Nemecký elektromobil so solárnymi panelmi stojí menej ako nová Octavia

Vyriešia solárne autá problémy s nabíjaním elektromobilov? Zatiaľ nie, ale Nemci ukazujú, že aj týmto smerom sa môže vývoj uberať.
Vydané  Text: 

### Štýlový, ľahký, finančne dostupný a solárnymi panelmi napájaný elektromobil od spoločnosti Sono Motors s názvom Sion by mohol znamenať prvý krok k revolúcii na poli bezemisnej mobility. Prvýkrát sme o ňom počuli minulý rok, keď nemecká spoločnosť hľadala financie na zhotovenie prvého prototypu prostredníctvom internetového crowd fundingu. Dnes výkonný riaditeľ mníchovskej firmy, Laurin Hahn, hovorí o viac ako 7-tisíc rezerváciách. Kompaktný elektromobil je vyhotovený ako hatchback, z profilu vzdialene pripomína Mercedes-Benz triedy B. V porovnaní s bežnými autami má Sion pomerne veľké dvere a veľká časť jeho karosérie na boku je prekrytá solárnymi panelmi. Neprospievajú estetike vozidla, tá zrejme nebola pri návrhu prioritou. Solárne kolektory sa nachádzajú na obidvoch bokoch automobilu, tak aj na prednej kapote a streche. Využitá je čo najväčšia časť povrchu karosérie, ktorá je vyrobená z polykarbonátu.
### Nabíjanie svetlom Akumulátory s kapacitou 30 kWh uložené v podlahe sú schopné obsiahnuť energiu na maximálne 193 kilometrov jazdy, pričom nabíjanie je zabezpečené štandardnými konektormi pre elektromobily. Lacnejšia verzia elektromobilu obsiahne iba 14,4 kWh akumulátor pre dojazd na úrovni 80 km. „Zber“ slnečného svetla má pre elektromobil priaznivý vplyv na dojazd. 330 solárnych kolektorov dokáže za ideálnych podmienok v priebehu jedného dňa vytvoriť a poslať do batérií energiu na 30 kilometrov jazdy.
Nie je to teda vôbec márny výsledok, pretože veľké množstvo ľudí má denný nájazd práve okolo tridsať kilometrov a nabíjať auto konvenčným spôsobom by takto museli možno raz do týždňa. Solárny elektromobil Sion disponuje aj funkciou reverzného toku elektrického prúdu, mal by umožniť niečo ako zdieľanie energie s ďalšími Sionmi alebo na napájanie iných elektrických zariadení s príkonom do 2,7 kW. S výkonnejším konektorom možno pripojiť aj náročnejšiu elektroniku s príkonom do 7,6 kW.
### Interiér s machom Interiér vozidla je jednoduchý, volant by nepochybne mohol prejsť vývojom dizajnu a masívna konzola napravo od volantu nám pripomína legendárne otočné ovládače v Oltcite. Tu slúži na ovládanie prevodovky, teda tu volíte režimy D, N a R. Prístrojový panel je tvorený vysunutým displejom pripomínajúcim tablet, avšak grafika tachometra je spracovaná do analógovej podoby. Na palubovke je jednoduchší panel na ovládanie klimatizácie, väčší dotykový displej s USB vstupmi a niekoľkými modrými tlačidlami na boku. Atypickým a výrazným prvkom je presklená plocha, za ktorou je mach. Výrobca chcel aj takto pripomenúť, že jeho auto je ekologické. Možno by bolo vhodnejšie tento nezvyčajný detail nahradiť krajším, ale predsa dreveným krytom, ktorý by interiéru dodal hodnotnejší vzhľad.
### Opravíte si ho aj doma S určitou nedôverou sa pozeráme na servis, ktorý mníchovská firma nazvala reSono. Ide o taký koncept servisovania, pri ktorom si všetko zariadi sám majiteľ. Výrobca tvrdí, že jeho auto je prakticky bezúdržbové a keď sa niečo pokazí, súčiastka je ľahko dostupná a jednoducho vymeniteľná. Majiteľ si tak má sám cez internet objednať súčiastku a sám si ju aj namontovať. Pre tento účel Sono Motors realizuje workshopy, na ktorých sa záujemcovia môžu s autom oboznámiť aj po technickej stránke a z pohľadu automechanika. Sono Motors momentálne realizuje svoj plán vykonať až 3500 testovacích jázd svojho elektromobilu, ktoré chcelo zvládnuť v priebehu 37 dní v 18 mestách v Holandsku. Kľúčovým trhom pre firmu však bude ten domáci nemecký. **Cena solárneho elektromobilu** by mala byť skutočne nízka – základná verzia s 14,4 kWh batériou (dojazd 80 km) by mala stáť 16 000 eur, verzia s 30 kWh batériou a dojazdom 193 km ešte o 4-tisíc eur viac.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.