SUV-sedan? Dizajnéri z Maybachu, komu tým prospejete?!

História automobilového dizajnu pamätá aj divoké experimenty výrobcov s atypickými karosériami, tie včas často miznú z očí verejnosti do zatratenia a sú iba občasnou demonštráciou čias, kedy ani dizajnéri nevedeli, čo vlastne chceli dosiahnuť.
Vydané  Text: 

Nie je to tak dávno, čo sme prvýkrát zhliadli fotografie Aston Martin Lagonda v modernej podobe. Toto karosárske vyhotovenie ešte patrilo k tým krajším, čo sa však nedalo povedať o verzii Lagonda Shooting Brake zo 70. rokov. Mnohí sa kriticky pozerali aj na BMW X6, Porsche Panamera, BMW 5GT a ideu o štvordverovom kupé, avšak časom sme si na ne zvykli a považujeme ich za samozrejmú súčasť ponuky predajcov. Jeden z tých novších atypov, ktoré sme spoznali v apríli tohto roka, je aj koncepčný automobil Vision Meredes-Maybach Ultimate Luxury. Doteraz bol Maybach vnímaný ako superznačka s najlepšími limuzínami na svete, respektíve s najkrajším a najdlhším dvojdverovým kupé Mercedes-Maybach Vision 6. Skvostné koncepčné modely, ktoré vychádzajú pod hlavičkou koncernu Daimler a jeho značky Mercedes-Benz sú akousi upútavkou na to, čo môžeme v nasledujúcich rokoch očakávať na poli okázalého luxusu a prestíže.
V apríli sa teda Maybach predviedol aj ako výrobca SUV – a rovno toho najluxusnejšieho, aký bol kedy navrhnutý. Vraj ani Bentayga od Bentley sa nechytá, hoci prvé SUV od Maybachu je iba konceptom. A divokým. Maybach v tomto prípade zopakoval rovnakú vec, ktorú pred ním vykonalo a možno oľutovalo niekoľko iných automobiliek. Nasilu experimentovať s karosárskymi verziami automobilov niekedy prinesie osoh, pripomeňme si trendové SUV-kupé, ale spojením sedanu a SUV-čka skrátka nevznikne nič pekné.
Ale pekne poporiadku. Merecedes-Maybach Ultimate Luxury by mal byť najluxusnejším SUV-čkom na svete a súdiac jeho predné partie, aj najkrajším. Skutočne, predná maska s masívnou vertikálnou mriežkou a minimalistickými svetlometmi celkom jednoznačne prezrádza príbuznosť s Mercedesmi a Maybachmi, avšak v ešte robustnejšej interpretácii.
Koncept má rozmery 5260×2110×1764 mm (dך×v), pohon je výlučne elektrický, štyri motory majú spoločný výkon až 750 konských síl. Napája ich trakčná batéria s kapacitou 80 kWh, ktorá je schopná automobil poháňať asi 500 kilometrov. Koncept sľubuje superrýchle nabíjanie: 100 kilometrov za 5 minút. Nie je to paráda? Je, ale iba na papieri a v prípade, že bude majiteľ vozidla vlastniť a prevádzkovať vlastnú elektráreň. Nabíjačka potrebná na takúto rýchlosť dobíjania by musela mať výkon až 350 kW, čo je dnes nonsens. Výrobca pritom tvrdí, že takýto enormný tok energie možno preniesť aj prostredníctvom súčasných štandardizovaných konektorov CCS. A vám to príde absurdné, vedzte, že Mercedes-Maybach chce k tomuto ponúknuť ešte aj možnosť bezdrôtového nabíjania. To znamená, že si auto iba pristavíte do luxusnej garáže svojej luxusnej rezidencie, v podlahe ktorej bude indukčná platňa na bezdotykový prenos energie.
Interiér obsahuje to, čo nazveme moderný luxus. Žiadne zbytočné ozdoby, ale do detailov prepracované sedadlá ovládače, prestížne materiály (vrátane „magického ebenového dreva“) a maximálny komfortný balíček Energizing. Kombinácia bieleho čalúnenia, medených metalických plôch, dreva a modrých akcentov upozorňujúcich na elektrický pohon je vskutku pôsobivá.
Pútavým „detailom“ je šialene vysoká stredová konzola, ktorá sa ťahá naprieč celým interiérom vozidla a slúži ako lakťová opierka pre všetkých štyroch pasažierov vrátane vodiča. V tejto konzole nachádzame odkladacie priestory a tiež plochy navrhnuté na stolovanie čaju, čím Mercedes-Maybach mieni osloviť čínskeho zákazníka. V odkladacom priestore dokonca pasažieri nájdu zbierku čajov, ktoré si môžu pripraviť priamo počas jazdy. Klobúk dole. Koncepčný automobil Mercedes-Maybach Ultimate Luxury je pôsobivý a krásny, až kým sa nepozriete na jeho zadné partie. Vtedy sa začnete pýtať, prečo len toto výrobca dopustil. A na čo? Karoséria kombinuje SUV s sedan, takže vo výsledku automobil vyvoláva viac otázok ako nadšenia. Prečo pasažierom uberať z batožinového priestoru? A komu by sa vôbec páčil takýto nezvyčajný dizajnový hybrid, keď tu už máme krásne tradičné SUV-čka a SUV-kupé? Nehovoriac o rozdelení zadného okna na dve polovice, ktoré ešte viac podporuje kladenie otázok o zmysle.








Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.