Košickí študenti prešli 783 km na liter benzínu, tento rok ich chce prekonať Trnava aj Bratislava

Študentské tímy z Bratislavy, Trnavy a Košíc budú aj tento rok súťažiť v jedinečnej súťaži Shell Eco-marathon, aby dokázali, že jazdiť sa dá aj s minimálnymi nárokmi na spotrebu paliva a energie.
Vydané  Text: 

**Shell Eco-marathon Europe je každoročná medzinárodná súťaž, ktorej sa tento rok zúčastňuje až 172 študentských tímov so záujmom prekonávať stávajúce rekordy v dojazde experimentálnych vozidiel. Tieto vozidlá poháňané na konvenčné palivo alebo elektrinu majú za cieľ prejsť čo možno najdlhšiu vzdialenosť na jeden liter paliva alebo na ekvivalentný 1 kWh energie.** Účasť Slovákov na tomto podujatí nie je novinkou, posledné roky naši študenti preukázali schopnosť nielen teoreticky navrhovať, ale aj v praktickej rovine zostrojovať a rozbehnúť vozidlá s prekvapivo nízkou spotrebou. Ako uvádza značka Shell, slovenský rekord držia košickí študenti, ktorým sa podarilo na jediný liter benzínu prejsť vzdialenosť 783 kilometrov. V praxi to znamená priemernú spotrebu paliva iba 0,127 l/100 km. Rovnako ako minulé roky, aj tentokrát študenti prišli s inováciami, pričom všetky tri tímy majú so súťažou už predchádzajúce skúsenosti. Prikladáme texty z oficiálnych materiálov slovenskej časti projektu Shell Eco-marathon 2018:

Strojnícka fakulta TUKE

Košičania vsádzajú na úplne nové vozidlo. Karoséria nového auta bude z ultraľahkých materiálov, takže celková váha klesne na 35 kg. Vylepšený aerodynamický tvar eliminuje aj najmenší odpor vzduchu.
Košický tím a jeho vozidlo pre Shell Eco-marathon 2018


Strojnícka fakulta STU

Bratislavský tím tento rok upravuje spôsob riadenia. Ich vozidlo už nebude mať klasický volant, ale pákové riadenie. Zmenou prešla aj spojka, ktorá po novom nebude odstredivá, ale účinnejšia suchá trecia. Nový dizajn pripravujú študenti architektúry.
Bratislavský tím a jeho vozidlo pre Shell Eco-marathon 2018


Stredná priemyselná škola dopravná v Trnave

Tento rok tím pracoval na zrýchlení vozidla a z pôvodných 35 km/h sa dostal na 55 km/h, spevnil karosériu, prerobil systém riadenia vozidla a doplnil riadiacu jednotku elektromotora o systém rekuperácie (opätovné získavanie elektrickej energie z kinetickej energie vozidla).
Trnavský tím a jeho vozidlo pre Shell Eco-marathon 2018


Preteky v efektívnej jazde

Preteky Shell Eco-marathon Europe sa konajú v rámci festivalu inovatívnych myšlienok a vízií v oblasti budúceho využívania energie Make the Future. Tento rok opäť prinesú do olympijského parku Queen Elizabeth Olympic Park v Londýne nabitý štvordňový program (5. – 8. júla 2018). Okrem samotných pretekov návštevníci spoznajú energie budúcnosti ako napríklad vodíkový pohon, riešenia pre elektromobilitu alebo si budú môcť obzrieť autonómne vozidlo.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.