Audi TT oslavuje 20 rokov: „Maďarské“ Audi bolo snom všetkých chlapcov

Športové kupé od ingolstadtskej automobilky bolo spoločne s BMW Z3 našim snom, keď sme ešte boli malí. Odvtedy sa veľa zmenilo, na nové BMW Z stále iba čakáme, za to Audi TT nedávno prešlo ďalšou modernizáciou.
Vydané  Text: 
### Audi TT sa prvýkrát objavilo na verejnosti vo forme koncepčného vozidla v roku 1995. Kupé oslnilo svojimi kompaktnými tvarmi a zaoblenou karosériou, krásnym interiérom kombinujúcim vysoký koncernový štandard so športovým charakterom. ### Prečo sa volá práve TT? Inšpiráciou pre pomenovanie svojho športového modelu Audi boli automobily zo 60. rokov 20. storočia s názvami NSU 1000TT, 1200TT a TTS. Aj tie odkazovali na tradíciu motocyklových pretekov automobilky NSU na britskom ostrove Isle of Man TT (Tourist Trophy). Audi sa týchto pretekov prvýkrát zúčastnilo v roku 1911 ešte pod značkou NSU. Isle of Man TT fungujú dodnes. Občas sa TT považuje za akronym slov Technology a Tradition.
Vývoj Audi TT Coupe (1. generácia, 1998)
### Ťažko ovládateľný športiak bolo potrebné opraviť O tri roky neskôr po predstavení konceptu, v roku 1998, sa motoristická verejnosť dočkala prvej sériovo vyrábanej verzie športového kupé Audi TT, ktoré sa stalo legendárne nielen pre svoj postmoderný dizajn, ale aj pre pohon a jazdné vlastnosti, ktoré mali za dôsledok častejšie nehody vo vyšších rýchlostiach a pri vjazde do ostrej zákruty. To výrobca napravil pomerne rýchlo, ohlásil zvolávaciu akciu na prelome rokov 1999 a 2000 a kupé aj roadsteri putovali do autorizovaných servisov. TT-čka dostali stabilizačný systém ESC/ESP, upravilo sa odpruženie náprav a automobilka pridala zadný spojler. Všetky tieto úpravy sa potom aplikovali na automobily sériovej výroby, čím sa kríza malého športiaku od Audi zažehnala.
Vývoj Audi TT Coupe (1. generácia, 1998)
Kupé aj roadster (verzia bez pevnej strechy) stáli na platforme Volkswagen Group A, bolo teda vybavené vpredu priečne osadeným motorom, pohon predných alebo všetkých štyroch kolies a nezávislé zavesenie náprav MacPherson.
Vývoj Audi TT Coupe (1. generácia, 1998)
Rôzne verzie modelu ponúkali výkony od 110 kW (150 k) do 184 kW (250 k). Prvá generácia bola v predaji vskutku dlhú dobu, až osem rokov. Automobily sa kompletizovali v maďarskom meste Győr, rámy a nalakované diely karosérie prichádzali priamo z Ingolstadtu.
Vývoj Audi TT Coupe (2. generácia, od roku 2006, na foto facelift 2011)
**Druhá generácia** prišla až v roku 2006 s ponukou motorizácií s výkonom od 118 kW (160 k) do 155 kW (211 k). Športové verzie S dosahovali výkon 200 kW (272 k), RS až 250 kW (340 k) a neskorší variant TT RS plus až 265 kW (360 k). Druhá generácia TT bola navyše prvý vozidlom svojej kategórie, ktoré používalo aj naftový motor TDI.
Vývoj Audi TT Coupe (3. generácia, od roku 2014, na foto facelift 2018)
### Aktuálna tretia generácia Nové Audi TT pokračuje v tom, čo je pre športiak typické, modernizácia mu priniesla o niečo ostrejší a vyladenejší zovňajšok. Tretia generácia sa objavila v roku 2014 a tento rok sme sa dočkali jej faceliftu. Podľa výrobcu je nová verzia ešte dynamickejšia, športovejšia a inovatívnejšia. Čo na aktuálne Audi TT hovoríte vy? Zachádza výrobca s ostrými hranami a postmoderným dizajnom priďaleko? Alebo sú jej súčasné autá nadčasové?








Pokračujte na ďalší príspevok »