Hazardér či bojazlivec. Pozrite si najrizikovejšie typy vodičov z pohľadu psychológie

Spoznáte medzi nimi niektorých svojich známych?
Vydané  Text: 

Typológia osobnosti sa týka mnohých životných oblastí a neobišla ani oblasť dopravy a šoférovania. Aj keď nie je možné zaradiť každého vodiča jednoznačne do nejakej kategórie, vždy je niečo, čo v jeho povahe a správaní počas šoférovania prevláda. Z hľadiska bezpečnosti na cestách je dôležité určiť predovšetkým rizikové typy vodičov. Psychológovia rozpoznali sedem typov rizikových vodičov s nasledovnými charakteristikami. ### 1. Bojazlivec S týmto typom vodiča ste sa už určite stretli. Jazdí pomaly a opatrne, zároveň však veľmi nepredvídateľne a jeho reakcie sú oneskorené. Pri riešení dopravných situácií je nerozhodný a reaguje často splašene.
### 2. Pretekár Jednoznačným prejavom tohto šoféra je potreba predvádzať sa. Predbiehanie, rýchla jazda, preteky v rozbiehaní na križovatke, či riskantné manévre sú jeho poznávacím znamením. ### 3. Hazardér Ide o podobný typ ako pretekár, avšak navyše sa tento typ šoféra nezdráha porušovať predpisy, jazdí bezohľadne voči iným účastníkom premávky, ktorí sa mu musia uhýbať.
Rizikové typy vodičov z pohľadu psychológie (ilustračné foto)
### 4. Stíhač Tento typ vodiča je väčšinou mladšej vekovej kategórie a svojím šoférovaním si chce zdvihnúť sebavedomie. Rád predbieha, prudko brzdí a ak sa mu nedarí predbehnúť iné vozidlo, cíti sa porazený. Pozor, aby ste takéhoto vodiča nikdy nepredbehli. Mohol by to brať ako výzvu na súboj. ### 5. Šprintér Šprintér nepotrebuje súťažiť s inými, rád prekonáva svoje vlastné rekordy a to predovšetkým v rýchlosti. Rizikovým miestom sú pre šprintéra ostré zákruty, kde sa snaží prekonať svoje hranice, ale nie vždy sa to podarí.
Každodenná skúsenosť nám ukazuje, že množstvo šoférov na cestách je rizikových a bolo by advekvátne podrobiť ich špecializovaným testom pre posúdenie spôsobilosti viesť motorové vozidlo (ilustračné foto)
### 6. Pasívny agresor Tento typ vodiča je protipólom hazardérov, šprintérov a stíhačov, pretože jeho cieľom je zmariť ich pokusy o predbiehanie, rýchlu jazdu, či pripojenie sa do jazdného pruhu. Často je jeho správanie kontraproduktívne, lebo ním provokuje nebezpečných vodičov.
Rizikové typy vodičov z pohľadu psychológie (ilustračné foto)
### 7. Exhibicionista Zväčša ide o menej riskantný typ vodiča, pre ktorého je šoférovanie drahého auta splneným snom a myslí si, že vďaka jeho statusu by mali ostatní vodiči naňho brať väčší ohľad. Prejavuje sa to skôr pri zaraďovaní do pruhov a parkovaní. ### Rozpoznáte medzi nimi niektorých svojich známych? Ak áno, odporučte im tento článok, nech skúsia zhodnotiť, do ktorej kategórie patria.








Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.