Používanie hands-free za volantom má veľký problém, môže to byť dôvod na jeho zakáz

Akékoľvek rozptýlenie vodiča počas jazdy je nebezpečné, preto sa snažíme hľadať spôsoby, ako tieto riziká minimalizovať. Jedným z takýchto riešení je aj používanie hands-free počas jazdy, aby ruky vodiča zostali obe na volante.
Vydané  Text: 

Systém Android Auto ako infotainment v automobile
Podľa štúdie, ktorú zverejnil časopis Transportation Research, **vodiči, ktorí počas šoférovania vedú akúkoľvek konverzáciu, zachytia vizuálne menej hrozieb na cestách**, ktorým by mali predchádzať. Ich perspektíva je tiež zmenšená a obmedzuje sa na oveľa menšiu časť priestoru ako keď sa venujú iba jazde. Ich posúdenie rizika je veľmi obmedzené, dokonca ho často nerozoznajú ani keď ho majú priamo pred očami. **Tieto zistenia platia rovnako v prípade, keď šofér telefonuje priamo, ako aj s hands-free**. Pod pojmom „hands-free“ v tomto prípade rozumieme hlasitý odposluch na telefóne, slúchadlá alebo aj prepojenie telefónu s autom cez Bluetooth. Prečo to tak ale je? Mohlo by sa predsa zdať, že zatiaľ čo konverzácia si vyžaduje najmä verbálne schopnosti, šoférovanie si vyžaduje najmä vizuálne vnímanie, čiže by sa nemali vzájomne ovplyvňovať. Výskumníci však zistili, že konverzácia využíva viac zdroj vizuálneho spracovania ako predpokladali. **Počas konverzácie totiž zapájame aj vizuálnu predstavivosť**, čo zaneprázdňuje **mozog** natoľko, že potom **pomalšie spracováva vizuálne podnety** z prostredia. Tak sa môže ľahko stať, že si vodič nevšimne hroziace riziko na ceste. A tu narážame na uávažný problém aj pri používaní hands-free počas šoférovania. Aj keď je pravda, že šofér môže používať obe ruky na šoférovanie, jeho myseľ je zamestnaná rozhovorom a ťažšie preto vníma podnety z okolia. Už len obyčajná otázka ako “Kde si mi prosím dal ten šanón s faktúrami?” si vyžaduje zapojenie vizuálnej predstavivosti. Pri inom type konverzácie dokonca stačí, keď si vodič predstaví osobu, s ktorou sa rozpráva. Aký význam má teda používanie hands-free a aký zákaz telefonovať s mobilom v ruke počas šoférovania? **Pri šoférovaní nie je dôležité iba vnímať možné riziká z okolia, ale tiež mať kontrolu nad vozidlom a riadiť ho**. A na to potrebuje vodič predovšetkým ruky. Aj tak však platí, že oba spôsoby telefonovania počas jazdy sú nebezpečné a **najbezpečnejším spôsobom používania mobilu v aute, je nepoužívať ho vôbec**.
### Dvojitý meter? Špecifickou konverzáciou počas jazdy je **rozprávanie sa so spolujazdcom**. Tá však predstavuje oveľa menšie riziko ako telefonovanie, pretože môže sledovať situáciu v premávke spolu s vodičom, upozorniť ho na možné riziko, prípadne môže prerušiť konverzáciu, keď vidí, že dopravná situácia je náročnejšia a šofér sa potrebuje sústrediť. Človek, s ktorým telefonujete, nemá možnosť odhaliť takéto riziká a prispôsobiť tak rozhovor požiadavkám premávky. Pre vodiča je tiež náročnejšie sústrediť sa na takúto konverzáciu, keďže nemá ako vnímať neverbálne prejavy a musí tak viac zapájať svoju predstavivosť. Ak platí, že telefonovanie za volantom je zakázané, prirodzene by to malo platiť aj pre používanie hands-free. Dnes si ale nevieme dobre predstaviť, ako by sa dalo takéto nariadenie zaviesť do praxe, pretože aj samotné automobilky ponúkajú riešenia pre bezpečnejšie telefonovanie a z Bluetooth pripojenia sa stal medzičasom štandard. Je však isté, že sa problematikou telefonovania za volantom ešte budú autority zaoberať a môžeme očakávať, že sa v tomto kontexte ešte budú diať zmeny.








Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.