktivity Európskej únie sú však podnetom pre vývoj nových, ekologicky bezpečnejších alternatív k nafte. Nafta má pritom svoje špecifiká, pre ktoré ju nemožno nahradiť benzínom. Očakávame, že aj v prípade zásadného nie pre naftu v osobnej doprave sa jej využívanie nezastaví v medzinárodnej preprave a v pracovných automobiloch a strojoch, kde by bol prechod na benzín či elektrinu absolútny nonsens. Vedecké bádanie a technologický vývoj dospeli k tomu, že odpoveďou na „problém nafty“ môžu byť syntetické a recyklované palivá. Písali sme o nich v našich článkoch Audi testuje syntentický e-benzín, e-naftu už plánuje vyrábať vo veľkomAký je nový R33 BlueDiesel? Nová nafta môže zmeniť všetko. Jeden z najpôsobivejších vynálezov je v tomto kontexte ten od Volkswagenu, ktorý dostal názov R33 BlueDiesel. R33 znamená, že až 33 percent objemu tejto nafty je vytvoreného z obnoviteľných zdrojov a biokomponentov, napríklad z jedlého oleja použitého pri vyprážaní čipsov. Nemecký automobilový koncern dokázal, že tento biodiesel umožňuje štandardným naftovým motorom dosahovať emisie oxidu uhličitého nižšie až o 20 percent, čo je významný **pokrok smerujúci k obnoveniu dôvery v naftu**. Z hľadiska použiteľnosti sa výrobcovi podarilo dosiahnuť absolútnu kompatibilitu so súčasnými naftovými motormi, využívanie R33 BlueDiesel preto nie je podmienené žiadnym doplnkovým technickým vybavením. Tankuje sa ako úplne obyčajná nafta a počas jazdy sa prejavuje rovnako. R33 BlueDiesel spĺňa štandard DIN EN 590 a Volkswagen už v nemeckom meste Wolfsburg otvoril čerpaciu stanicu s týmto novým palivom. Nielen R33 od Volkswagenu, ale eventuálne aj jeho ďalšie alternatívy sa teraz stretávajú s dilemami, či toto palivo v Európe neštandardizovať. **Prakticky okamžitým znížením emisií o dvadsať percent** by nafta bezpečne vypálila rybník aj benzínu a snáď práve ten by sa musel stať **novým terčom pre ekologických populistov**. Či sa z novej bionafty stane európsky štandard, dnes nevedno, vývoj sa však jednoznačne uberá týmto smerom.
R33 BlueDiesel od Volkswagenu spĺňa štandard DIN EN590, takže sa môže použiť v akomkoľvek naftovom motore. (foto: VW)
### Menej drastické riešenie pre motoristov Čo by prechod na novú bionaftu vyrobenú z recyklovaných materiálov znamenal pre bežných motoristov? Na ich samotné automobily by podľa Volkswagenu nemal byť vplyv žiadny, pretože R33 BlueDiesel už dnes spĺňa normu DIN EN 590 a dá sa bezpečne používať v bežnom naftovom motore. Kameňom úrazu by sa mohla stať cena, ktorá by bola v porovnaní so súčasnou neprémiovou naftou mierne vyššia. Nárast ceny by bol daňou za náročnejší výrobný postup, ktorý by sa celkom prirodzene musel premietnuť do ceny. Tu by však mohla do hry vstúpiť regulácia daní, kde by sa malo zohľadniť, že nová nafta bude mať preukázateľne nižšie emisie skleníkových plynov a peniaze vlievané do elektromobility by mohli byť nasmerované efektívne práve sem. Ak si dnes chcete natankovať bionaftu od Volkswagenu, musíte vycestovať do Nemecka. V priebehu nasledovných rokov by sa ale situácia mohla zmeniť a pre motoristov to bude znamenať nepomerne menšie zmeny, než keby sa museli začať vzdávať svojich automobilov s naftovým pohonom. ### Bionafta nie je odpoveďou na všetky problémy, vzniknú totiž nové Vlastnosti bionafty môžu byť za studena o niečo horšie ako v prípade klasickej nafty. Výrobcovia problém riešia používaním aditív, ktoré môžu zvýšiť cetánové číslo a zlepšiť spaľovacie vlastnosti. Jednou z pozitívnych vlastností je lepšie mazanie, negatívom je citlivosť na mikrobiologické znečistenie a znečistenie kovmi, nižšia oxidačná stabilita a odolnosť voči starnutiu. Biozložky obsahujú aj súčasné palivá, kritici upozorňujú na to, že tieto biozložky je potrebné dopestovať v podobe repky olejnej a už len jej pestovanie prináša nové početné problémy. Napríklad, že pri rozklade dusíkatých hnojív vzniká skleníkový plyn oxid dusný (N2O), ktorý je takmer 300-násobne nebezpečnejší než CO2. Vyriešiť tento nedostatok mali práve palivá ako R33 BlueDiesel, kde sa aktívne využíva už raz spotrebovaný olej.








Pokračujte na ďalší príspevok »